مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

همه چیز درباره کیبورد مکانیکی

بررسی انواع کیبورد مکانیکی و سوئیچ های مکانیکال
کیبورد مکانیکی کورسیر
فهرست محتوا
10 دقیقه برای مطالعه

ورود کیبورد مکانیکی به بازار لوازم جانبی کامپیوتر بیش از هرکس گیمرها و برنامه نویسان را خوشحال کرد. کیفیت و عملکرد متفاوت کیبوردهای مکانیکی کار این گروه از افراد را برایشان جذاب ‌تر کرد. کیبورد مکانیکال به تدریج کارمندان، خالقان محتوا، مدیران، تایپیست ‌ها و هر کسی که بیشترین ساعات روز خود را مشغول کارکردن بود را به خود علاقمند کرد.

اکنون وقتی به بازار کامپیوتر می روید یا هر زمانی که در وب‌ سایت ‌های تامین کننده لوازم جانبی چرخ می زنید، حتماً در دسته بندی کیبور ها، کیبورد مکانیکی را خواهید دید. همچنین فروشنده‌ ها از شما سوال می کنند که به عنوان کسی که کار با کامپیوتر جز جدایی ناپذیر زندگی اوست، آیا تمایل دارید کیبورد معمولی بخرید یا تصمیم دارید با یک کیبورد مکانیکی بی سیم با کیفیت کارتان را بهبود ببخشید؟

اگر هنوز کیبورد مکانیکی را نمی ‌شناسید و فرق آن را با کیبورد معمولی نمی دانید، مطالعه این مطلب اطلاعات شما در زمینه کیبورد مکانیکی، ویژگی ها و مزایا آن ها کامل خواهد کرد. ما در ادامه به شما خواهیم گفت که کیبورد مکانیکال با کیبورد معمولی چه فرقی دارد؟ و اصلاً چرا به عنوان یک برنامه نویس یا گیمر بهتر است یک کیبورد مکانیکی داشته باشید؟

از آنجایی که کیبورد های مکانیکی زمان بسیاری نیست که وارد دنیای تکنولوژی شده اند سوالات بسیاری درباره آنها وجود دارد. سوالاتی نظیر کیبورد مکانیکی چیست؟ کیبورد مکانیکی با کیبورد معمولی چه فرقی دارد؟ انواع کیبورد های مکانیکی کدام است؟ کیبورد مکانیکی RGB چیست؟ Mechanical Keyboards نوع کیبورد TKL هم دارند؟ کیبورد مکانیکی مناسب چه کسانی است؟ اصلی ترین مزیت های کیبور های مکانیکی چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم به سوالات پاسخ دهیم. با مجله اینترنتی لاجی مگ همراه باشید.

جهت مشاهده و خرید کیبورد مکانیکی کلیک کنید.

کیبورد مکانیکی چیست؟

صفحه کلید مکانیکی (Mechanical Keyboard) نوعی از کیبورد ها هستند که اصلی‌ ترین تفاوت آن‌ ها در صفحه زیرین (Base) آن است. در کیبورد های مکانیکال به جای غشا های لاستیکی که در زیر صفحه کیبوردهای معمولی وجود دارد، در زیر هر کلید یک سوییچ مکانیکی قرار گرفته است. وجود این سویچ ‌های خاص در زیر هر کلید باعث می شود که عملکرد این نوع کیبورد خیلی لطیف نباشد. اما همین احساس خاص فشردن یک کلید کاملاً واقعی در زیر انگشتان بسیار لذت بخش است.

انواع کیبورد مکانیکی
کیبورد مکانیکی – Mechanical Keyboard

احساس خوب استفاده از این صفحه کلید تنها دلیل محبوبیت کیبورد های مکانیکی نیست. بلکه افرادی که از آن استفاده می‌کنند معتقدند که مکانیکال کیبورد ها حس انجام شدن یک کار دقیق و بدون اشکال را به آن‌ها می‌دهد. تایپیست‌ ها نیز اعتقاد دارند استفاده از Mechanical Keyboards باعث می‌شود کمتر در زمان تایپ سریع دچار اشکال تایپی یا وارد کردن کاراکتر های اضافه شوند.

کیبورد مکانیکی با کیبورد معمولی چه فرقی دارد؟

به لحاظ فنی اصلی‌ ترین تفاوت کیبورد مکانیکی با کیبورد معمولی در عملکرد داخلی آن‌ هاست. یعنی از نظر چیدمان حروف و حتی ظاهر، این دو نوع کیبورد فرق چندانی با هم ندارند. اما از نظر نوع کار، در صفحه زیرین کیبورد های معمولی یک صفحه یا اصطلاحاً غشا لاستیکی وجود دارد. این غشای لاستیکی پر از نقاط گنبدی شکل است که زیر هر دکمه قرار دارند. وقتی کاربر دکمه ای را می‌ فشارد، غشای گنبدی شکل با سیم‌های صفحه زیرین خود برخورد و با آن‌ ها اتصال الکتریکی برقرار می‌کند. این اتصال بسیار کوتاه (در حد چند میلی ثانیه) کد مربوط به کلید را به مادربرد ارسال کرده و کاراکتر مورد نظر روی صفحه نمایش دیده می‌شود.

اما در Mechanical Keyboards یک سوییچ پلاستیکی در زیر هر دکمه قرار دارد. این سویچ وظیفه برقراری ارتباط دکمه ها با صفحه الکتریکی زیرین و ارسال کد کاراکتر فشرده شده را دارد. در اصل، سوئیچ صفحه کلید یک دستگاه ساده است. این سویچ که توسط فنر نگهداری می‌شود از یک ساقه تشکیل شده که به کلاهک کلید متصل است. هنگامی کلیدی فشرده می‌شود، ساقه را مجبور به پایین آمدن می‌کند و اجازه می دهد تا دو کنتاکت الکتریکی با هم تماس داشته باشند.

کیبورد مکانیکی - Mechanical Keyboard
Mechanical Keyboard

چون فشردن کلیدها باعث می‌شود یک سوئیچ فنری خاموش شود، فشار دادن کلید ها به شکل متمایزی احساس یا در واقع شنیده می شود. این یعنی شما همیشه می دانید که یک کلید چه زمانی فشار داده شده است؟

پس هرگز تردید نمی‌کنید که آیا کلیدی واقعاً فشرده شده است یا خیر؟ یا شک نمی کنید که آیا یک کلید را بیش از یک بار زده اید یا نه؟

ممکن است این موضوع خیلی مهم و متفاوت به نظر نرسد. اما سبک عملکرد کلید تاثیر زیادی بر نحوه تایپ کردن کاربر دارد. صفحه‌کلیدهای معمولی، که اکنون می‌ توانیم آن‌ ها را کیبوردهای غشایی بنامیم، بیشتر برای این طراحی شده اند که احساس خوشآیند نرمی و روانی را در ذهن مصرف کننده ایجاد کنند.

چون به هر حال کاربر با فشردن هر دکمه دارد به یک گنبد لاستیکی فشار وارد می‌کنند و هیچ صدای کلیک واضحی برای راه‌ اندازی سوئیچ شنیده نمی شود. اما تایپ سریع روی صفحه کلید های غشایی به این معنی است که احتمال خطا در زمان تایپ کردن بیشتر است. این در حالی است که در Mechanical Keyboards غلط تایپ شدن یا فشرده شدن سهوی کلید کمتر رخ می‌ دهد.

انواع کیبورد های مکانیکی کدام است؟

اصلی ترین ویژگی که می توان با آن کیبوردهای مکانیکی را دسته بندی کرد، نوع عملکرد سوییچ آنهاست. سوئیچ‌ها در صفحه کلیدهای مکانیکی به طور کلی به دو دسته لمسی و خطی طبقه بندی می‌شوند. اگر کیبوردی از نوع مکانیکی خطی باشد یعنی سوئیچ آن باید تا آخر فشار داده شود. در حالی که سوئیچ‌های لمسی تقریباً در نیمه پایین فعال می‌شوند. به این ترتیب مکانیکال کیبوردهای لمسی سریع‌تر و با تلاش کمتری برای تایپ فعال می‌شوند.

کیبورد مکانیکی RGB چیست؟

کیبورد گیمینگ می‌تواند یک کیبورد مکانیکی RGB باشد. البته شاید بهتر باشد اول بگوییم صفحه کلید RGB چیست؟
این فقط یک صفحه کلید با نور پس زمینه نیست که حروف هر کلید با رنگ مشخصی روشن شود. کیبورد مکانیکی RGB چیزی فراتر از امکان تعریف یک رنگ مشخص برای کلید موقع فشردن آن است.

کیبورد مکانیکی RGB این امکان را به کاربر می‌دهد که یکی از +16 میلیون رنگ دلخواه را به صورت تکی یا فشرده‌شدن هم زمان برای آن تعریف کند. یعنی طیف رنگ در کیبوردهای RGB بسیار وسیع است و می‌توان از ترکیب رنگ‌ها در آن استفاده کرد.

کیبورد مکانیکی RGB
کیبورد مکانیکی RGB

این موضوع به شدت مورد علاقه گیمرهاست. به همین دلیل اغلب آن‌ها به دنبال کیبورد مکانیکی گیمینگ هستند که نورپردازی RGB را هم داشته باشد.

Mechanical Keyboards نوع کیبورد TKL هم دارند؟

ممکن است در زمان انتخاب کیبورد اسم نوع دیگری از کیبورد را شنیده باشید. کیبورد TKL نوع دیگری از کیبورد است که انواع و برندهای مختلف آن در کیبوردهای مکانیکی هم وجود دارد. یعنی در صورت نیاز می‌توانید یک کیبورد TKL بخرید که مکانیکی هم باشد. کیبوردهای TKL نوعی از کیبورد هستند که از نظر تعداد کلیدهای روی صفحه با کیبوردهای معمولی فرق دارند. TKl مخفف کلمه Ten Keyless است و این بدان معنی است که این نوع خاص از کیبوردها تعداد 10 عدد کلید از کیبوردهای معمولی کمتر دارند.

بخش عددی و برخی از کلیدهایی که روی صفحه کاربرد کمتری دارند یا بیشتر از یکی از هستند در کیبورد مکانیکی TKL حذف شده است. این موضوع سبب می شود این نوع کیبورد کوچک‌ تر بوده و حمل آن ساده‌ تر باشد. کیبورد مکانیکی می‌تواند از نوع کیبورد TKL با 87 تا 88 کلید یا تعداد معمولی کلید باشد.

کیبورد مکانیکی مناسب چه کسانی است؟

شاید بهتر باشد به این وسیله بگوییم کیبورد مکانیکی گیمینگ یا کیبورد مکانیکی برنامه نویسی. چون برای این دو قشر از افراد که کارشان ارتباط تگاتنگی با کیبورد دارد، خیلی مهم است که در شرایط فشار، خستگی و شاید عدم وقت و تمرکز کافی، هیچ دکمه‌ای اشتباه فشرده نشود. بسیاری از گیمرها اعتقاد دارند که این نوع کیبورد به آن‌ها اجازه می‌ دهد کنترل و دقت بیشتری روی بازی کردن خود داشته باشند.

کیبورد مکانیکی برنامه نویسان
کیبورد مکانیکی


البته این به معنی بلااستفاده بودن این نوع کیبورد برای سایر اقشار نیست. به طور کلی هر فردی که در طی روز و به طور مداوم با کامپیوتر کار می‌کند، می‌تواند از لذت کار کردن و صدای Mechanical Keyboards بهره ‌مند شود.

البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اگر صدای کلیک مدام در حین کارکردن یا کیبورد آرامش شما را به هم می‌ زند یا به این دست از صداها حساسیت دارد، بهتر است از کیبوردهای مکانیکال استفاده نکنید.

مهم ترین مزیت‌ های کیبوردهای مکانیکی چیست؟

بهتر است همین ابتدا بگوییم که اگر به دنبال کیبورد مکانیکی ارزان هستید، راه را اشتباه آمده‌اید. این وسیله را نمی‌توان در گروه کالاهای ارزان قیمت قرار داد. هرچند که از بین گزینه‌های موجود در بازار حتماً می‌توانید قیمت‌های مناسب‌ تر را پیدا کنید. اما به هر حال این نوع کیبورد به نسبت کیبوردهای غشایی یا معمولی، گران‌ تر است.

مهم‌ترین مزیت مکانیکال کیبوردها، دقت بسیار بالایی آن‌ هاست. ویژگی جذاب بعدی، عمر طولانی است. جالب است بدانید که متوسط عمر مفید یک کیبورد مکانیکی بین 20 تا 100 میلیون فشار است. این در حالی است که یک صفحه کلید معمولی برای 5 تا 10 میلیون بار فشار طراحی شده است.

دکمه های قابل تعویض کیبورد
دکمه های قابل تعویض کیبورد


مزیت رقابتی دیگر این نوع صفحه کلید در ویژگی خاصی به اسم Rollover است. رول اوور ویژگی محبوب گیمرهاست و تضمین می‌کند که هر فشار کلید زیر انگشتان دست احساس می‌شود. صفحه‌کلیدهای مکانیکی می‌توانند این کار را به راحتی انجام دهند، در حالی که صفحه‌کلیدهای غشایی در این ویژگی خوب نیستند.

این نکته بسیار مهم را هم از یاد نبرید که دکمه‌های کیبوردهای مکانیکی قابلیت تعویض دارند. یعنی هر زمانی که نیاز باشد می‌توانید هر دکمه را به تنهایی تعویض کنید.

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ لاجیتک G213

یکی از بهترین کیبورد های مکانیکی که لاجیتک تا به امروز طراحی و تولید کرده است، کیبورد مکانیکی لاجیتک مدل G213 است. این کیبورد دارای ابعاد 33 × 218 × 452 میلی متر و وزن 1000 گرم است.

شرکت لاجیتک نرم افزار Logitech Gaming Software را جهت برنامه ریزی دکمه های میانبر طراحی کرده است.

کیبورد مکانیکی لاجیتک G213

این کیبورد علاوه بر برخورداری از فناوری LIGHTSYNC که نور پردازی را با محتوای بازی هماهنگ می کند، دارای نور پس زمینه قابل برنامه ریزی برای 16.8 میلیون رنگ است.

جهت مشاهده و خرید کیبورد مکانیکی لاجیتک G213 کلیک کنید.

بررسی کیبورد مکانیکی لاجیتک مدل G513

صفحه کلید مدل G513 دارای ابعاد 35.5 × 132 × 445 میلی متر است. در قسمت پایینی این کیبورد یک صفحه مازاد جهت استراحت مچ دست طراحی شده است. این ویژگی مدل G513 را تبدیل به یک انتخاب مناسب برای کاربرانی که ساعات طولانی از کامپیوتر استفاده می کنند، کرده است.

جهت برنامه ریزی این کیبورد شرکت لاجیتک نرم افزار Logitech G HUB را در دسترس کاربران قرار داده است.

کیبورد مکانیکی لاجیتک G513

کلید های این کیبورد مکانیکی قابل تعویض هستند به همین سبب یک آچار تعویض کلید به عنوان اقلام همراه داخل جعبه این کیبورد قرار داده شده است.

جهت مشاهده و خرید کیبورد مکانیکی لاجیتک G513 کلیک کنید.

بررسی کیبورد مکانیکی گیمینگ رپو V820

V820 یکی از بهترین و پر طرفدارترین کیبورد های برند رپو است و یک کیبورد مکانیکی گیمینگ به حساب می آید. V820 مانند بسیاری از کیبورد های گیمینگ دارای نورپردازی RGB است که قابلیت شخصی سازی و برنامه ریزی دارد.

از آنجایی که کاربران کیبورد های گیمینگ اکثرا از افرادی هستند که ساعات طولانی با سیستم های کامیپوتری کار می کنند، جهت جلوگیری از آسیب به مچ دست در قسمت پایینی این کیبورد، صفحه استراحت مچ دست تعبیه شده است.

کیبورد مکانیکی رپو
کیبورد مکانیکی رپو 820

جهت مشاهده و خرید کیبورد مکانیکی رپو V820 کلیک کنید.

نتیجه گیری

شاید کیبورد مکانیکی برنامه نویسی یا گیمینگ را نتوان یک انقلاب در طراحی کیبوردها دانست، اما این کیبورد توانست حس نوستالوژی ماشین‌های تایپ با آن صدای جذاب و دوست داشتنی را در ذهن کاربر زنده کند. ضمن آن‌که عمر مفید این وسیله را بالاتر برد و هم زمان خدمات بهتری را به گیمرها، برنامه نویسان، تایپیست‌ها و سایر کسانی که کارشان ارتباط تنگاتنگی با کیبورد دارد، عرضه کرد.

البته شاید نتوان کیبورد مکانیکی ارزان قیمت پیدا کرد و هنوز این وسیله در این شاخص نتوانسته نظر مخاطبان حساس به قیمت را جلب کند. اما دیر نیست که کمپانی‌های مختلف شروع به ساختن انواع کیبورد مکانیکی برنامه نویسی کنند و قیمت آن در بازار جهانی متعادل‌تر از این شود.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

6 پاسخ

  1. تجربه کار با کیبورد مکانیکی یه چیزیه که اگر داشته باشید دیگه خیلی سخت با کیبورد های دیگه میتونید تایپ کنید.

    1. سلام
      بله کیبورد های مکانیکی تجربه تایپ متفاوتی رو برای کاربر ایجاد میکنن که بسیار خوشایند هست.

  2. کیبورد مکانیکی برای هر کاری خوبه. چون حس واقعی تایپ کردم رو میده به آدم. تنها مشکلش اینه که سرصداش زیاده و اگر با این موضوع مشکل دارید اصلا سمت این کیبورد ها نرید.

    1. سلام
      بله کیبورد های مکانیکی به دلیل صدای سوییچ ها مناسب برای مکان های اداری نیستن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *