مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

رنگ پورت USB چه اطلاعاتی به ما می دهد؟

رنگ پورت USB
فهرست محتوا
8 دقیقه برای مطالعه

امروزه در تمامی لپ تاپ ها کامپیوتر ها پورت USB وجود دارد. کاربرد پورت USB تا جایی فراگیر شده است که در تلوزیون های هوشمند، تبلت ها و حتی تلفن های همراه پورت USB وجود دارد. USB یک راهکار ساده و هوشمند برای انتقال داده ها از طریق سیم و کابل بین دو دستگاه است. پورت های USB انواع مختلفی دارند.

پرسشی که مطرح می شود این است که تفاوت این پورت های USB در چیست؟ آیا رنگ پورت USB معنی خاصی دارد؟ رنگ پورت USB چه اطلاعاتی به ما می دهد؟ در این مقاله قصد داریم شما را با انواع پورت USB و رنگ های آنها آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

کاربرد های پورت USB

USB مخفف عبارت Universal Serial Bus به معنی گذرگاه سریال جهانی است. به زبان ساده USB یک کانکتور است که اطلاعات الکترونیکی را بین دو دستگاه منتقل می کند. برای انتقال این داده ها معمولا از یک کابل USB استفاده می شود که به پورت USB دستگاه متصل می شود و از این طریق اطلاعات را منتقل می کند. همچنین این پورت های می توانند ابزار های جانبی مانند موس و کیبورد را به دستگاه متصل کند.

انواع پورت USB

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی پورت های USB نیز دچار تغییراتی شدند و مدل های جدیدتری روانه بازار می گردد. در ادامه به بررسی انواع پورت USB می پردازیم.

  • USB type A : از محبوب ترین مدل های USB بوده است. شکل مستطیلی تخت دارد. به وسیله یک USB Type A می توان یک موس یا یک حافظه جانبی را به کامپیوتر و یا لپ تاپ متصل کرد.
  • USB type B : این نوع USB یکی از قدیمی ترین انواع یو اس بی هاست و به وسیله آن می توان انواع پرینتر ها را به سیستم متصل کرد. ظاهر این پورت USB یک مریع است با گوشه های کمی کوتاه.
  • USB Type-C : تایپ سی از سال 2014 وارد بازار تکنولوژی شد. در حال حاضر محبوب ترین مدل پورت USB تایپ سی است. یکی از مزیت های Type-C این است که یک کانکتور دو طرفه است. به معنی که می توان کابل را از هر دو طرف وارد پورت کرد. نسخه های جدید تر پورت های خروجی از جمله Thunderbolt ظاهری بسیار شبیه تایپ سی دارند.
یو اس بی تایپ C
USB تایپ سی
USB type B
USB type B
یو اس بی Type A
USB Type A
  • Mini USB : مینی USB نسخه کوچک شده یک یو اس بی است که دارای پنج پین است و در تلفن های همراه، MP3 پلیرها، پرینتر ها و دوربین های دیجیتال قدیمی تر استفاده شده است. Mini USB در دو نسخه Mini USB-A و Mini USB-B وجود دارد که از نظر ظاهری تفاوت بسیار جزئی با یکدیگر دارند.
Mini USB - A
Mini USB – A
Mini USB - B
Mini USB – B
  • Micro USB : اندازه عرض این یو اس بی با Mini USB یکی است اما از نظر ضخامت، تقریبا نصف Mini USB ضخامت دارد و در دستگاه های بسیار نازک به کار رفته است. Micro USB نیز در دو نسخه A و B در بازار موجود است.
انواع USB Micro
انواع USB Micro

رنگ پورت USB حاوی چه اطلاعاتی است؟

با دانستن تفاوت های رنگ پورت USB، هنگام انتخاب کابل و یا آداپتور می توانیم گزینه مناسب دستگاه خود را انتخاب کنیم. سوالی که اینجا مطرح می شود این است که چگونه انواع پورت USB را شناسایی کنیم؟ انواع USB را با می توان با مشاهده مشخصات پورت و یا کابل ارائه شده توسط سازنده دستگاه تشخیص داد، با این حال جهت سهولت شناسایی انواع پورت USB کد های رنگی تعریف شده است که هرکدام حاوی اطلاعاتی درباره نوع پورت USB است.

پورت USB سفید

پورت  سفید USB 1.0
پورت USB 1.0 – سفید

اگر رنگ پورت USB سفید باشد این به آن معناست که ورژن USB 1.0 است. این ورژن از قدیمی ترین مدل های USB است و از سال 1996 مورد استفاده قرار گرفته است.این پورت در ابتدا برای کیبورد، ماوس و سایر دستگاه های کم سرعت طراحی شده بود.

سرعت انتقال پورت سفید USB از 1.5 مگابیت بر ثانیه شروع می شود و در پهنای باند کامل به 12 مگابیت در ثانیه می رسد. علاوه بر این، داده ها فقط در یک جهت قابل انتقال هستند. به دلیل نیاز به پهنای باند دستگاه های مدرن، این نوع پورت USB معمولاً فقط در رایانه های قدیمی یافت می شود.

پورت USB سیاه

پورت USB 2.0 - سیاه
پورت USB 2.0 – سیاه

پورت USB مشکی که با نام USB 2.0 نیز شناخته می شود، در سال 2000 معرفی شده است. این پورت به طور قابل توجهی سریعتر از پورت USB سفید است و سرعت انتقال داده تا 480 مگابیت بر ثانیه می رسد. با این حال، فقط می تواند داده ها را در یک جهت انتقال دهد.

این ورژن با وجود سرعت پایین انتقال داده هنوز در بعضی مادربورد های قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد و برای اتصال ابزار های جانبی مانند موس یا کیبورد که نیاز به سرعت انتقال داده ندارند، مورد استفاده قرار می گیرد.

پورت USB آبی

درگاه USB 3.0 و USB 3.1 پورت آبی USB
درگاه USB 3.0 و USB 3.1

پورت USB آبی با نام USB 3.0 یا USB SuperSpeed ​​(SS) نیز شناخته می شود. این پورت در سال 2008 معرفی شد و سرعت انتقال داده تا 5 گیگابیت در ثانیه را ارائه می دهد که بیش از 10 برابر سریعتر از USB 2.0 است. علاوه بر این، می تواند داده ها را در هر دو جهت به طور همزمان انتقال دهد.

نسخه USB 3.0 و USB 3.1 دارای رنگ پورت USB آبی هستند تنها تفاوت رنگ آنها این است که نسخه USB 3.1 آبی روشن تری مانند آبی فیروزه است. درگاه USB 3.0 از سرعت 5 گیگابایت در ثانیه پشتیبانی می کند. این در حالی است که نسخه USB 3.1 از سرعت 10 گیگا بایت در ثانیه پشتیبانی می کند.

از آنجا که این پورت ها سرعت انتقال داده قابل قبولی دارند، برای اتصال ابزار هایی که قدرت انتقال داده بیشتری نیاز دارند استفاده می شوند.

پورت USB زرد – نارنجی – قرمز

پورت زرد نارنجی و قرمز USB - حالت sleep
پورت زرد نارنجی و قرمز USB – حالت sleep و شارژ

یک پورت USB دیگر نیز وجود دارد که با یکی از سه رنگ زرد، نارنجی و یا قرمز نشان داده می شود. زمانی که لپ تاپ یا سایر دستگاه های شما خاموش و یا در حالت Sleep هستند از طریق پورت سیاه و یا پورت آبی جریان برق دریافت نمی کنند. این درحالی است که به وسیله پورت قرمز و زرد در حالت sleep و یا خاموش می توان لپ تاپ را شارژ کرد. به همین دلیل این پورت های USB را Sleep and Charge Port یا Always On می نامند.

برخلاف رنگ های قبلی این رنگ پورت یو اس بی نشان دهنده نسخه USB آن نیست. به طور معمول پورت‌های قرمز و زرد و نارنجی شامل نسخه USB 3.1 Gen 2 و USB 3.2 هستند.

پورت USB سبز

پورت USB سبز - شارژ سریع QC
پورت USB سبز – شارژ سریع QC

پورت هایی که از فناوری شارژ سریع کوالکام (Qualcomm Quick Charge) پشتیبانی می کنند معمولاً سبز رنگ هستند. این نسخه از پورت در هر دو نوع USB نوع A و B وجود دارد.

فناوری شارژ سریع کوالکام یک تکنولوژی جدید برای شارژ سریع است که توسط شرکت کوالکام معرفی شده است.جهت افزایش سرعت شارژ علاوه بر فراهم کردن برق بیشتر برای دستگاه، باید به ایمنی دستگاه هایی که باتری مستعد آتش گرفتن هستند توجه شود. شرکت کوالکام با این فناوری جدید ایمنی دستگاه را هنگام شارژ شدن سریع تضمین می کند.

پورت USB سبز در شارژر دیواری یوگرین

اگر بخواهیم نمونه ای پورت سبز رنگ در کالاهای مصرفی نام ببریم قطعا شارژر دیواری یوگرین مدل CD161 یکی از بهترین نمونه های شارژرهای دارای تکنولوژی شارژ سریع است.

این شارژر از تکنولوژی Quick Charge 3.0 پشتیبانی می کند و دارای پورت خروجی سبز رنگ USB A-1 و USB A-2 است.

شارژر دیواری یوگرین دارای پورت سبز USB
شارژر دیواری یوگرین دارای پورت سبز USB

جهت مشاهده و خرید شارژر دیواری یوگرین CD161 کلیک کنید.

پورت USB بنفش

USB Type A,B - بنفش
USB Type A,B – بنفش

یکی دیگر از رنگ های پورت USB رنگ بنفش است. این درگاه USB نشان دهنده این است که کانکتور ما با دارای استاندارد Huawei Supercharge است. عمدتا این استاندارد در USB Type A و USB type C وجود دارد.

پورت USB بنفش در شارژر فندکی یوگرین

شارژر فندکی از برند یوگرین مدل CD239 دارای تکنولوژی شارژ سریع PD و تکنولوژی Quick Charge 3.0 است. همچنین این شارژر یک پورت USB بنفش دارد که از این فناوری پشتیبانی می کند.

در این شارژر درگاه USB C-1 و USB C-2 نیز تعبیه شده است که امکان شارژ دستگاه های مختلف را به کاربر می دهد. به عنوان مثال از طریق درگاه تایپ سی 2 امکان شارژ یک دستگاه مک بوک ایر در 93 دقیقه وجود دارد. و از طریق درگاه تایپ سی 1، یک دستگاه گوشی ایفون و یا یک ای پد قابل شارژ است.

شارژر فنکی یوگرین دارای پورت USB بنفش
شارژر فندکی یوگرین

جهت مشاهده و خرید شارژر فندکی یوگرین CD239 کلیک کنید.

جمع بندی

پورت های USB در انواع مختلف تولید و عرضه می شوند. یکی آسان ترین روش ها برای تشخیص نوع USB دانستن تفاوت USB ها در رنگ پورت usb مختلف است. در این مقاله به شرح ویژگی های انواع USB بر اساس رنگ آنها پرداختیم. و بررسی کردیم هرکدام از رنگ پورت usb برای پورت و درگاه یو اس بی چه معنی و گاربردی دارد.

اگر قصد خرید تجهیزات جانبی موبایل، لپ تاپ و یا کامپیوتر را دارید می توانید به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک مراجعه فرمایید و با بررسی کالا های موجود در این فروشگاه اقدام به خرید لوازم جانبی کامپیوتر مورد نظر خود نمایید. فروشگاه اینترنتی لاجی لوک محصولات با کیفیت بالا از معتبرترین برندهای جهان را با گارانتی اصلی به فروش می رساند.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *