مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

معرفی انواع پایه مانیتور

آنچه کیفیت کارتان را افزایش می‌دهد
پایه نگهدارنده مانیتور
فهرست محتوا
7 دقیقه برای مطالعه

تا همین چند سال پیش به راحتی می‌شد برنامه نویسان، کارمندان پرکار، طراحان گرافیک و به طور کلی افرادی را که روزانه حداقل 6 ساعت پای کامپیوتر هستند را با مشکلاتی نظیر گردن درد، گرفتگی کتف یا ضعف بینایی چشم، شناخت. ورزش های کششی و صندلی های ارگونومیک تا حدی می توانستند زمان بروز این معضلات را به تعویق بیندازند؛ اما کار بیشتری از دستشان بر نمی آمد.

این مشکلات یک مقصر اصلی داشت. مانیتور های ثابت. غیر قابل انعطاف بودن مانتیور ها باعث می شد که افراد مجبور باشند ساعت ها سر و گردن خود را در یک زاویه نگه دارند. فقط هر از گاهی مجالی برای حرکت بود. به همین دلیل رخ دادن مشکلات فیزیکی برای همه کسانی که با کامپیوتر های رومیزی سرو کار داشتند، حتمی به نظر می رسید.

اما ورود انواع پایه نگهدارنده مانیتور به بازار لوازم جانبی معادلات را به هم زد. پایه مانیتور که به آن بازوی مانیتور هم گفته می شود نوعی نگهدارنده مانیتور است که به شما اجازه می دهد روی میز فضای بیشتری داشته باشید، بتوانید مانیتور را تا زاویه خاصی بچرخانید، آن را به دیوار وصل کنید و به طور کلی قدرت مانور بیشتری برای کار کردن با صفحه نمایش و مانیتور خود داشته باشید.

البته این همه ویژگی های این وسیله نیست. در ادامه قرار است بیشتر راجع به انواع پایه نگهدارنده مانیتور و لزوم استفاده از آن به شما اطلاعات بدهیم.

پایه نگهدارنده مانیتور چیست؟

پایه مانیتور، بازوی مانیتور یا رایزر مانیتور وسیله ای است که با بالا نگه داشتن مانیتور زاویه دید بهتری به کاربر داده و منجر به خالی شدن میز کار می شود.

پایه مانیتور می تواند امکان چرخش عمودی، تنظیم شیب به جلو و عقب مانیتور و تنظیم فاصله با دید متغییر را به کاربر بدهد.

پایه مانیتور دومنظوره
پایه مانیتور دومنظوره

این وسیله مناسب کسانی است که در اثر کار زیاد پشت میز دچار مشکلاتی نظیر گردن درد، آرتروز، درد کتف و ناحیه پشت و مشکلاتی از این دست شده اند.

استفاده از پایه مانیتور، که انواع مختلفی داشته و با جنس های متفاوتی ساخته می شود به شما این امکان را می دهد که در طول روز به جای این که روی دردهایتان متمرکز باشد، روی کیفیت کارتان تمرکز کنید.

این وسیله مناسب همه افراد، به ویژه کسانی است که دوست دارند کارشان را روی مانیتور از زوایای مختلفی نگاه کنند؛ مانند طراحان گرافیک، یا در یک تیم کار می کنند و لازم است روی مانیتور توضیحاتی به همکاران خود بدهند یا به طور هم زمان با چند مانیتور کار می کنند و لازم است این مانیتورها در زاویه و جهات خاصی تنظیم شود.

اگر فضای بیشتری روی میز خود نیاز دارید تا بتوانید از صفحه کلید های دو تکه استفاده کنید یا جای خالی بیشتری می خواهید تا با چراغ مطالعه فضای میز خود را روشن تر کنید، باید از یک پایه نگهدارنده مانیتور استفاده کنید.

چطور باید از پایه مانیتور استفاده کرد؟

برای استفاده از انواع پایه مانیتور کافی است آن را در زاویه مناسبی تنظیم کرده و به لبه میز متصل کنید. این وسیله باید به اندازه حداقل یک بازو انسان بین شما و مانیتور فاصله ایجاد کند. از نظر ارتفاع نیز باید طوری تنظیم شود که شما بتوانید سرتان را در حالت خنثی نگه دارید.

انواع پایه مانیتور

فارغ از این که جنس پایه نگهدارنده مانیتور چه باشد؟ پایه مانیتور از نظر شیوه اتصال به فضای ثابت به سه نوع زیر تقسیم می شود:

پایه مانیتور گیره ای

استند مانیتور گیره ای یا کلیپسی مدلی است که در آن پایه اصلی نگهدارنده مانیتور دارای پیچ های خاصی است که به کنار میز متصل می شود. برای استفاده از این نوع پایه مانیتور باید میز شما لبه داشته باشد. میز های مدل باکسی که هیچ لبه خاصی ندارند برای این نوع پایه نگهدارنده مانیتور مناسب نیستند.

جهت مشاهده و خرید پایه مانیتور کلیک کنید.

خود این پایه مانیتور ها به دو دسته تقسیم می شوند:

  • پایه مانیتور داینامیک یا پویا

این نوع پایه مانیتور برای تنظیم آسان ارتفاع حرکت روان و ساده ای را با لمس انگشت فراهم می کنند. آنها همچنین تنظیم موقعیت دقیق صفحه نمایش، چرخش، شیب و فاصله را امکان پذیر می کنند. بازو های مانیتور پویا که برای استفاده از صفحه نمایش تکی و دوگانه ایده آل هستند؛ همچنین راه حل ارگونومیک فوق العاده ای برای نصب لپ تاپ و تبلت هم هستند. چون با استفاده از آن ها می توانید با صفحه نمایش لمسی راحت تر کار کنید.

  • پایه مانیتور استاتیک یا ثابت

این نوع پایه مانیتور قابلیت چرخش های زیاد را ندارد و برای کاربرانی که نیازی به بالا و پایین بردن مکرر صفحه نمایش ندارند مناسب است. البته امکان چرخش، تنظیم شیب و فاصله دید متغیر در آن ها وجود دارد. پایه مانیتور استاتیک برای اتاق های کنترل که فرد باید هم زمان روی چند مانیتور نظارت داشته باشد، گزینه بسیار مناسبی هستند.

بسته به این که قرار است فقط یک مانیتور را روی بازوی مانیتور نصب کنید یا چند مانیتور، می توانید از انواع پایه مانیتور تکی یا Single Monitor Arms یا پایه مانیتور دوتایی یا Dual Monitor Arms استفاده کنید.

پایه نگهدارنده مانیتور گیره ای
پایه نگهدارنده مانیتور گیره ای

پایه مانیتور دیواری

نام دیگر پایه مانیتور دیواری براکت مانیتور است. احتمالاً تلوزیون های باریکی که برای صرفه جویی در فضا با پایه دیواری تلوزیون یا براکت ال سی دی به دیوار متصل شده اند را دیده اید. پایه مانیتور دیواری هم درست همین کار را انجام می دهد.

اگر میز کار شما رو به دیوار است، می توانید براکت مانیتور را به دیوار بزنید و مانیتور را روی آن سوار کنید. این نوع پایه به اندازه پایه مانیتور رومیزی به شما قدرت مانور در چرخ مانیتور را نمی دهد، اما می تواند فضای میز شما را خالی کرده و گردن و کمرتان را از زیر فشار ثابت نشستن، رها کند.

پایه مانیتور رومیزی

اگر نیاز به افزایش ارتفاع مانیتور دارید و با دو مدل قبلی راحت نیستید، می توانید از پایه مانیتور رومیزی استفاده کنید. این وسیله ساختمان پیچیده ای ندارد. بلکه فقط یک پایه چهارگوش است که روی میز قرار گرفته و مانیتور روی آن گذاشته می شود.

برای استفاده از پایه مانیتور رومیزی باید به عمق میز خود دقت کنید که به اندازه کافی جا داشته باشد. چون پایه مانیتور رو میزی فضای زیادی را از میز شما اشغال می‌کند.

پایه نگهدارنده مانیتور رومیزی
پایه نگهدارنده مانیتور رومیزی

در زمان خرید پایه مانیتور به چه نکاتی باید دقت داشت؟

وزن مانیتور

فارغ از این که پایه مانیتور باراد می خرید یا هر برند دیگری، باید دقت کنید که این پایه تحمل وزن مانیتور شما را داشته باشد. چون وزن مانیتور ها مختلف است، پس قطعاً پایه مانیتور سامسونگ با پایه مانیتور ال جی متفاوت خواهد بود.

انطباق پایه مانیتور با پشت مانیتور

VESA عنوان نوعی استاندارد جهانی است. انطباق با VESA یک اصطلاح فنی برای توصیف سازگاری بین پایه بازوی مانیتور و پشت خود مانیتور است.

یک مانیتور سازگار با VESA دارای سوراخ های نصب استانداردی است که در پشت آن ایجاد شده است. این سوراخ ها امکان پیچ شدن هر پایه ای را فراهم می کنند. این سوراخ ها معمولاً مستقیماً در قاب خود مانیتور قرار دارند و شبیه یک الگوی سوراخ مربعی هستند.

این الگو که گاهی در پشت پایه مانیتور استوک متصل به رایانه پنهان می شود، 75 میلی متر در 75 میلی متر یا 100 میلی متر در 100 میلی متر است. البته نمایشگر های بزرگ تر ممکن است الگو های بزرگ تری داشته باشند. قبل از خرید به پشت مانیتور خود نگاهی بیندازید تا تشخیص دهید که چه نوع پایه یا بازوی مانیتوری برای مانیتور شما مناسب است.

تعداد مانیتور هایی که می‌توان روی پایه نصب کرد

این بستگی به نیاز شما دارد. اگر لازم است چند مانیتور روی یک پایه نصب کنید، پس باید قید پایه‌ های متحرک را بزنید. از طرفی باید حواستان به خود پایه هم باشد که قدرت لازم برای نگهداری از چند مانیتور را داشته باشد.

نوع و مدل میز

همانطور که گفته شد ارتفاع حاشیه میز و عمق آن در نوع پایه مانیتوری که می خواهید تهیه کنید موثر است.

سبک و مدل بازوی مانیتور

محبوب ترین سبک های بازوی مانیتور، بازو هایی با پایه های گیره دار هستند. البته مدل های دیواری هم مورد توجه خریداران زیادی هستند. سبک مناسب برای شما در درجه اول به دائمی یا موقت بودن ایستگاه کاری شما بستگی دارد. همچنین میزان مانوری که از پایه انتظار و به آن نیاز دارید تعیین می کند که چه نوع پایه ای مناسب شماست.

در پایان

مهم است که بتوانیم خوب، طولانی و با کیفیت کار کنیم. یکی از ابزار هایی که این فرصت را برای ما فراهم می کند، پایه مانیتور است. همانطور که در لیست مزیت استفاده از پایه نگهدارنده مانیتور ذکر شد، با استفاده از این وسیله می توانیم فشار مضاعفی که روی بازو، کتف و چشم هایمان است را به شکل چشمگیری کاهش دهیم و با کیفیت بالاتری کار کنیم.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *