مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

معرفی انواع کیس کامپیوتر

مقایسه ویژگی ها و کاربرد های کیس کامپیوتر
معرفی انواع کیس کامپیوتر
فهرست محتوا
7 دقیقه برای مطالعه

موج بلند لپ تاپ ها آمد و PC هایی را که در خانه یا ادارات استفاده می شدند را با خودش برد. اما این اصلاً دلیل نشد که تکنولوژی بیخیال رشد انواع کیس کامپیوتر بشود. هنوز هم گیمر های حرفه ای، طراحان گرافیک ظریف کار، برنامه نویسان پرکار و گروه های بسیار دیگری ترجیح می دهند از کامپیوتر های شخصی استفاده کنند.

این مطلب هم به معرفی انواع کیس کامپیوتر می پردازد. پس اگر تصمیم دارید برای محل کار یا منزل خود یک کامپیوتر بخرید، آن را بخوانید تا به شما راجع به تنوع Case ها بگوییم و شما را در زمینه خرید این وسیله راهنمایی کنیم.

مدل های مختلف Case کامپیوتر کدام است؟

تنوع در این وسیله جانبی خیلی زیاد نیست. چند مدل پرطرفدار و محبوب هم وجود دارد. مانند کیس RGB یا کیس گیمینگ. به دلیل آن که کیس کامپیوتر در واقع محفظه ای برای تجمیع مادربرد با سایر برد ها و CPU است، انعطاف زیادی در طراحی آن وجود دارد. حتی شما می توانید کیس کامپیوتر مورد نظر خود را با هر ظاهری که مد نظر دارید به کمپانی های طراحی سخت افزارها و لوازم جانبی سفارش دهید.

اما آنچه در بازار شناخته شده تر است، شامل موارد زیر می شود:

کیس ابر برج (SUPERTOWER)

این نوع کیس آنقدر بزرگ است که می توانید در آن 2 عدد Main Board و 2 منبع تغذیه و یک دوجین هارد قرار دهید. ارتفاع این نوع کیس تا 66 سانتی متر هم می رسد. بدیهی است که چنین کیسی مناسب هر کسی نیست. اما هکر های حرفه ای، مسئولین امنیت در ادارات پلیس یا شرکت هایی که نیازی به خرید سرور های خیلی بزرگ ندارند، مشتری این نوع کیس ها باشند.

کیس super-tower مدل 1000D از برند کورسیر
کیس super-tower مدل 1000D از برند کورسیر

برند کورسیر یکی از برند های پیشرو در صنعت کامپیوتر و لوازم جانبی است. از مشخصه های برند کورسیر می توان به کیفیت بالا کالا ها و کارایی بی عیب و نقص قطعات و سخت افزار اشاره کرد.

کیس برج کامل (Full TOWER)

کیس های فول تاور به بزرگی و بلندی کیس های SUPERTOWER نیستند؛ اما همچنان یک محفظه بزرگ با ارتفاع 53 تا 63 سانتی متری دارند. برای قرار دادن یک مادربرد بزرگ و نیم دوجین هارد دیسک در این نوع کیس به اندازه کافی جا هست. این انتخاب خوبی برای افرادی است که قصد دارند یک سرور کوچک را برای یک دفتر کار کوچک در اختیار داشته باشند.

کیس کامپیوتر Full TOWER
کیس کامپیوتر Full TOWER

کیس برج میانی (MID TOWER)

این کیس بین 43 تا 50 سانتی متر ارتفاع دارد. قبلاً این اندازه کیس برای رایانه های رومیزی یک سایز کاملاً استاندارد بود. اما از زمان رونق تلفن همراه، برج میانی به نوعی در دسته کیس های سایز بزرگ قرار گرفته است. این یک Case با اندازه متوسط است که برای کسانی که به دنبال تهویه خوب و شکاف های یدکی برای ارتقای احتمالی سیستم خود هستند، کاملاً مناسب است.

کیس کامپیوتر MID TOWER
کیس کامپیوتر MID TOWER

کیس برج کوچک (MINI TOWER)

یکی دیگر از اندازه های معمولی بدنه کامپیوتر های شخصی که در حدود 33 تا 40 سانتی متر ارتفاع دارند، همین مینی کیس ها هستند. اگر به یک محفظه برای یک کامپیوتر ساده نیاز دارید، این نوع کیس با این ابعاد کاملاً مناسب شماست. البته کیس های مینی فضای زیادی برای اضافه کردن کارت های بیشتر و هارد های اضافه در آینده ندارند. پس اگر هر چند سال یکبار سیستم خود را ارتقا می‌دهید، این کیس مناسب شما نیست.

کیس کامپیوتر Mini Tower
کیس کامپیوتر Mini Tower

کیس اسلیم لاین (SLIMLINE)

چندین سال پیش، در زمانی که سیستم های خانگی به تازگی رونق گرفته بودند، درایو های کامپیوتری دارای عرض استاندارد 5.25 اینچ بودند. به همین دلیل است که کیس های کامپیوتر حداقل حدود 6 اینچ یا 15 سانتی متر عرض دارند. این استاندارد هنوز هم به همین شکل ادامه پیدا کرده است.

اما از آنجایی که دستگاه ها فناورانه مدام کوچک تر و قدرتمند تر می شوند، برخی از تولید کنندگان به طور کامل پشتیبانی از دستگاه های 5.25 اینچی را کنار گذاشتند. این تصمیم منجر به تولید بدنه های باریک و کوچک تر شد. البته این نوع کیس کامپیوتر خیلی هم محبوب نیست. کاربران اعتقاد دارند که همه چیز داخل این کیس های در فضای بسیار تنگی، روی هم تلنبار شده و مدام کیس داغ است. ظاهراً اگر تهویه کیس از کار بیفتد احتمالاً همه کارت ها در معرض خطر آب شدن قرار می گیرند.

کیس کامپیوتر SLIMLINE
کیس کامپیوتر SLIMLINE

کیس SMALL FORM FACTOR یا SFF

این کیس های کوچک معمولاً به اندازه یک جعبه کوچک هستند که می توانید فقط با یک دست آن ها را حمل کنید. زیبایی SFF این است که می توانید آن ها را پشت مانیتور ها نصب و کاملاً از دید پنهان کنید. رایانه های SFF در گذشته تقریباً بی استفاده بودند. اما با پیشرفت فناوری تلفن همراه، این کامپیوتر های کوچک واقعاً عملکرد خوبی دارند. آنها تقریباً می توانند هر کاری را که یک تبلت با اندازه کامل انجام می دهد، انجام دهند.

سینمای خانگی (HOME THEATER)

اندازه سینمای خانگی که به اختصار به آن HTPC می‌گویند، از مدل های کیس های کوچک مانند SFF تا حتی بزرگتر ها مانند برج میانی متفاوت است. تفاوت اصلی این نوع کیس این است که HTPC به گونه ای ساخته شده که بیشتر شبیه یک دستگاه سینمای خانگی به نظر می رسد تا یک کیس کامل.

کیس محفظه دوگانه (DUAL CHAMBER)

کیس های محفظه دوگانه از نوادگان کیس های برج بلند است. همانطور که از نامش پیداست یک کیس کامپیوتر محفظه دوگانه دارای 2 طرف است. یک  طرف محفظه کاملاً باز است تا قطعات داخلی کامپیوتر به راحتی نمایش داده شوند، در حالی که محفظه دیگر برای پنهان کردن کابل ها استفاده می شود. به این ترتیب ظاهر این نوع کیس بسیار متفاوت و تا حد زیادی جذاب است.

کیس نیمکتی (BENCH CASE)

کیس های نیمکتی بیشتر به عنوان یک قاب اسکلت در هوای آزاد شناخته می شود. البته برخی از افراد این حداقل قاب کامپیوتر را دوست دارند چون اجازه تهویه هوای آزاد را می دهد. اما در واقع بنچ کیس ها توسط متخصصان فناوری برای انواع عیب یابی و آزمایش استفاده می شوند.

شاسی رک سرور (SERVER RACK CHASSIS)

این مدل کیس برای افراد فناوری hardcore است. قبل از اینکه یک شاسی رک سرور بخرید، باید یک محفظه کامل سرور بخرید تا آن را نصب کنید. بیشتر رک های سرور تقریباً 19 اینچ یا 48 سانتی متر عرض دارند. و 1 واحد سرور استاندارد 1.75 اینچ است که به معنی 44.5 میلی متر ارتفاع است. بنابراین اگر یک شاسی رک سرور 2U بخرید، 89 میلی متر یا 3.5 اینچ ارتفاع دارد.

کیس گیمینگ (Gaming Case)

کیس کامپیوتر گیمینگ محفظه ای است که تمام اجزای کامپیوتر شخصی اعم از مادربرد، هارد، CPU، منبع تغذیه، فن و هر آنچه که برای یک بازی حرفه‌ای نیاز دارید را دارد. عموماً کمپانی های تولید کننده کیس گیمینگ این وسیله و لوازم داخلی آن را از مواد مرغوب می سازند تا عمر طولانی تری داشته باشد. البته از نظر فنی هم اصلاً نباید محفظه طوری باشد که تهویه به درستی انجام نشده و اجزا، داغ شوند. ابعاد و اندازه این نوع کیس کامپیوتر بسته به نوع کیس متفاوت است. اما تقریباً هر ابعادی که نیاز داشته باشید را می توانید در آن پیدا کنید.

کیس کامپیوتر گیمینگ
کیس کامپیوتر گیمینگ

کیس RGB

RGB سر واژه سه کلمه RED , GREEN , BLUE به معنی قرمز، سبز و آبی است. این در واقع نوعی نورپردازی است که به شما امکان می دهد با استفاده از این سه رنگ اصلی بیش از 16 میلیون ترکیب رنگ مختلف ایجاد کنید. نور RGB در قطعات و لوازم جانبی کامپیوتر شخصی برای روشن کردن آن وسیله استفاده شده و کاربرد خاص دیگری ندارد. در واقع اگر ظاهر جذابی روی کیس کامپیوتر خود می خواهید می توانید از کیس های RGB استفاده کنید.

آنچه در زمان خرید کیس کامپیوتر باید مد نظر داشت

در زمان انتخاب کیس کامپیوتر، مهم ترین نکته سطح نیاز شماست. طبیعتاً اگر کیس کامپیوتر را با هدف تبدیل کردن آن به سرور می خواهید باید ابعاد بزرگ تری را انتخاب کنید.

نکته بعدی هدف شما در آینده برای ارتقای سیستم است. اگر بنا به دلایلی مانند شغلتان یا گیمر بودن مدام باید PC خود را به لحاظ فنی ارتقا دهید، پس کیس های بزرگ تر را انتخاب کنید.

میزی که قرار است روی آن کامپیوتر و لوازم جانبی را قرار دهید هم مهم است. کیس کامپیوتر شما نباید مزاحمتی برای کارتان داشته باشد. مگر این که بخواهید آن را روی زمین بگذارید.

در نهایت قیمت کیس تعیین می کند که شما چه محصولی را باید تهیه کنید.

اما به یاد داشته باشید که کیس کامپیوتر چیزی فراتر از نگهدارنده سایر اجزا است. کیفیت بدنه و ساختمان آن مهم است و قرار است سال ها با آن کار کنید. پس آن را از یک فروشگاه لوزم جانبی معتبر تهیه کنید.

اگر قصد خرید کیس کامپیوتر را دارید می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک و بررسی و مقایسه کالا های موجود اقدام به خرید کیس کامپیوتر نمایید. فروشگاه اینترنتی لاجی لوک انواع لوازم جانبی کامپیوتر و سخت افزار ها را با گارانتی اصلی و تضمین بهترین قیمت بازار به فروش می رساند.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *