مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

خمیر سیلیکون چیست؟

خمیر سیلیکون و کاربرد آن در بهبود کارایی سخت افزار
خمیر سیلیکون
فهرست محتوا
5 دقیقه برای مطالعه

یکی از حیاتی ترین ماده هایی که در صنعت لوازم جانبی کامپیوتر به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیلیکون (Silicone) است. از این ماده در  ساخت تراشه های کامپیوتری و سایر عناصر ضروری دستگاه های الکترونیکی استفاده می شود. خمیر سیلیکون نیز در این صنعت به شدت مورد استفاده است. از خمیر سیلیکون برای خنک نگه داشتن قطعات سخت افزاری، ایجاد فاصله بین برد های کامپیوتری روی مادربرد و موارد دیگری استفاده می شود.

اگر هرازگاهی لپ تاپ خود را برای سرویس و شارژ خمیر سیلیکون پیش متخصص نمی برید، این مطلب مناسب شماست. چون در ادامه قرار است به شما بگوییم سیلیکون چیست؟ به چه چیزی خمیر سیلیکون گفته می شود؟ Silicone Paste یا خمیر حراردتی چه کاربرد هایی دارد؟ و چرا باید هرازگاهی آن را شارژ کنید؟

سیلیکون چیست؟

سیلیکون یکی از عناصر شیمیایی است که در جدول مندلیف با نماد Si شناخته می شود. سیلیکون یک ماده جامد و از جنس کریستال است. این ماده درخشش فلزی آبی مایل به خاکستری دارد. حجم سیلیکون در جهان بسیار زیاد است. به این اندازه که دانشمندان معتقدند سیلیکون دومین ماده بعد از اکسیژن است.

خمیر سیلیکون روی پردازنده
خمیر سیلیکون روی پردازنده

از ترکیب سیلیکون با مواد مختلف، محصولات متفاوتی به دست می آید. محصولاتی که می توان از آن ها در صنایع مختلفی مانند ساختمان، قطعات کامپیوتری، صنایع ریخته گری شیشه و … استفاده کرد.

خمیر سیلیکونی چیست؟

خمیر سیلیکون یک ترکیب غیر سخت از سیلیکون است. این ماده در برابر آب مقاوم است. به همین دلیل از آن برای روانکاری و محافظت از سطوح در برابر اکسیداسیون استفاده می شود. silicone thermal paste به عنوان یک ترکیب دی الکتریک طراحی شده است. این خمیر اصطلاحاً ویسکوزیته بالایی دارد که برای مدت طولانی در جای خود باقی می ماند.

نام دیگر خمیر سیلیکون، خمیر حرارتی است. چون جنس این ماده نیمه رساناست و برای استفاده در بین قطعات کامپیوتری بسیار مناسب است. این خمیر بیشتر به منظور بهبود جریان حرارت بین سینک های حرارتی و اجزای تولید کننده گرما مانند CPU ها، پردازنده های گرافیکی یا GPU ها، LED ها، سینک فن کامپیوتر و دیگر اجزای برقی استفاده می شود.

از خمیر سیلیکون در چه قطعاتی استفاده می شود؟

هر قطعه ای که تراکنش کاری بالایی دارد، حرارت بیشتری هم تولید می کند. این دستگاه ها معمولاً مجهز به یک فن مخصوص هم هستند. دور محفظه فن این قطعات، مثل فن کیس یا فن CPU از خمیر حرارتی سیلیکون به عنوان یک خنک کننده مایع استفاده می شود. خمیر حرارتی سیلیکون باعث می شود بین محفظه فن و سایر قطعات فاصله بیفتد تا حرارت جذب شده به آن ها منتقل نشود.

از طرفی خمیر سیلیکون به شکل یک ضربه گیر هم عمل می کند. یعنی کمک می‌کند قطعات لپ‌تاپ در اثر جابجایی دچار شوک و ضربه ناگهانی نشوند.

خمیر سیلیکون روی پردازنده
خمیر سیلیکون روی پردازنده

چرا در قطعات کامپیوتری باید از خمیر سیلیکون استفاده کرد؟

تقریباً بین همه اجزای یک کامپیوتر، به ویژه لپ تاپ ها که در آن قطعات در یک پک کوچک قرار دارند، با خمیر سیلیکون پر شده است. چون این ماده باعث می شود:

قطعات خنک بمانند.

همه قطعات کامپیوتری، به ویژه CPU به گرما بسیار حساس هستند. گرمای بیش از حد می تواند به CPU ، کارت گرافیک، منبع تغذیه، سینک فن و سایر قطعات آسیب برساند و منجر به ناپایداری سیستم شود. به همین دلیل است که باید از خمیر حرارتی به عنوان یک خنک کننده مایع استفاده کنیم.

عملکرد قطعات در اثر خنک ماندن افزایش پیدا کند.

افزایش عملکرد CPU و سایر قطعات از رایج ترین دلیل استفاده از خمیر حرارتی سیلیکونی است. خمیر سیلیکون این قابلیت را دارد که حتی کوچک ترین ایرادات را بپوشاند. این موضوع به افزایش عملکرد نسبت به قبل کمک می‌کند.

عملکرد اورکلاک بهبود پیدا کند.

اورکلاک فرآیند افزایش سرعت کلاک CPU است. استفاده از خمیر سیلیکونی می تواند منجر به عملکرد بهتر اورکلاک CPU شود.

آیا به جای خمیر سیلیکون می توان از خمیر حرارتی استفاده کرد؟

خمیر حرارتی نام تجاری ماده ای است که از آن به عنوان عایق گرمای قطعات کامپیوتری یاد می شود. اما این ماده عملاً به اندازه خمیر سیلیکون در جلوگیری از انتقال گرما بین قطعات موثر نیست. حتی در برخی از مواقع استفاده از خمیر حرارتی نتیجه معکوس داده و منجر به گرم شدن بیش از حد قطعات می شود.

در عوض سیلیکون در طی سال های طولانی استفاده، آزمون خود را پس داده است. سیلیکون رسانای گرما بهتری نسبت به خمیر حرارتی است. همچنین مانند خمیر حرارتی تبخیر یا خشک نمی شود. اگرچه سیلیکون مشکلات دیگری دارد، اما این ماده روی رایانه شخصی به خوبی کار می کند.

آیا خمیر سیلیکون نیاز به شارژ شدن دارد؟

بله. عمر خمیر حرارتی سیلیکون مدت زمان مشخصی نیست. همه چیز بستگی به میزان استفاده شما از PC یا لپ تاپ تان  دارد. به هر حال این ماده مدام در معرض حرارت است. هر چقدر مدت زمان بیشتری به خمیر سیلیکون حرارت برسد، این ماده زودتر دچار تخریب می شود. بدیهی است که تخریب شدن خمیر حرارتی سیلیکون منجر به گرم ماندن و عدم تخلیه دمای دستگاه های شما شده و عمر مفید آن‌ها کمتر می شود.

خمیر سیلیکونی دیپ کول
خمیر سیلیکون دیپ کول

به همین دلیل توصیه می شود در صورتی که زیاد از دستگاه الکترونیکی خود استفاده می کنید آن را هر سال یک بار و اگر کمتر با آن سروکار دارید حداقل هر 2 سال یکبار برای بررسی و شارژ خمیر حرارتی سیلیکون پیش متخصص ببرید.

جهت مشاهده و خرید خمیر سیلیکون دیپ کول کلیک کنید.

در پایان

آنچه در این مطلب به آن اشاره کردیم چیستی خمیر سیلیکون و موارد استفاده از این ماده بود. به یاد داشته باشید که خمیر سیلیکون برای خنک نگه داشتن و بهبود عملکرد سیستم کامپیوتری شما واقعاً لازم است. پس در خصوص استفاده و شارژ منظم آن هیچ تردیدی نداشته باشید.

البته اگر قرار است خودتان خمیر سیلیکون را شارژ کنید، در زمان خرید آن به اندازه کافی دقت کنید تا خمیری که می خرید تاریخ مصرف داشته باشد و آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی لاجی لوک یکی از فروشگاه های اینترنتی معتبر و با سابقه در فروش لوازم جانبی کامپیوتر است که انواع لوازم جانبی کامپیوتر را با گارانتی اصلی و تضمین بهترین قیمت بازار به فروش می رساند. اگر قصد خرید خمیر سیلیکون را دارید می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک و بررسی و مقایسه مدل های مختلف خمیر حرارتی اقدام به خرید خمیر سیلیکون مناسب سخت افزار خود نمایید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *