مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

تکنولوژی NFC چیست و چه کاربردی دارد؟

نگاهی به فناوری NFC و کاربرد های آن
فناوری NFC چیست؟
فهرست محتوا
6 دقیقه برای مطالعه

حتما نام تکنولوژی NFC به گوش شما هم خورده و اطلاعات زیادی درباره این فناوری شنیده اید. فناوری NFC سال هاست که جای خود را در بین تکنولوژی های ارتباطی باز کرده. اما NFC چیست! چه کاربرد هایی دارد؟ چگونه می توانید از این تکنولوژی استفاده کنید؟ و چه دستگاه هایی از ان اف سی پشتیبانی می کنند! همه این پرسش ها را در ادامه این محتوا بررسی خواهیم کرد. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

فناوری NFC چیست؟

فناوری NFC به معنی Near Field Communication یا ارتباط حوزه نزدیک است و قابلیت انتقال اطلاعات را در میدان مغناطیسی اطراف دستگاه فراهم می کند. به بیان دیگر ان اف سی استانداردی برای پروتکل انتقال داده بین دو دستگاه است که توسط امواج رادیویی و چیپ گیرنده اطلاعات صورت می گیرد.

ارتباط دو دستگاه از طریق امواج رادیویی به گونه ای است هر دو دستگاه دارای چیپ ان اف سی بوده و در فاصله نزدیک هم قرار گیرند. این فاصله چند سانتی متری باعث می شود تا ماژول فرستنده و گیرنده امواج در میدان مغناطیسی یکدیگر باشند و امواج رادیویی فرستاده شده یک دستگاه، توسط دستگاه دیگر دریافت شود.

امواج رادیویی بین دو چیپ NFC
امواج رادیویی بین دو چیپ NFC

نگاه دقیق تر به NFC

در بررسی دقیق تر، تکنولوژی NFC تکامل یافته فناوری شارژ بی سیم است که توانایی انتقال اطلاعات را در بستر امواج رادیویی و میدان مغناطیسی دارد. پیش تر در مقاله کاملی راهنمای خرید شارژر بی سیم را مورد بررسی قرار دادیم.

این تکنولوژی با استفاده از یک مدار سیم پیچ، میدان مغناطیسی مشخصی را ایجاد می کند. این میدان مغناطیسی در بازه امواج رادیویی مشخصی است که برای گیرنده های ان اف سی قابل ترجمه باشد. در صورت نزدیک شدن دو دستگاه دارای چیپ ان اف سی امواج رادیویی تولید شده و میدان های مغناطیسی آن ها همسو شده و از هم تاثیر می گیرند.

در این ارتباط، اطلاعات و داده ها به صورت امواج رادیویی منتقل شده و بین دو دستگاه رد و بدل می گردد.

به طور کلی پایه و اساس تکنولوژی N.F.C میدان مغناطیسی و انتقال اطلاعات به صورت القایی از طریق همین میدان مغناطیسی است. آنتن های گیرنده و فرستنده ان اف سی بسیار کم مصرف هستند و اطلاعاتی حدود 8 کیلوبایت را نگهداری، ارسال و دریافت کنند.

لوگو NFC
لوگو NFC – برای دستگاه های مجهیز به فناوری NFC

دستگاه های دارای تکنولوژی NFC به دو بخش دستگاه های فعال (Active) و غیر فعال (Passive) تقسیم می شوند. این گروه بندی بر پایه توانایی ارسال و دریافت اطلاعات مختلف و اتصال به برق انجام شده است. تلفن همراه، پایانه های فروشگاهی و دستگاه های خرید بلیت همه به عنوان دستگاه فعال ان اف سی در نظر گرفته می شوند و توانایی دریافت اطلاعات و پردازش آن را دارند.

اما دستگاه های غیر فعال ان اف سی تنها قابلیت ارسال اطلاعات را دارند. کارت ها، تگ ها و گجت های پوشیدنی که تکنولوژی ان اف سی را دارند جز دستگاه های غیر فعال محسوب می شوند.

دستگاه های مجهز به تکنولوژی NFC
دستگاه های مجهز به تکنولوژی NFC

فناوری NFC چگونه کار می کند؟

همانطور که میدانید تکنولوژی NFC برای انتقال اطلاعات بر بستر امواج رادیویی و در میدان الکترومغناطیسی است. برای استفاده از تکنولوژی ان اف سی باید دستگاه های دارای این تکنولوژی را داشته باشید. این دستگاه ها در ساده ترین حالت از سیم پیچ و چیپ تشکیل شده اند.

دستگاه های فعال NFC مانند موبایل و تبلت ها، برق را توسط باتری تامین می کنند و قابل برنامه ریزی هستند. به گونه ای که می توانید مشخص کنید در هر اتصال چه اطلاعاتی را ارسال کند. اما در دستگاه های فعال مانند تگ ها و برچسب های ان اف سی کمی متفاوت است.

تگ های ان اف سی دارای سیم پیچ و چیپ حافظه هستند که اطلاعات را درون خودش نگهداری می کنه و در زمان نزدیک شدن دستگاه فعال و قرارگیری در میدان الکترومغناطیسی آن، اطلاعات تگ ان اف سی را به دستگاه Active منتقل می کند.

امنیت اتصال NFC

اتصال از طریق NFC همیشه بین دو دستگاه صورت می گیرد و ارتباط دستگاه ها از دوع نظیر به نظیر است. در این تعریف اطلاعات بین دو دستگاه ان اف سی منتقل شده و امنیت اطلاعات تا حد زیادی حفظ می شود. با توجه به برد کوتاه (4 الی 10 سانتی متر) میدان الکترومغناطیسی امکان نفوذ برای شخص سوم و شنود اطلاعات و داده ها نزدیک به صفر است.

کاربرد تکنولوژی NFC

امروزه تکنولوژی ان اف سی یکی از تکنولوژی های شناخته شده برای همه افراد جامعه است و افراد مختلف به شکل های گوناگون از آن استفاده می کنند. این تکنولوژی به دلیل کوچک بودن و قابل حمل بودن می تواند در همه وسایل و تجهیزات استفاده شود.

نمونه هایی از تکنولوژی NFC که همه روزه از آن استفاده می کنیم بلیت های مترو و اتوبوس است. کارت بلیت های وسایل نقلیه عمومی نمونه بارز استفاده از تکنولوژی ان اف سی است.

کارت بلیت مترو با قابلیت اتصال NFC
کارت بلیت مترو با قابلیت اتصال ان اف سی

از دیگر کاربرد های تکنولوژی NFC می توان به کارت های احراز هویت، پرداخت در سامانه های مجهز به ان اف سی، بنر های تبلیغاتی، تگ های ورود و خروج و گجت های پوشیدنی مانند انگشتر و گردنبند اشاره کرد. استفاده از این تکنولوژی به دلیل ارزان بودن، امنیت بالا و استفاده آسان برای عموم رو به افزایش است.

تفاوت Bluetooth و NFC

تکنوولوژی های بلوتوث و ان اف سی هر دو از راه های ارتباط بی سیم هستند و با امواج الکترومغناطیسی کار می کنند. این تکنولوژی های ارتباطی برای انتقال اطلاعاتی مانند متن، تصویر و فایل های اجرایی مورد استفاده قرار می گیرند. اما این دو فناوری تفاوت های مهمی نیز دارند که برتری های مهمی ایجاد می کند.

یکی از مهم ترین تفاوت های ان اف سی و بلوتوث سرعت انتقال داده است که به دلیل پهنای باند بیشتر Bluetooth از سرعت بالا تری در انتقال اطلاعات بهره می برد. در مقابل ان اف سی بسیار کم مصرف تر از بلوتوث است و به همین دلیل قابلیت قرارگیری در تگ ها و برچسب ها را دارد.

بلوتوث برای انتقال اطلاعات نیاز به جفت (pair) شدن دو دستگاه دارد ولی دستگاه های مجهز به NFC تنها با نزدیک شدن و همپوشانی امواج الکترومغناطیسی اطلاعات را ارسال و دریافت می کنند. تفاوت مهم بعدی که برای این دو تکنولوژی ذکر می شود فاصله اتصال آن ها است.

بلوتوث قابلیت اتصال تا 15 متر را دارد در حالی که ان اف سی تنها تا 15 سانتی متر امکان ارسال و دریافت اطلاعات را فراهم می کند.

در تکنولوژی ان اف سی اطلاعات و داده ها تحلیل نمی شوند و تنها توسط اپلیکیشن نمایش داده خواهد شد. اما در بلوتوث اطلاعات فایل ارسالی نیز به همراه فایل ارسال می شود و برای دستگاه دریافت کننده مشخص است که در حال دریافت چه اطلاعاتی است.

در انتها امواج بلوتوث قوی تر از سیگنال های NFC هستند و در طولانی مدت برای بدن مضر هستند. اما امواج ان اف سی بسیار ضعیف تر است و از ضرر آن چشم پوشی می کنیم.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

4 پاسخ

    1. سلام
      بله از نظر سرعت و راحتی اتصال NFC خیلی سریع تر و راحت تر هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *