مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

راهنمای خرید مانیتور خمیده

بررسی ویژگی های مانیتور خمیده و نکات قبل از خرید
مانیتور خمیده
فهرست محتوا
9 دقیقه برای مطالعه

مانیتور یا صفحه نمایش دریچه دید شما به دنیای کامپیوتر است و یک مانیتور می تواند کار کردن با کامپیوتر را به مراتب لذتبخش تر کند. اگر از مانیتور خوب و با کیفیت تصویر بالا استفاده کنید تجربه بازی کردن، ادیت ویدیو و عکس، تماشا فیلم و حتی مطالعه همین متن در مجله اینترنتی لاجی مگ متفاوت خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم تا ویژگی های یک مانیتور خمیده یا مانیتور منحنی را بررسی کنیم و راهنمایی برای خرید مانیتور خمیده ارائه دهیم تا با مطالعه آن انتخاب درستی برای خرید مانیتور خمیده داشته باشید. با مجله اینترنتی لاجی مگ همراه باشید.

مانیتور خمیده

زمان زیادی از طراحی و تولید عمده مانیتور های خمیده نمیگذرد ولی همین زمان کم هم کافی بود تا جای خود را در بین انواع کاربران پیدا کنند. مانیتور های خمیده برای کاربرد های گیمینگ، ادیت فیلم و عکس، ترید در بازار های جهانی و کاربران عمومی استفاده می شود و بسیار محبوب است.

اگر زمان زیادی را جلوی مانیتور کامپیوتر می گذرانید پیشنهاد می کنیم از مانیتور خود را از مانیتور تخت به مانیتور خمیده ارتقاع دهید. دلایل زیادی وجود دارد تا استفاده از مانیتور خمیده گزینه بهتری نسبت به استفاده از مانیتور تخت باشد. از طرفی قیمت بالای این تکنولوژی در مانیتور ها آن ها را از صف مانیتور های معمولی و تخت بازار جدا کرده است. در ادامه به بررسی ویژگی های یک مانیتور خمیده و مزایا استفاده از آن می پردازیم.

زاویه دید وسیع مانیتور خمیده
زاویه دید وسیع مانیتور خمیده

مانیتور خمیده چیست؟

تفاوت اصلی و اساسی مانیتور خمیده و مانیتور تخت در شکل ظاهری و زاویه دید کاربر در نمایشگر است. صفحه نمایش مانیتور های منحنی دارای یک انحنا به داخل است و به همین دلیل کاربر زاویه دید بیشتری در زمان تماشای نمایشگر دارد. شما می توانید به جای استفاده از 2 یا چند مانیتور از یک مانیتور خمیده استفاده کنید و با این کار هم فضای کمتری را در میز کار خود را به نمایشگر ها اختصاص داده اید، هم کارکرد راحت تر و بهینه تری را تجربه می کنید.

مانیتور های خمیده مانند دیگر نمایشگر ها با درگاه های معمول تصویر مانند پورت HDMI یا VGA به کامپیوتر وصل می شوند. برخلاف عقیده عموم کاربران همه مانیتور های خمیده گران قیمت نیستند و تنها به دلیل استفاده از برخی تکتولوژی های جدید قیمت بالاتری دارند. امروزه با افزایش تقاضا کاربران برای مانیتور های خمیده انواع مختلفی از آن ها طراحی و تولید می شوند و نمونه های مقرون بصرفه ای از مانیتور خمیده در بازار موجود است.

تفاوت مانیتور خمیده و مانیتور تخت

تفاوت اصلی مانیتور خمیده و مانیتور تخت که در نگاه اول نظر هر کسی را به خود جلب می کند شکل ظاهری و زاویه دید وسیع تر مانیتور های خمیده است که در ادامه توضیح کوتاهی در خصوص هر کدام از این ویژگی ها خواهیم داد.

مورد بعدی که در مانیتور های خمیده و تخت تفاوت دارد، اندازه صفحه نمایش است. مانیتور های خمیده برای آن که حالت منحنی پیدا کنند و اثر منحنی در زاویه دید تاثیر گذار باشد، باید اندازه 30 اینچ یا بالا تر داشته باشند و در اندازه های کوچکتر خم شدن نمایشگر بسیار کم خواهد بود و تفاوتی با مانیتور های تخت نخواهد داشت. در مقابل نمایشگر های تخت محدودیتی در اندازه صفحه نمایش نداشته و در اندازه های متفاوتی طراحی و تولید می شوند.

دیگر تفاوت مانیتور های خمیده و مانیتور های تخت در زاویه دید کاربر است. همانطور که می دانید خم شدن نمایشگر باعث افزایش زاویه دید کاربر می شود. هر چه شعاع انحنا نمایشگر به زاویه دید کاربر نزدیکتر باشد، کاربر تصویر فراگیر تری را تجربه خواهد کرد.

زایه دید مانیتور خمیده
زایه دید کاربر در مانیتور خمیده

پارامتری تحت عنوان شعاع خم در مانیتور های منحنی تعریف می شود که هر قدر کوچکتر باشد، میزان خمیدگی مانیتور بیشتر خواهد بود. لازم به ذکر است فاصله مناسب و پیشنهاد شده کاربر تا مانیتور به اندازه شعاع خم مانیتور است. مانیتور های خمیده دارای زاویه دید بیشتری نسبت به مانیتور های تخت هستند، به این معنی که در دو صفحه نمایش با اندازه های یکسان، مانیتور خمیده زاویه دید بیشتری خواهد داشت. همچنین پیشنهاد می شود برای دید بهتر از همه نمایشگر در مرکز شعاع صفحه نمایش قرار بگیرید.

چرا مانیتور خمیده بخریم؟

دلایل زیادی برای خرید مانیتور خمیده و منحنی به جای مانیتور تخت وجود دارد. یکی از دلایل مهم خرید مانیتور خمیده زیبایی و تصویر گسترده و چشم نواز آن است. صفحه نمایشگر عریض و یکپارچه ای که به راحتی همه پنجره های ویندوز را با یک نگاه قابل بررسی و مشاهده می کند.

از مزایا مانیتور خمیده برای گیمر های حرفه ای زاویه دید گسترده ای است که در بازی ها به آن ها کمک می کند تا دید کامل تری نسبت به رقبا خود داشته باشند. از طرفی نگاه کردن به مانیتور های خمیده باعث می شود تا فشار کمتری به چشم وارد شود. اگر از فشار چشم، خشکی چشم یا خستگی و سردرد ناشی از نگاه کردن طولانی به مانیتور رنج می برید پیشنهاد میکنیم تا مانیتور خمیده را جایگزین مانیتور تحت کنید.

مانیتور خمیده سامسونگ - مدل اودیسه نئو جی 8
مانیتور خمیده سامسونگ – مدل اودیسه نئو جی 8

ویژگی های مانیتور های خمیده

مانیتور های خمیده نیز مانند دیگر مانیتور های تخت ویژگی هایی برای بررسی و مقایسه و ارزیابی دارند. با توجه به نیاز های مختلف هر کاربر ممکن است برخی ویژگی ها مهم تر و برخی از اهمیت کمتری برخوردار باشند. به طور کلی ویژگی های مانیتور ها در چند بخش تقسیم بندی می شوند که در زیر به بررسی مهم ترین آن ها می پردازیم.

اندازه صفحه نمایش مانیتور

اندازه صفحه نمایش یکی از اولین مواردی است که برای کاربران حرفه ای و عمومی از اهمین بالایی برخوردار است. اندازه مانیتور ها برای کاربرد های مختلف می تواند متفاوت باشد. اگر کاربر عمومی هستید و کار هایی مثل وب گردی انجام می دهید هر اندازه از صفحه نمایش جوابگوی نیاز شما خواهد بود. اما اگر در دسته کاربران حرفه ای، تدوینگران فیلم و عکس، گیمر ها، تریدر ها و برنامه نویس ها هستید قطعا انتخاب مانیتور بزرگ تر برای شما مناسب تر خواهد بود.

علاوه بر این مانیتور های خمیده با اندازه بزرگتر کاربر را به طور کامل در بر می گیرد و احساس فرو رفتن در عمق تصویر را به کاربر می دهد. اگر قصد خرید مانیتور با اندازه صفحه نمایش بزرگ را دارید حتما از بین مانیتور های خمیده اقدام به خرید کنید.

انحنا و زاویه دید مانیتور

قطعا مهم ترین تفاوت مانیتور های خمیده و تخت در زاویه دید کاربر است. زاویه دید کاربر در مانیتور های خمیده را با عددی با عنوان شعاع خم محاسبه می کنند. شعاع خم رابطه مستقیمی با فاصله دید کاربر دارد. به عنوان مثال مانیتور خمیده ای با شعاع 3000R، زاویه دید کاربر را به اندازه 3000 میلیمتر ایجاد می کند. هر چه این عدد زرگتر باشد و شعاع خم بیشتر باشد، فاصله کاربر بایدد بیشتر باشد تا دید درستی از مانیتور خمیده داشته باشد.

ابعاد و دقت تصویر

رزولوشن یا دقت تصویر یکی از موارد مهم در بین همه مانیتور ها است که تعداد پیکسل های نمایش داده شده در طول و عرض نمایشگر را بیان می کند. مانیتور هایی با رزولوشن 4K قطعا بهترین انتخاب برای خرید مانیتور با بهترین کیفیت تصویر است. اما مانیتور 4K با قیمت بالایی همراه است و برای پشتیبانی نیاز به کارت گرافیک حرفه ای و سخت افزار قدرتمند دارید. در اکثر موارد رزولوشن تصویر 1440P یا 1080P می تواند گزینه مناسبی برای همه کاربران باشد.

اما مانیتور های خمیده به دلیل ابعاد متفاوت دارای رزولوشن بالاتری نسبت به مانیتور های تخت هستند. مانیتور های خمیده دارای ابعاد تصویر بزرگتری نیز هستند و نسبت عرض به ارتفاع نمایشگر بیشتر از نمایشگر های تخت است.

نرخ بروزرسانی (Refresh Rate)

نرخ تازه سازی یا نرخ بروزرسانی مانیتور یکی دیگر از ویژگی های مانیتور ازت که در مانیتور های تخت و مانیتور های خمیده با یک مفهوم تعریف می شود. نرخ بروزرسانی در اکثر مانیتور ها نرخ بروزرسانی 60 هرتز است که یک استاندارد تجاری برای صفحه نمایشگر است. در مانیتور های گیمینگ و مانیتور هایی با کاربرد حرفه ای تر مثل تدوین فیلم و انیمیشن نرخ بروزرسانی مقادیری تا 120 و 144 هرتز هم خواهد داشت.

مقایسه نرخ بروزرسانی مانیتور
مقایسه نرخ بروزرسانی مانیتور

در انتخاب و خرید مانیتور دقت کنید که با توجه به کاربری شما از مانیتور ممکن است رزولوشن یا رفرش ریت اهمیت بالا تری داشته باشد. اگر مانیتوری برای ادیت عکس یا برنامه نویسی و کار های عمومی خانگی بخواهید قطعا رزولوشن و کیفیت بالاتر می تواند راضی کننده باشد، اما در عین حال اگر مانیتور گیمینگ و بازی های کامپیوتری و انیمیشن سازی و تدوین ویدئو بخواهید قطعا به نرخ بروزرسانی بالاتری نیاز خواهید داشت.

در مانیتور ها به دلایل تجاری و درخواست کاربران با بالا رفتن یکی از مشخصه های رزولوشن و رفرش ریت، مشخصه دیگر کاهش می یابد. به عنوان مثال مانیتور های 4K با رفرش ریت 120 و 144 هرتز و از طرفی مانیتور های 1080P با نرخ بروزرسانی 60 هرتز در بازار موجود اند. لازم به ذکر است که نرخ بروزرسانی نیز مانند رزولوشن تا حد زیادی به قدرت سخت افزار و گرافیک کامپیوتر شما بستگی دارد.

مانیتور خمیده گیمینگ

یکی از کاربرد های مانیتور خمیده برای گیمر ها و بازی های کامپیوتری است. اینکه طرفدار چه بازی کامپیوتری هستید اهمیت ندارد، مهم این است که نمایی گسترده و یک دست از محیط بازی خواهید داشت. همین یکپارچگی در صفحه نمایشگر باعث می شود تا فشار کمتری به چشم وارد شود و در استفاده های طولانی حافظ سلامت چشم کاربر باشد.

مانیتور خمیده گیمینگ
مانیتور خمیده گیمینگ

مانیتور های خمیده تجربه بازی های سبک شوتر را به طور کامل باز آفرینی می کند. اگر جز گیمر های این دسته از بازی های کامپیوتری باشید قطعا به اهمیت میدان دید و زاویه دید در بازی های سبک شوتر واقف هستید. زاویه دید بالا در کنار واکنش سریع صفحه نمایش در بازی های کامپیوتری مکمل یکدیگر خواهند شد تا تجربه بسیار متفاوت و خیره کننده ای از بازی های کامپیوتری را به همراه داشته باشند. خرید مانیتور گیمینگ می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

برای مطالعه تکنولوژی های گیمینگ لاجیتک کلیک کنید.

جمع بندی

در این مقاله از مجله اینترنتی لاجی مگ به بررسی مانیتور خمیده و تفاوت های آن با مانیتور تخت پرداختیم. دیدیم که مانیتور های خمیده نیز مثل دیگر نمایشگر های تخت دارای ویژگی یکسانی هستند. ویژگی هایی مانند زرولوشن، ابعاد تصویر و نرخ بروزرسانی در مانیتور های تخت و خمیده یکسان هستند. اما ویژگی هایی مانند زاویه دید و اندازه خمیدگی نمایشگر ویژگی های منحصربفرد در مانیتور های خمیده است.

مانیتور های خمیده برای کاربرد های متفاوتی طراحی و تولید شده اند و تفاوتی ندارد که شما چه نوع کاربری هستید. در هر زمان که از مانیتور تخت به مانیتور خمیده مهاجرت کنید می توانید بهبود کیفیت و دید بهتر را در کنار کاهش آسیب های چشمی تجربه نمایید.

اگر قصد خرید مانیتور تخت و مانیتور خمیده از برند های تولید کننده مانیتور را دارید می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک و پس از بررسی و مقایسه مانیتور های موجود، اقدام به خرید مانیتور نمایید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

2 پاسخ

    1. درود بر شما
      میزان خم نمایشگر ها با توجه به نقطه کانونی و فاصله بیننده تا نمایشگر متفاوت است.
      اما امروزه محدودیتی برای خم شدن نمایشگر ها وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *