مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

شارژر GaN چیست؟

شارژر GaN - گان
فهرست محتوا
8 دقیقه برای مطالعه

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز روز افزون ما به دستگاه های الکترونیکی، شارژر ها عضو جدایی ناپذیر از زندگی ما هستند. تکنولوژی شارژر GaN نسل جدید آداپتور های شارژ است. شارژر های GaN کارایی بالا تری نسبت به شارژر های سیلیکونی حال حاضر بازار دارند و همین شاخصه باعث محبوبیت این تکنولوژی در بین کاربران شده. در ادامه این مطلب به بررسی مزیت های شارژر گان نسبت به شارژر های معمولی میپردازیم و چالش های پیش روی این تکنولوژی را بررسی خواهیم کرد. با مجله لاجی مگ همراه باشید.

شارژر GaN چیست؟

شارژر GaN (یا شارژر گان) یک تکنولوژی به نسبت جدید است که در نمایشگاه CES 2020 و توسط برند Ugreen معرفی شد. اما دلیل پیدایش این تکنولوژی چه بود؟ با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و استفاده همه گیر تجهیزات کامپیوتری نیاز ما به شارژر های قدرتمند تر کاملا طبیعی است. شارژر هایی که بتوانند چندین دستگاه را به طور همزمان و در سریع ترین زمان ممکن شارژر کنند. همچنین ابعاد کوچکتر شارژر ها کمک می کند تا به راحتی در هر کجا امکان استفاده از دستگاه های برقی را داشته باشیم.

حال نگاه نزدیک تری به شارژر ها و تکنولوژی GaN بیندازیم. تا قبل از ورود شارژر های GaN به بازار، تکنولوژی سیلیکون مرسوم ترین تکنولوژی بکار رفته در شارژر ها و اداپتور های شارژ بود. در سال 2020 ترکیبی از گالیوم نیترید راه خود را به صنعت مواد نیمه رسانا باز کرد و با ویژگی های منحصر بفرد خود توانست به عنوان جایگزین مناسبی برای شارژر های سیلیکونی شناخته شود.

شارژر GaN یوگرین
شارژر یوگرین با تکنولوژی GaN

مزایای شارژر GaN نسبت به شارژر سیلیکونی

با ظهور تکنولوژی شارژ سریع (Fast charge) آداپتور ها بزرگ تر شدند و به مرور زمان راحتی حمل و نقل را فدای زمان کردیم و شارژر های سنگین را برای سریع تر شارژ شدن دستگاه های خود انتخاب کردیم. تکنولوژی GaN با مکانیزم نیمه رسانایی قوی تر نیاز به مدارات پیچیده ای ندارد. همین امر موجب شده تا قطعات کمتری در بدنه آداپتور قرار داشته باشد. از طرفی شارژر های GaN با استفاده از ترکیب گالیوم نیترید بسیار خنک تر از سیلیکون کار می کند و نیازی به قطعات خنک کننده در کلگی شارژر نداریم. مجموع این موارد باعث کوچک تر شدن و سبک تر شدن شارژر های GaN باشد.

از دیگر مزایای تکنولوژی GaN مواد نیمه رسانای قوی تر و در نتیجه انتقال برق با ولتاژ بالا تر است. از این رو با استفاده از شارژر GaN سرعت شارژ شدن دستگاه شما بالا خواهد رفت و در شارژ کردن دستگاه هایی با پشتیبانی از شارژ سریع هیچ مشکلی نخواهید داشت. خروجی با ولتاژ بالا نه تنها برای شارژ دستگاه های موبایل استفاده دارد؛ بلکه برای شارژ کردن دستگاه های بزرگ تر ماننده لپ تاپ نیز قابل استفاده است.

در نسل جدید شارژر های گالیوم نیترید (GaN II) پیشرفت هایی نسبت به نسل نسبت به نسل اول این تکنولوژی داشته و سرعت بالا تری دارد. همچنین تعداد پورت های خروجی آداپتور های شارژ در این نسل افزایش داشته و شما به راحتی امکان استفاده از شارژر برای چندین دستگاه را خواهید داشت.

شارژر GaN از برند یوگرین
شارژر GaN از برند یوگرین

تکنولوژی GaN به زبان ساده

تکنولوژی GaN یا گان با استفاده از ترکیب جدید تر و طراحی مدار پیشرفته تر می تواند دستگاه های برقی و شارژی شما را با نهایت ظرفیت، شارژ کند. به زبان ساده تر این تکنولوژی هر دستگاه را با حداکثر میزان آمپر ورودی مناسب برای دستگاه شارژ می کند. در صورت استفاده از آداپتور شارژ GaN هر دستگاهی به میزان نیاز خود شارژ دریافت خواهد کرد و همین امر به بالا رفتن سرعت شارژ کمک می کند. این تکنولوژی به شما این امکان را می دهد تا تنها با یک آداپتور و تعداد چندین خروجی، همه دستگاه ها را شارژ کنید.

آداپتور های شارژ با تکنولوژی GaN بیشتر برای افرادی ضرورت دارد که روزانه با چندین دستگاه کار می کنند. اغلب شارژر های GaN دارای چندین درگاه خروجی هستند و قابلیت شارژ همزمان چندین دستگاه را دارند. شما به عنوان کاربر حرفه ای می توانید لپتاپ، تبلت، گوشی موبایل، ساعت هوشمند و دیگر گجت های خود را به درگاه های این آداپتور متصل کنید. مزیت شارژر GaN نسبت به شارژر های سیلیکونی (که قیمت بالا تر و خرید آن را توجیه می کند) این است که فرایند شارژ شدن با تولید کمترین حرارت و سریع ترین زمان ممکن برای شارژ هر دستگاه است.

برای مطالعه بیشتر فناوری شارژ PD کلیک کنید.

زمان مهاجرت به شارژر GaN رسیده؟

در اینکه شارژر های GaN انتخاب بهتری برای شارژ دستگاه های شما است شکی نیست. با این حال گزینه روی میز شرکت های تولید کننده لوازم جانبی کامپیوتر و موبایل با انتخاب ما متفاوت است. قیمت بالای نیمه رسانای گالیم نیترید نسبت به سیلیکون دلیل عدم همه گیری این تکنولوژی و جایگزینی کامل آن با شارژی های معمولی است. ارزان بودن سیلیکون دلیلی محکم برای این که فعلا به سمت تولید انبوه شارژ های GaN نرویم به شمار می رود. با این حال این امکان وجود دارد در آینده ای نه چندان دور به شارژر GaN مهاجرت کنیم.

در پاسخ به این سوال که آیا خرید شارژر GaN ارزش خرید دارند یا خیر باید بگوییم در حال حاضر شارژر هایی با تکنولوژی گان با کارایی فوق العاده ای که نسبت به شارژر های سیلیکونی دارند بهترین گزینه برای خرید شارژر هستند. اما با توجه به قیمت بالای این شارژر ها تنها در صورتی که قصد خرید شارژر همه کاره را دارید و مشکلی از بابت هزینه ندارید بی شک بهترین انتخاب برای خرید شارژر است.

شارژر با تکنولوژی GaN

شارژر ها و آداپتور های زیادی برای شارژ کردن انواع دستگاه ها در بازار موجود است. اما اگر شما قصد خرید شارژر با تکنولوژی گان را دارید می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک و مقایسه و بررسی شارژر های گان، اقدام به خرید شارژر گان مناسب خود نمایید. در ادامه تعدادی از شارژر هایی که دارای تکنولوژی GaN را معرفی کرده ایم. با ما همراه باشید.

شارژر دیواری یوگرین CD226

شارژر دیواری یوگرین مدل CD226 یکی از شارژر های قدرتمند و کاربردی موجود در بازار است که با استفاده از تکنولوژی گان طراحی شده و به تنهایی پاسخگوی همه نیاز های شما خواهد بود. در بدنه شارژر CD226 3 خروجی USB تایپ C تعبیه شده که با نام های C1، C2 و C3 مشخص شده اند. همچنین یک خروجی پورت USB بنفش دارای استاندارد شارژ سریع Huawei Supercharge در پایین بدنه تعبیه شده است.

شارژر دیواری CD226 از برند یوگرین با تکنولوژی گان قابلیت شارژ کردن طیف وسیعی از دستگاه ها را دارد. حداکثر شدت جریان خروجی CD226 روی 5 آمپر تنظیم شده و قابلیت شارژ کردن دستگاه هایی تا 100 وات را دارد. پورت یو اس بی تایپ C1 و C2 برای دستگاه هایی مانند مک بوک و آیپد و سرفیس استفاده می شود. خروجی C2 و USB تایپ A نیز برای شارژ کردن انواع موبایل و تبلت و دیگر لوازم جانبی کامپیوتر کاربرد دارد.

برای خرید شارژر دیواری CD226 از برند یوگرین کلیک کنید.

شارژر دیواری یوگرین CD226
شارژر دیواری یوگرین CD226
پشتیبانی از طیف وسیع دستگاه ها - شارژر CD226 یوگرین
پشتیبانی از طیف وسیع دستگاه ها – شارژر CD226 یوگرین

شارژر دیواری انکر 737 A2148

شارژر دیواری انکر مدل 737 A2148 نیز یکی از مدل های شارژر گان از برند انکر است که قابلیت شارژ کردن دستگاه ها را با توان 120 وات دارد. شارژر 737 A2148 از برند انکر یکی از شارژر های قدرتمند و همه کاره است که شما را از داشتن هر شارژر دیگری بی نیاز می کند. 737 A2148 انکر دارای دو پورت USB خروجی تایپ C و یک خروجی USB تایپ A است.

این شارژر از تکنولوژی شارژ هوشمند Power IQ نسخه 4.0 استفاده می کند و هر دستگاه را با نهایت میزان ولتاژ ورودی شارژ می کند. به این ترتیب سرعت شارژ در زمان استفاده از شارژر دیواری انکر 737 A2148 بسیار بالا بوده و به واسطه استفاده از تکنولوژی گان، داغ شدن بدنه شارژر را تجربه نخواهید کرد.

جهت مشاهده و خرید شارژر دیواری انکر 737 A2148 کلیک نمایید.

شارژر دیواری انکر 737 A2148
شارژر دیواری انکر 737 A2148

شارژر پاور بانک انکر GaNPrime A1651

شارژر پاور بانک انکر GaNPrime A1651 یک محصول فوق کاربردی است. GaNPrime A1651 از برند انکر ترکیبی از پاور بانک و شارژر است که در صورت اتصال به منبع برق می تواند دستگاه های متصل به پورت های خروجی را شارژ کند، همچنین در خود پاور بانکی با ظرفیت 10.000 میلی آمپر گنجانده تا به شکل قابل حمل و پورتابل دستگاه های شما را شارژ کند.

در واقع استفاده از تکنولوژی گان باعث شده تا این دو دستگاه بتوانند در یک محصول قرار بگیرند. به دلیل بالا بودن ولتاژ و توان خروجی این دستگاه نیاز به محافظت و ایمنی در این محصول به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. از موارد ایمنی GaNPrime A1651 انکر می توان به محافظت در برابر اتصال کوتاه، رصد دما به طور لحظه ای و محافظت در برابر ولتاژ انباشته اشاره کرد.

شارژر پاور بانک انکر GaNPrime A1651
شارژر پاور بانک انکر GaNPrime A1651
شارژر پاور بانک انکر GaNPrime A1651
شارژر پاور بانک انکر GaNPrime A1651

جهت مشاهده و خرید شارژر پاور بانک انکر GaNPrime A1651 کلیک کنید.

جمع بندی

به عنوان صحبت پایانی، تکنولوژی GaN به عنوان تکنولوژی آینده شارژ دستگاه های موبایلی و تجهیزات الکترونیکی دیر یا زود جای خود را در بین کاربران پیدا خواهد کرد. در این مقاله به بررسی این تکنولوژی و مزیت های آن نسبت به شارژر های سیلیکونی پرداختیم. شارژر های سیلیکونی با پیشرفت تکنولوژی بزرگ تر و سنگین تر شده اند.

اما با ورود شارژر های گالیوم نیترید به دنیای شارژ، امکان شارژ دستگاه ها با سرعت بیشتر، توان ولتاژ بالا تر، کوچک تر و سبک تر برای کاربران فراهم شده. چالش پیش روی شارژر GaN قیمت بالا تر آن نسبت به شارژر های سیلیکونی است. در این تکنولوژی نیمه رسانای گالیوم نیترید به کار رفته و این امر باعث قیمت بالا تر این تکنولوژی نسبت به شارژر های عادی است.

با توجه به موارد ذکر شده در خصوص شارژر های GaN و تفاوت های آن با شارژر های سیلیکونی انتخاب شما برای خرید شارژر کدام گزینه است؟

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *