مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

راهنمای تخصصی خرید سرور DL380 G10 Plus

خرید سرور DL380 G10 Plus
فهرست محتوا
7 دقیقه برای مطالعه

سرور DL380 G10 Plus به فاصله چند سال پس از عرضه جدیدترین سرور نسل دهم از سوی اچ‌پی معرفی شد. این سرور که توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل سوم اینتل را دارد تعداد هسته‌ها و فرکانس بیشتری در مقایسه با نسل ده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. به بیان دقیق‌تر، هر سوکت توانایی پشتیبانی از 40 هسته پردازشی را دارد و در نتیجه اگر دو پردازنده پلاتینیوم را روی سرور فوق نصب کنید در عمل به 80 هسته پردازشی دسترسی خواهید داشت که یک پیشرفت بزرگ در مقایسه با نسل دهم به شمار می‌رود.

همچنین، در زمینه پشتیبانی از رم نیز وجود 32 اسلات رم باعث شده است تا سرور توانایی پشتیبانی از 8 ترابایت حافظه اصلی از نوع DDR4 را با فرکانس 3200 مگاهرتز داشته باشد. البته، برای آن‌که بتوانید از 8 ترابایت استفاده کنید باید دو پردازنده روی سرور نصب کنید، زیرا هر پردازنده توانایی پشتیبانی از 16 اسلات رم یا به عبارتی 4 ترابایت حافظه را دارد.

یکی دیگر از قابلیت‌های افزوده شده یا به عبارت دقیق‌تر بهینه‌سازی‌های انجام شده روی سرور DL380 G10 Plus پشتیبانی از حافظه‌های SSD NVMe است که باعث شده‌اند این سرور در زمینه ارائه خدمات میزبانی عملکرد قابل قبولی داشته باشد. این سرور همانند نسل دهم از ریدکنترلرهای HPE پشتیبانی کرده و به کاربران اجازه می‌دهد متناسب با نیاز کاری اقدام به رید موردنظر را روی سرور پیاده‌سازی کنند. همچنین، امکان استفاده ترکیبی از هارد دیسک‌ها و حافظه‌های حالت جامد را نیز فراهم می‌کند تا سازمان‌ها بتوانند متناسب با نیازهای کاری اقدام به خرید رسانه‌های ذخیره‌سازی کنند.

سرور DL380 G10 Plus به شکل دو یونیتی طراحی شده و در شاسی‌های 8LFF، 24 SFF، 8SFF، 12LFF به بازار عرضه شده است تا بتواند به نیازهای کسب و کارها پاسخ دهد. DL380 G10 Plus همانند نسل دهم از سیستم مدیریتی iLO5 پشتیبانی می‌کند و به مدیران شبکه اجازه می‌دهد از راه دور یا از طریق پورت مدیریتی نصب شده روی سرور به آن متصل شده و به پیکربندی تنظیمات آن بپردازند.

سرور اچ پی HPE ProLiant DL380 Gen10 Plus Server

هنگامی که اچ پی اولین بار در سال 2017 میلادی سرورها نسل دهم را به بازار عرضه کرد، نگاه‌ها را به سمت محصول جدیدش معطوف کرد، زیرا این سرورها در بسیاری از جهات و در زمینه‌هایی مثل پشتیبانی از پردازنده‌ها، رم‌ها و رسانه‌های ذخیره‌سازی پیشرفت‌های قابل توجهی نسبت به DL380 G10 Plus داشتند. با این‌حال، هنگامی که سرور gen10 plus را به بازار عرضه کرد، این محصول چیزی فراتر از یک ارتقا ساده بود، اما اچ‌پی تصمیم گرفت از واژه plus در نام‌گذاری سرور جدیدی استفاده کند. برای آن‌که تفاوت‌های سرور پلاس با سرورهای نسل دهم را بهتر درک کنیم، بهتر است به شکل دقیق‌تری جزییات را مورد بررسی قرار دهیم.

خرید سرور DL380 G10 Plus
سرور اچ‌پی DL380 G10 Plus

طراحی فیزیکی سرور DL380 G10 +

به لحاظ طراحی فیزیکی باید به این نکته اشاره داشته باشیم که سرور پلاس تغییر خاصی نداشته است و بر مبنای همان طراحی دو یونیتی طراحی شده و المان‌های شناخته شده اچ پی را در پنل جلو و پشت سرور به کار گرفته است. بنابراین، در بحث طراحی ظاهری نمی‌توانیم به تغییر خاصی اشاره داشته باشیم که البته منطقی به نظر می‌رسد، زیرا کارشناسان شبکه ترجیح می‌دهند محصولاتی از یک خانواده که به بازار عرضه می‌شوند طراحی فیزیکی ثابتی داشته باشند تا بتوانند به شکل راحت‌تری با آن‌ها کار کنند.

ویژگی‌های سخت‌افزاری سرور اچ‌پی DL380 G10 Plus

در بحث سخت‌افزاری پیشرفت‌ها قابل توجه بوده‌اند. سرور DL380 G10 Plus همانند نسل‌های قبل به دو سوکت پردازنده تجهیز شده است که برای نصب پردازنده‌های پیشرفته در نظر گرفته شده‌اند. همچنین، 6 عدد فن خنک‌کننده از نوع Hot-plug روی آن نصب شده است که امکان تعویض آن‌ها در زمان روشن بودن سیستم وجود دارد. این سرور مجهز به 32 اسلات رم است که سهم هر پردازنده 16 اسلات است که از طریق 8 کانال ارتباطی اقدام به مدیریت رم‌ها می‌کند.

همچنین، امکان نصب پاورهای 800 و 1600 واتی روی سرور وجود دارد تا به این شکل سرور بتواند از اصل افزونگی در ارتباط با منبع تغذیه پشتیبانی کند. بنابراین، اگر تمایل دارید از کارت‌های گرافیکی پیشرفته روی سرور استفاده کنید، مشکلی از بابت تامین برق آن‌ها نخواهید داشت.

پردازنده مرکزی: اولین نکته‌ای که در ارتباط با سرور DL380 G10 Plus وجود دارد، پشتیبانی از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر نسل سوم است که اجازه می‌دهد به 60 هسته پردازشی دسترسی داشته باشید. سرور DL380 G10 Plus توانایی پشتیبانی از پردازنده‌های سری 8300، 6300، 5300 و 4300 را دارد. بنابراین، مشکلی از بابت انتخاب پردازنده متناسب با بودجه‌ای که در اختیار دارید، وجود ندارد.

به طور مثال، اگر از پردازنده‌های سری 8300 استفاده کنید در عمل به 40 هسته پردازشی دسترسی خواهید داشت که فرکانس 2.3 تا 3.4 گیگاهرتز را خواهند داشت. حال اگر از دو پردازنده از این سری استفاده کنید 80 هسته پردازشی و 160 ریسمان پردازشی برای انجام محاسبات سنگین در اختیارتان قرار می‌گیرد تا روند انجام کارها با سرعت بیشتری انجام شود. بدیهی است در این حالت قیمت سرور dl380 plus
افزایش محسوسی پیدا خواهد کرد. البته، همان‌گونه که اشاره کردیم، امکان نصب پردازنده‌های ضعیف‌تر مثل برنز نیز روی این سرور وجود دارد.

خرید سرور DL380 G10 Plus
DL380 G10 Plus

حافظه اصلی: در ابتدای مطلب به این نکته اشاره داشتیم که هر پردازنده توانایی پشتیبانی از 16 اسلات رم را دارد. بنابراین، اگر از دو پردازنده استفاده کنید توانایی بهره‌برداری از 32 اسلات رم DDR4 با باس 3200 مگاهرتز را دارید. نکته‌ای که باید در ارتباط با رم‌ها به آن اشاره داشته باشیم این است که اگر از رم‌های نوع RDIMM استفاده کنید 8 ترابایت حافظه اصلی در اختیارتان قرار می‌گیرد، اما اگر از رم‌های نوع RDIMM استفاده کنید تنها به ظرفیت 2 ترابایتی دسترسی دارید.

در صورتی که بودجه کافی برای خرید رم‌ های با ظرفیت بالا را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم در شروع کار 256 تا 512 گیگابایت رم روی سرور نصب کنید و در ادامه رم‌ها را ارتقا دهید. در این زمینه می‌توانید از خدمات شرکت نتسا 02172403 استفاده کنید تا مطمئن شوید مطابق با فعالیت‌های تجاری کارها را انجام خواهید داد.

ظرفیت ذخیره‌سازی جانبی: در بحث فضای ذخیره‌سازی جانبی، DL380 G10 Plus به‌روزرسانی‌هایی را در ارتباط با پشتیبانی بهتر از رسانه‌های ذخیره‌سازی NVMe دریافت کرده است تا امکان استفاده از این رسانه‌ها با هدف افزایش سرعت عملیات ورودی و خروجی وجود داشته باشد. به طور مثال، اگر تنها از این رسانه ذخیره‌سازی روی سرور استفاده کنید به بیش از 300 ترابایت حافظه جانبی دسترسی خواهید داشت که در مقایسه با نسل دهم افزایش محسوسی را دارد و از طرفی بالاترین سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات را در اختیارتان قرار می‌دهد. به طوری که قادر خواهید بود از سرور فوق در ارتباط با کارهایی مثل میزبانی بانک‌های اطلاعات، هاستینگ، سرور سازمانی و غیره استفاده کنید.

البته سرور در زمینه پشتیبانی از هارد دیسک‌ها و حافظه‌های حالت جامد نیز پیشرفت‌هایی داشته است و به کارشناسان شبکه اجازه می‌دهد پیکربندی‌های مختلفی را روی آن پیاده‌سازی کنند. به طور مثال، شما می‌توانید از پیکربندی Hot Plug SFF SAS HDD 24+2×15.3TB استفاده کنید و در عمل به 397.8 ترابایت حافظه جانبی دسترسی داشته باشید. همچنین، در صورتی که هزینه خرید حافظه‌های حالت جامد گران تمام می‌شود، می‌توانید از هارد دیسک‌ها یا ترکیب هارد دیسک و حافظه حالت جامد استفاده کنید و از طریق لایه‌بندی رسانه‌های ذخیره‌سازی از مزایای هر دو رسانه به بهترین شکل استفاده کنید.

رید کنترلرهای قدرتمند: یکی دیگر از ویژگی‌های سخت‌افزاری شاخصی که سرورهای DL380 G10 Plus دارند، پشتیبانی از ریدکنترلرهای قدرتمندی است که اجازه می‌دهند آرایش دیسک‌ها را مطابق با نیز خود انجام دهید و نگرانی از بابت از دست رفتن اطلاعات را کاهش دهید. همچنین، بسته به تعداد دیسک‌هایی که روی سرور نصب می‌کنید، اجازه می‌دهند از سطوح پیشرفته رید مثل رید 5 یا 6 استفاده کنید که تحمل خرابی یک یا دو دیسک را دارند. در این میان، رید کنترلرها نقش کلیدی دارند.

در حالت پیش‌فرض، ریدکنترلر HPE Smart Storage SR100i Gen10 Plus SW RAID روی سرور نصب شده است، اما امکان نصب ریدکنترلرهای پیشرفته‌ای روی آن وجود ندارد. به طور مثال، می‌توانید ریدکنترلر HPE SR932i-p Gen 10 Plus Controller را روی سرور نصب کنید و از قابلیت‌های پیشرفته‌ای که در اختیارتان قرار می‌دهد به بهترین شکل استفاده کنید.

خرید سرور DL380 G10 Plus
خرید سرور DL380 G10 Plus

مکانیزم مدیریتی سرور(iLO): در ارتباط با مکانیزم مدیریتی سرور DL380 G10 Plus اچ‌پی تصمیم گرفت از همان نسخه 5 استفاده کند. البته، این مسئله دور از انتظار نیست، زیرا ما شاهد عرضه نسخه جدیدی نبودیم و اچ پی در اصل یک نسخه ارتقا یافته از نسل دهم را به بازار عرضه کرده است.

کلام آخر

با توجه به توضیحاتی که ارائه کردیم باید بگوییم که DL380 G10 Plus یک گزینه قدرتمند برای کاربران و سازمان‌هایی است که تمایل دارند از یک سرور قدرتمند برای انجام کارهای پیشرفته و حرفه‌ای استفاده کنند. بنابراین، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات میزبانی وب را باید از مشتریان اصلی این سرور توصیف کنیم. همچنین، پشتیبانی از پردازنده‌های نسل سوم Scalable اینتل باعث شده است تا سرور بتواند بارهای کاری سنگین و پیشرفته را در مدت زمان کوتاهی پردازش کند.

همچنین، در صورتی که نیاز به انجام محاسباتی دارید که نیازمند هسته‌های پردازشی بیشتری هستند، امکان نصب GPUهای قدرتمند وجود دارد که هسته‌های پردازشی بیشتری را به شکل موازی در اختیارتان قرار می‌دهند. بنابراین، تیم‌های فعال در زمینه ساخت مدل‌های هوشمند و یادگیری ماشین نیز می‌توانند روی این سرور برای آموزش مدل‌ها حساب باز کنند. درگاه‌های کافی برای نصب رایزرهای اولیه، ثانویه و سوم نیز انعطاف‌پذیری و گسترش‌پذیری سرور را به میزان قابل توجهی افزایش داده‌اند. ترکیب این عوامل با یکدیگر باعث شده تا سرور اجازه دهد یک زیرساخت محاسباتی قدرتمند برای انجام فعالیت‌های تجاری پیاده‌سازی کنید. به طوری که بهترین گزینه برای استقرار شبکه‌های مبتنی بر معماری کلاینت-سرور است.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *