مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

راهنمای جامع خرید رم کامپیوتر

راهنمای جامع خرید رم کامپیوتر
فهرست محتوا
10 دقیقه برای مطالعه

امروز در این مقاله قصد بررسی نکات مهم در زمان خرید رم کامپیوتر و لپتاپ را داریم. مواردی که در زمان خرید رم برای کیس و یا کامپیوتر رومیزی باید به آن توجه کنید را بیان می کنیم و به معرفی تعدادی از بهترین ها و پرفروش ترین های بازار رم کامپیوتر می پرداریم.

پیش تر در مقالاتی به ویژگی های نسل جدید رم ها با عنوان رم DDR5 و موارد مهم در خرید رم اشاره کردیم که می توانید مطالعه کنید، در این مقاله نیز راهنمای جامع و کاملی برای خرید رم کامپیوتر و لپتاپ آماده کرده ایم تا پاسخ سوال های شما در خصوص خرید حافظه رم باشد. تفاوتی ندارد اطلاعات شما درباره قطعات کامپیوتر و موضوعات فنی چقدر باشد، با مطالعه این مقاله می توانید بهترین انتخاب برای خرید رم را داشته باشید.

راهنمای خرید رم کامپیوتر و لپتاپ

رم یا RAM مخفف Random Access Memory است که به معنی حافظه ای با دسترسی تصادفی از آن یاد می شود، یک ماژول حافظه است که تقریبا در همه سیستم های کامپیوتری استفاده شده و وظیفه ذخیره اطلاعات موقت و پردازش شده توسط پردازنده (CPU) را دارد. ماژول حافظه رم روی مادربورد نصب می شود و اطلاعات برنامه های در حال اجرا را در خود نگهداری می کند. دسترسی به این حافظه توسط پردازنده بسیار آسان است و خواندن و نوشتن اطلاعات آن با سرعت بسیار بالایی انجام می شود.

اگر در زمان خرید کیس و لپتاپ با تعدد مدل های رم مواجه شده اید و یا رم کامپیوتر شما دچار مشکل شده و قصد خرید یک رم جدید را دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

ماژول حافظه رم کامپیوتر
ماژول حافظه رم کامپیوتر

آشنایی با کلمات اختصاری و اصطلاحات

روی جعبه و در دفترچه راهنمای هر ماژول سخت افزاری و قطعه کامپیوتری از کلمات و اصطلاحاتی استفاده شده که علاوه بر جنبه تبلیغاتی، اطلاعات مفیدی از ویژگی های آن قطعه در اختیار ما قرار میدهد. ماژول حافظه رم نیز مانند دیگر قطعات سخت افزاری پارامتر های متغیر زیادی دارد که برای مقایسه آن ها نیاز به دانستن معنی و مفهوم آنها داریم. در ادامه تعدادی از مهم ترین و پرکاربرد ترین این اصطلاحات را ذکر می کنیم.

حافظه رم DIMM

حافظه رم DIMM مخفف (Dual In-line Memory Module) یک شناسه یا دسته بندی برای ماژول های رم با ابعاد بزرگتر است که مناسب نصب روی اسلات مادربورد طراحی شده. مادربورد های امروزی چند اسلات برای قرارگیری رم دارند و قبل از خرید رم DIMM باید سازگاری ورژن آن با مادربورد را بررسی کنید.

حافظه رم SO-DIMM

نوع دیگر ماژول رم بر اساس دسته بندی اندازه فیزیکی رم های SO-DIMM مخفف (Small Outline Dual In-line Memory Module) است. این نوع حافظه به دلیل ابعاد کوچکتر برای نصب روی مادربورد های لپتاپ مناسب است. در هنگام خرید رم باید توجه داشته باشید که اسلات مادربورد شما از چه ساختار فیزیکی پشتیبانی می کند.

در مقایسه رم های DIMM و SO-DIMM لازم به ذکر است رم های لپتاپ اندکی قیمت بیشتری دارند و معماری آن ها کمی متفاوت تر از رم های DIMM است.

DIMM vs SO-DIMM
مقایسه ابعاد ماژول حافظه DIMM و SO-DIMM

حافظه رم SRAM

حافظه رم استاتیک (Static Random Access Memory) نوعی از حافظه رم است که به دلیل معماری خود بهینه بوده و نیازی به مدیریت حافظه و تازه سازی آن ندارد. از طرفی استاتیک بودن SRAM باعث شده تا سرعت بالایی نسبت به دیگر رم های داینامیک (DRAM) نداشته باشد. از SRAM ها در حافظه کش پردازنده و حافظه بافر هارد دیسک ها استفاده می کنند.

حافظه رم SDRAM

ماژول حافظه SDRAM که مخفف Synchronous DRAM است. ویژگی اصلی SDRAM ها همگام شدن آن با گذرگاه پردازنده است. به این ترتیب سرعت بیشتری در انتقال اطلاعات بین CPU خواهد داشت. حافظه رم SDRAM را گاهی با حافظه های SRAM اشتباه می گیرند، اما کاربرد این دو کاملا از هم جدا بوده و ساختار متفاوتی دارند.

حافظه SDRAM برای همگام سازی با پردازنده روی کلاک پردازنده تنظیم شده و روی دوره های زمانی آن اطلاعات را به حافظه انتقال می دهد. نکته دیگر در مورد حافظه های SDRAM این است که از نوع حافظه های فرار هستند و با قطع برق و خاموش شدن کامپیوتر خالی شده و اطلاعات را پاک می کنند.

امروزه بزرگ ترین چالش طراحی و تولید سخت افزار، تولید پردازنده های سریع و ارتباط هرچه کامل تر آن با حافظه است. همین امر باعث شده تا تکنولوژی طراحی ماژول رم کامپیوتر در نسل های جدید اقدام به تولید رم های سریع تر و با حافظه بیشتر کند. در ادامه به بررسی نسل های ماژول حافظه رم می پردازیم.

جهت مشاهده و خرید رم کامپیوتر و لپتاپ کلیک کنید.

فرکانس و سرعت رم

فرکانس حافظه رم یکی از مهم ترین پارامتر ها در خرید رم است که تاثیر مستقیم در سرعت سیستم کامپیوتری شما خواهد داشت. یکای اندازه گیری فرکانس رم MHz (مگاهرتز) است. هرچه این مقدار فرکانس رم بیشتر باشد، مقدار اطلاعات جابجا شده از پردازنده به رم و برعکس نیز بیشتر می شود. همچنین افزایش فرکانس رم باعث شده تا اطلاعات سریعتر جای خود را روی حافظه پیدا کنند و خطایی در عملیات نوشتن اطلاعات رخ ندهد.

رم کامپیوتر
رم کامپیوتر کروشیال

در هنگام خرید رم کامپیوتر توجه داشته باشید که فرکانس رم باید با فرکانس پردازنده هماهنگ باشد. هماهنگ بودن فرکانس پردازنده و رم به استفاده بهینه از منابع سیستم می انجامد.

قرارگیری رم در اسلات مادربورد

یکی از موارد مهم در زمان خرید سخت افزار کامپیوتر توجه به ظرفیت های مادربورد است. مادریورد های امروزی دارای تعداد بیشتری اسلات (شیار) برای قرارگیری رم هستند. پیشنهاد می کنیم برای خرید رم از تمام ظرفیت اسلات مادربورد استفاده کنید. به گونه ای که اگر میزان رم مورد نیاز سیستم شما 32 گیگابایت است، و 4 اسلات روی مادربورد دارید، به جای استفاده از یک رم 32 گیگابایتی از 4 رم با ظرفیت 8 گیگابایت استفاده نمایید.

اسلات هر مادربورد با یکی از نسل های رم سازگاری دارد. ساختار فیزیکی رم ها (محل قرارگیری Key Notch) در هر نسل تغییر خواهد کرد و برای مهاجرت از یک نسل به نسلی دیگر نیازمند خرید مادربورد جدید هستید.

اسلات رم روی مادربورد
اسلات رم روی مادربورد

از نظر فنی به دلیل موازی بودن گذرگاه پردازنده، هرچه تعداد ماژول های رم بیشتر باشد پردازش بیشتری در واحد زمان انجام می شود. همچنین این کار باعث این شده تا هزینه کمتری را پرداخت کنید و در زمان خرابی یکی از ماژول های رم تعویض آن راحت باشد.

سیکل زمانی رم (Timing)

سیکل زمانی حافظه رم که بر حسب نانوثانیه اندازه گیری می شود، نشان دهنده زمان لازم برای دستیابی به اطلاعات روی ماژول رم است. به زبان ساده تر هرچه سیکل زمانی رم کمتر باشد، زمان کمتری نیاز است تا اطلاعات از روی سلول های حافظه خوانده یا بر روی آن نوشته شوند.

نوع دیگر اندازه گیری که در رم ها مرسوم است اعداد CAL هستند. این اعداد نشان دهنده تعداد سیکل های زمانی طی شده روی کلاک پردازنده، تا خواندن یا نوشتن اطلاعات روی حافظه رم هستند. به طور مثال اگر رم شما دارای CL16 باشد به این معنی است که 16 سیکل زمانی روی کلاک حافظه طول می کشد تا اطلاعات روی حافظه ذخیره شود و یا از روی حافظه خوانده شده و به پردازنده منتقل شود.

اندازه گیری زمانبندی رم در نرم افزار CPU-Z
اندازه گیری زمانبندی رم در نرم افزار CPU-Z

توجه کنید که هر نسل از رم کامپیوتر با اعداد CL مختلفی تولید می شوند. با توجه به اختلاف قیمت خیلی کم در CL های مختلف، پیشنهاد میکنیم تا کمترین عدد CL را برای خرید انتخاب کنید.

نسل های رم کامپیوتر

رم های SDRAM با شناسه های تجاری DDR مخفف (Double Data Rate) به بازار عرضه شده اند. نسل رم های DDR، نسل بعدی رم های SDRAM هستند که بدون افزایش در میزان کلاک (و کاهش کارایی) میزان انتقال داده های را دو برابر می کنند. رم کامپیوتر نسل DDR دارای حافظه میانی (بافر) بود و سرعت انتقال داده را به طور قابل توجهی بالا می برد.

رم کامپیوتر، نسل DDR2

تفاوت اصلی رم کامپیوتر DDR2 با نسل قبلی خود در توانایی انتقال اطلاعات 2 برابر سریعتر در گذرگاه است. این افزایش سرعت به واسطه بافر 4 بیتی امکانپذیر شده. به طور کلی حافظه رم DDR2 نسبت به نسل قبلی خود 2 برابر راندمان بهتری داشت.

رم کامپیوتر، نسل DDR3

در این نسخه از حافظه رم یکی از مشکلات بزرگ ماژول های حافظه تا حد زیادی بهبود یافت. ولتاژ مصرفی رم کامپیوتر DDR3 کاهش چشمگیری داشته و به بافر 8 بیتی مجهز شده. همچنین مکانیزمی برای کنترل دما ماژول تحت عنوان SRT مخفف (Self-Refresh Temperature) به آن اضافه شد تا راندمان بهتری در زمان اورکلاک (overclock) داشته باشد. این تغییرات باعث شد تا انقلابی در صنعت طراحی و تولید سخت افزار کامپیوتر رخ دهد.

تفاوت Key Notch در رم DDR4 و DDR5
تفاوت Key Notch در رم DDR4 و DDR5

رم کامپیوتر، نسل DDR4

سرعت بالا، ولتاژ پایین و ظهور تکنولوژی های جدید همگی برای تبدیل شدن رم DDR4 به بهترین ماژول رم بازار کافی بود. این نسل از رم کامپیوتر دارای سرعتی برابر 1600 الی 3200 MT/s (میلیون انتقال بر ثانیه) است و با ولتاژ 2.1 کار می کند.

از تکنولوژی های اضافه شدن به ماژول رم کامپیوتر نسل DDR4 می توان به Bank Group اشاره کرد. این ویژگی با دسته بندی اطلاعات نوشته شده روی حافظه سرعت انتقال را افزایش می دهد. هر گروه بانک از اطلاعات در یک پالس از کلاک انتقال می یابند و همین امر موجب شده تا بازدهی بهتری نسبت به نسل DDR3 داشته باشد.

تکنولوژی هایی مانند وارونه سازی گذرگاه داده DBI مخفف (Data Bus Inversion) و چرخه بررسی افزونگی CRC مخفف (Cyclic Redundancy Check) باعت یکپارچه شدن اطلاعات و بهینه شدن انتقال های رم DDR4 باشد.

در ادامه لیست سرعت انتقال اطلاعات و ولتاژ نسل های مختلف از ماژول های رم قرار دادیم تا با بررسی آن اقدام به خرید رم کامپیوتر نمایید.

استاندارد رمنرخ داخلی MHzگذرگاه کلاک MHzنرخ داده MT/sنرخ انتقال GB/sولتاژ
SDRAM100 – 166100 – 166100 – 1660.8 – 3.13.3
DDR100 – 200100 – 200200 – 4002.3 – 6.15.2
DDR2100 – 266200 – 533400 – 10662.3 – 5.88.1
DDR3100 – 266400 – 1066800 – 21334.6 – 6.175.1
DDR4200 – 400800 – 21331600 – 32006.25 – 8.122.1
DDR52400 – 360072001.1
اطلاعات فنی نسل های مختلف حافظه رم

رم کامپیوتر، نسل DDR5

این قطعه برای رسیدن به سرعت، فرکانس و پهنای باند بالاتر و همچنین کاهش مصرف انرژی طراحی شده و نسبت به نسل قبلی خود که رم DDR4 است بهبود های چشمگیری داشته است. از ویژگی های کلیدی که رم DDR5 را به قطعه ای خاص تبدیل می کند می توان به IC کنترل دما و ماژول مدیریت مصرف انرژی اشاره کرد.

محققان و برند های تولید تراشه های حافظه در سال 2018 به این تکنولوژی دست یافتند و در سال 2020 به طور رسمی معرفی و به بازار عرضه شد. امروز رم DDR5 پر سرعت ترین رم در بازار قطعات جانبی کامپیوتر به شمار می رود.

برای مطالعه بیشتر هر آنچه درباره رم DDR5 باید بدانید را مطالعه کنید.

سازگاری سخت افزار با رم

یکی از مواردی که قبل از خرید سخت افزار و رم باید به آن توجه کنید، سازگاری قطعات با یکدیگر است. این مورد را معمولا باید با جستجو و یا اطلاعات روی دفترچه راهنما مادربورد خود به دست آورید. سازگاری رم با مادربورد را معمولا با بازه ا مشخص می کنند. بیشینه و کمینه فرکانس و ظرفیت رم برای هر مادربورد متفاوت است و باید دیگر قطعات را با توجه به آن خریداری نمایید.

سوالات پر تکرار درباره رم کامپیوتر

RAM چیست؟

ماژول حافظه موقت که وظیفه نگهداری اطلاعات برخط پردازش شده در پردازنده را دارد RAM یا Random Access Memory نامیده می شود.

تفاوت رم DIMM و رم SO-DIMM چیست؟

ماژول حافظه رم DIMM یک حافظه دوگانه و موازی است که برای استفاده روی مادربورد و در کیس کامپیوتر استفاده می شود. در مقابل رم SO-DIMM حافظه ای کوچک تر و پیچیده تر است که در مادربورد های لپتاپ نصب خواهد شد.

فرکانس رم چیست و چه تاثیری در سرعت دارد؟

فرکانس رم پارانتر مهمی در انتخاب و خرید خافظه رم است. با افزایش فرکانس رم، سرعت انتقال اطلاعات از پزدازنده به رم و بلعکس بیشتر خواهد شد.

کدام رم با کامپیوتر من سازگار است؟

هر نسل از رم کامپیوتر با ساختار فیزیکی متفاوتی تولید می شود. برای خرید رم کامپیوتر حتما سازگاری آن را با مادربورد و دیگر اجزا سخت افزاری خود بررسی کنید.

سیکل زمانی رم چیست؟

سیکل زمانی یا عدد CL یکی از موارد مهم در انتخاب و خرید رم است. عدد CL به این معنی است که چند سیکل زمانی طول می کشد تا اطلاعات بین پردازنده و رم انتقال یابد. این عدد با مقیاس نانوثانیه اندازه گیری می شود که بسیار کوچک است.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم نکات مهم برای خرید رم کامپیوتر را بررسی کنیم. اصطلاحات و ویژگی های ماژول حافظه رم و تفاوت نسل های مختلف آن ها را بیان کردیم. تکنولوژی های موجود برای رم را معرفی کردیم و سعی بر این داشتیم تا با اطلاع از این نکات بهترین انتخاب را برای خرید رم لپتاپ و کامپیوتر داشته باشید. چنانچه قصد خرید RAM کامپیوتر یا لپتاپ را دارید می توانید به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک مراجعه کنید و یا با متخصصان ما در واحد پشتیبانی تماس بگیرید.

فروشگاه اینترنتی لاجی لوک با سابقه طولانی در حوزه تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر مرجع خوبی برای خرید تجهیزات کامپیوتر است.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *