مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

هر آنچه درباره رم DDR5 باید بدانید

رم DDR5
فهرست محتوا
8 دقیقه برای مطالعه

اگر جز دنبال کنندگان اخبار و تازه های تکنولوژی باشید حتما خبر معرفی جدید ترین تکنولوژی ذخیره سازی موقت تحت عنوان حافظه رم DDR5 را شنیده اید. پیش تر مقاله ای درباره 7 سوال مهم درباره انواع رم کامپیوتر در مجله لاجی مگ منتشر شد و امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را با تکنولوژی جدید ذخیره سازی موقت اطلاعات آشنا کنیم و ویژگی های کلیدی رم DDR5 که آن را نسبت به نسل قبلی خود یعنی رم های DDR4 برتری داده بررسی کنیم. در ادامه این مقاله با لاجی مگ همراه باشید.

قبل از هر چیزی لازم دانستیم تا تعاریفی از مفهوم ذخیره سازی موقت اطلاعات و ساختار RAM را بیان کنیم تا با دید بهتری وارد موضوع اصلی شویم.

رم چیست؟

رم یا RAM حافظه ای موقت برای ذخیره سازی اطلاعات مورد نیاز سیستم عامل و نرم افزار ها است که در همه سیستم های کامپیوتری وجود دارد. RAM (مخفف Random Access Memory) به معنی حافظه ای با دسترسی تصاوفی است که توانایی اختصاص و انتقال سریع آدرس های حافظه را دارد. وظیفه اصلی رم کامپیوتر ذخیره سازی اطلاعات در حال پردازش توسط پردازنده اصلی یا CPU است. به گونه ای که هر اطلاعاتی که توسط پردازنده در حال پردازش است در رم ذخیره می شود و بعد از پردازش نهایی داده ها و اطلاعات به حافظه اصلی که HDD و SSD است منتقل می شود.

ماژول رم
ماژول رم

استاندارد مورد استفاده در رم ها با نام اختصاری DDR یا (Double Data Rate) مشخص می شود. نسل های مختلفی از RAM ها طی سال های گذشته طراحی و تولید شده اند. آخرین نسل آن حافظه رم DDR5 است که در سال 2020 معرفی شده و جدید ترین رم DDR5 و سریع ترین رم DDR5 در بازار محسوب می شود.

معرفی رم DDR5

همانطور که گفته شد رم DDR5 آخرین نسل از حافظه های ذخیره سازی موقت در سیستم های کامپیوتری است. این تکنولوژی با نام DDR5 SDRAM به معنی (Double Data Rate 5 Synchronous Dynamic Random Access Memory) شناخته می شود که در سال 2020 معرفی و به طور محدود در حال تولید است.

این قطعه برای رسیدن به سرعت، فرکانس و پهنای باند بالا تر و همچنین کاهش مصرف انرژی طراحی شده و نسبت به نسل قبلی خود که رم DDR4 است بهبود های چشمگیری داشته است. محققان و برند های تولید تراشه های حافظه در سال 2018 به این تکنولوژی دست یافتند و در سال 2020 به طور رسمی معرفی و به بازار عرضه شد. امروز رم DDR5 پر سرعت ترین رم در بازار قطعات جانبی کامپیوتر به شمار می رود.

اگر قصد خرید کیس کامپیوتر جدید یا ارتقا سیستم کامپیوتری خود را دارید پیشنهاد می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

ویژگی های رم DDR5

رم DDR5 به عنوان آخرین نسل رم های کامپیوتر دارای ویژگی های بهبود یافته نسبت به DDR4 است. ماژول رم DDR5 دارای 288 پین برای قرارگیری در اسلات حافظه ماوربورد بوده و از دو کانال 32 بیتی تشکیل شده. حداکثر ظرفیت حافظه رم DDR5 به 127 گیگابایت می رسد و دارای مدار هایی سریع تر با فرکانس و سرعت بالاتر است. همچنین ماژول های حافظه رم DDR5 مصرف انرژی پایین تری نسبت به نسل های قبلی خود دارند.

رم DDR5 از برند کورسیر
رم DDR5 از برند کورسیر

در ادامه به تفاوت های اصلی حافظه رم در نسل DDR5 و DDR4 می پردازیم.

تفاوت رم DDR5 و DDR4

رم DDR5 در مقایسه با نسل قبلی خود تفاوت ها و بهبود هایی داشته. در این بخش از مقاله قصد داریم تا تفاوت های نسل جدید حافظه های موقت را نسبت به نسل چهارم آن ها بررسی کنیم.

تفاوت های ظاهری رم DDR5

تفاوت هایی در شکل و ظاهر ماژول های رم نسل چهارم و پنجم دیده می شود که مهم ترین و مشهود ترین آن ها شیار (Key Notch) بین پین ها است که نسبت به رم DDR4 کمی راست تر قرار دارد. در رم های نسل چهارم این شیار دقیقا وسط قرار دارد. در هنگام نصب ماژول در اسلات مادربورد دقت داشته باشید که به پین های رم آسیب وارد نشود.

تعداد پین های رم DDR5 نسبت به نسل قبلی تغییری نداشته و همان 288 پین را روی ماژول رم مشاهده می کنیم. تفاوت دیگری که رم های نسل پنجم دارند وجود سیستم مدیریت نیرو است (در ادامه به معرفی و بررسی سیستم مدیریت نیرو می پردازیم). روی بدنه ماژول رم DDR5 یک IC و به همراه تعدادی خازن دیده می شود که وظیفه مدیریت نیرو و ولتاژ را بر عهده دارند.

تغییر ساختار و بهبود کارایی رم های DDR5

نسل پنجم از رم ها دارای ساختار متفاوتی از سری رم های DDR4 هستند. همین تفاوت در ساختار باعث بهبود کارایی آن ها شده است. رم های DDR5 دارای 2 کانال 32 بیتی به جای 1 کانال 64 بیتی هستند و این موضوع باعث شده تا پهنای باند اطلاعات جابجا شده افزایش داشته باشد. در این صورت پردازنده یا CPU در هر بار عملیات خواندن و نوشتن اطلاعات در رم می تواند میزان بیشتری از داده ها را دریافت یا ذخیره کند.

رم های نسل پنجم دارای تکنولوژی تحت عنوان On-Die ECC است که عملکرد ذخیره سازی اطلاعات را تا حد زیادی بهتر می کند. این تکنولوژی دارای مکانیزمی برای تصحیح خطا در اطلاعات است که باعث شده تا در استفاده های سنگین و طولانی مدت دچار هنگ سیستم نشوید. استفاده از تکنولوژی On-Die ECC باعث شده تا رم های DDR5 را برای استفاده در دیتا سنتر ها و سیستم های سرور به گزینه مناسبی تبدیل کند.

بهبود سرعت رم های DDR5

رم های نسل چهارم در زمان Overclock و در فرکانس 1.6 گیگاهرتز اطلاعات را با سرعت 3.2 گیگابایت بر ثانیه بین رم و پردازنده منتقل می کنند. اما اکنون انواع رم DDR5 در شرایط یکسان توانایی انتقال اطلاعات تا 4.8 گیگابایت را دارند.

این در صورتی است که پهنای باند رم های DDR5 با بهبود 50 درصدی می تواند سرعتی تا 8.1 گیگابایت بر ثانیه را داشته باشد.

مقایسه سرعت رم DDR5
مقایسه سرعت رم DDR5

ظرفیت حافظه رم DDR5

با توجه به ساختار و تغییراتی که در طراحی و تولید رم DDR5 صورت گرفته توانایی دستیابی به ظرفیت های بالاتر را برای این نسل از رم ها فراهم کرده. سری پنجم رم ها با ظرفیتی تا 128 گیگابایت رکورد جدیدی در میزان حافظه موقت محسوب می شوند. در نسل چهارم نهایت ظرفیت 64 گیگابایت بوده ولی ظرفیت 32 آن ها بیشتر در بازار به چشم می خورد.

لازم به ذکر است نیاز های خانگی و گیمینگ به ظرفیت 128 گیگابایت تا سال های آینده اتفاق نخواهد افتاد و این ظرفیت ها فعلا مخصوص دیتا سنتر ها و سرور ها طراحی شده. همچنین با بالا رفتن ظرفیت رم های DDR5 باید مبلغ بسیار بالاتری برای آن ها هزینه کنید که با توجه به سخت افزار های حال حاضر بازار پیشنهاد نمی شود.

فرکانس رم DDR5

فرکانس رم DDR5 در مقایسه با DDR4 افزایش چشمگیری داشته و حداکثر تا 8400 مگاهرتز قابل افزایش است. این در حالی است که فرکانس استاندارد رم های نسل چهارم تقریبا 2100 است. این افزایش فرکانس باعث شده تا انتقال اطلاعات با سرعت بیشتری اتفاق بیوفتد.

ولتاژ رم DDR5

حافظه های رم در هر نسل با ولتاژ کمتری نسبت به نسل قبلی خود کار می کنند. رم های DDR5 با ولتاژ 1.5v کار می کردند، رم های نسل چهارم نیز برای ذخیره اطلاعات و کار کردن به ولتاژ 1.2v نیاز دارند. در رم های نسل جدید DDR5 ولتاژ مورد نیاز به 1.1v رسیده و این موضوع در مصرف انرژی RAM ها بهبود بزرگی محسوب می شود.

در نسل های 4 و قبل تر مدیریت انرژی بر عهده مادربورد بود اما در رم های نسل 5 این وظیفه بر عهده IC نصب شده روی ماژول است. وجود این IC باعث هماهنگی بیشتر حافظه و اطلاعات و کاهش نویز باشد.

سازگاری رم DDR5

با توجه به جدید بودن سری 5 از حافظه های موقت سازگاری کمی با دیگر سخت افزار ها دارند. رم های DDR5 به دلیل تغییر مکان شیار نسبت به DDR4 در مادربورد های قدیمی قابل نصب نیستند. در حال حاظر مدل های محدودی از مادربورد های اینتل نسل 12 و برخی از مدل های سری 7000 از رایزن از رم های DDR5 پشتیبانی می کنند.

شیار رم DDR5
شیار رم DDR5

با توجه به تغییر ساختار رم های DDR5 و تغییر ولتاژ مصرفی آن ها شاید مجبور به تغییر و تعویض منبع تغذیه یا پاور خود نیز داشته باشید.

به طور کلی حافظه های موقت تکنولوژی های جدید محسوب می شوند و تغییراتی سریع دارند. اگر قصد خرید کیس یا سیستم های کامپیوتری دارید پیشنهاد می کنیم تا مدت کوتاهی از خرید رم های نسل 5 دست نگه دارید. با گذشت زمان سازگاری مادربود ها و دیگر قطعات با رم های DDR5 بیشتر شده و همچنین به دلیل تولید انبوه آن ها شاهد کاهش قیمت نیز خواهیم بود.

حرارت بالا، نکته منفی رم DDR5

تا کنون به مزایا سری 5 از رم ها پرداختیم و موارد بهبود یافته رم DDR5 را با هم مرور کردیم، نکته منفی که در مورد رم های DDR5 وجود دارد تولید حرارت بالا در زمان اورکلاک است. همیشه خنک سازی IC های رم از اهمیت ویژه برخوردار بوده، این موضوع در رم های DDR5 بیشتر حس می شود. IC رم های سری پنجم به دلیل مدیریت انرژی مصرفی رم دمای بالا تری را تجربه می کنند و باید از مکانیزم خنک سازی ویژه ای برای آن ها استفاده نمود.

جمع بندی

در این مقاله به به بررسی ساختار حافظه موقت جدید تحت عنوان حافظه DDR5 پرداختیم. نسل پنجم از رم ها با بهبود های فراوانی در سال 2020 عرضه شدند و در جدید ترین سیستم های کامپیوتری قابل استفاده هستند. DDR5 ها در زمینه ظرفیت، ولتاژ، مدیریت انرژی و فرکانس کاری تغییرات چشمگیری داشته اند. چالش های پیش روی رم های DDR5 تولید حرارت بالا در زمان اورکلاک است و در صورت استفاده باید ایده ای برای خنک سازی آن ها داشته باشید.

فروشگاه اینترنتی لاجی لوک با سال ها سابقه در فروش تجهیزات و لوازم جانبی کامپیوتر یکی از فروشگاه های معتبر در این زمینه است. کالا های این فروشگاه با گارانتی اصلی و تضمین بهترین قیمت بازار به فروش می رسد. در صورت هر گونه سوال در خصوص سازگاری قطعات و موارد پیش از خرید می توانید با متخصصان و پشتیبانی فروشگاه اینترنی لاجی لوک تماس بگیرید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *