مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

تفاوت موس اپتیکال و لیزری چیست؟ کدام بهتر است؟

بررسی مکانیزم موس لیزری و اپتیکال
تفاوت موس اپتیکال و لیزری
فهرست محتوا
8 دقیقه برای مطالعه

اگر با هدف انتخاب بهترین نوع ماوس از یک متخصص حوزه لوازم جانبی بپرسید تفاوت موس اپتیکال و لیزری چیست؟ حتما از شما می خواهد به او بگویید؛ شغلتان چیست؟ روزانه چقدر با لپ تاپ یا PC خود کار دارید؟ آیا گیم و بازی های کامپیوتری جزء جدایی ناپذیر زندگی شماست و سرعت در بازی برایتان اولویت دارد؟ آیا طراح گرافیک یا نقشه کش ساختمانی هستید؟

سپس با جمع آوری این اطلاعات و تشخیص اصلی ترین نیازهایتان ابتدا به شما می گوید تفاوت موس اپتیکال و لیزری چیست؟ و بعد در انتخاب بهترین موس اپتیکال و لیزری شما را کمک می کند.

قصد ما از نوشتن این مطلب این است که درست مانند یک متخصص لوازم جانبی کامپیوتر، در خرید موس اپتیکال و لیزری به شما کمک کنیم. با این تفاوت که شما باید خودتان به سوال های اولیه پاسخ داده و سطح نیاز و انتظارتان از موس اپتیکال و لیزری را تعیین کنید؛ سپس با مطالعه این مقاله که به طور تخصصی به توضیح جزئیات فرق بین موس اپتیکال و لیزری می‌ پردازد، بهترین گزینه را انتخاب کنید.

فرق موس اپتیکال و لیزری چیست؟

اجازه دهید همین ابتدا و خیلی ساده به این سوال پاسخ دهیم. بدون شک هر دو نوع موس برای تشخیص حرکت کاربر و تعیین مکان انتخاب شده روی صفحه نمایش استفاده می شوند. با این تفاوت که در موس اپتیکال، MOUSE از یک حسگر نوری یا نور LED برای ردیابی حرکت ماوس استفاده می کند. اما موس لیزری از نور لیزری برای ردیابی حرکت خود استفاده می کنند.

تفاوت موس اپتیکال و موس لیزری
تفاوت موس اپتیکال و موس لیزری

در همین توضیح ساده می توان برداشت کرد که در میان انواع حسگر موس، نوع لیزری بسیار دقیق تر و حساس تر است و به همین دلیل واکنش موس لیزری به حرکت کاربر با سرعت و دقت بالاتری انجام می گیرد.

اما بسته به نیاز، نوع استفاده و ترجیحات شما هر کدام از این موس ها مزایا و معایبی دارند که برای درک بهتر تفاوت موس اپتیکال و لیزری بهتر است کمی با نحوه عملکرد هر دو ماوس آشنا شویم.

موس اپتیکال

ماوس اپتیکال با سنسور نوری به موس کامپیوتری اطلاق می شود که به جای مکانیزم مکانیکی توپ و رول سنتی از یک حسگر نوری برای ردیابی حرکت روی سطح استفاده می کند. سنسور اپتیکال یا نوری، با تابش نور به سطح و گرفتن انعکاس حرکت موس روی سطوح را تشخیص می دهد و به حرکت مکان نما بر روی صفحه تبدیل می شود. موس های اپتیکال نسبت به موس های مکانیکی قدیمی دقیق تر، قابل اعتماد تر و راحت تر نگهداری می شوند.

موس با سنسور اپتیکال
موس با سنسور اپتیکال

موس اپتیکال یا Optical Mouse چطور کار می کند؟

Optical Mouse ها یک دیود ساطع نور LED دارند. این دیود روی برد ماوس تعبیه شده است. موس اپتیکال از این نور LED برای انتشار یک سری فوتون به سطح استفاده می کند. یک سنسور نوری حساس به حرکت، تصویر را می گیرد و دستور حرکت مکان نمای ماوس روی صفحه صادر می شود.

در خصوص ماوس نوری یک نکته بسیار مهم وجود دارد. چون نور باید منعکس شود تا بی نظمی های سطح را بگیرد، به همین دلیل از این نوع موس روی سطوح شیشه و یا خیلی صیقلی نمی توان استفاده کرد. در واقع چون سطح صاف هیچ گونه بی نظمی یا بافتی ندارد، سنسور ماوس اپتیکال یا نوری هیچ حرکتی را ثبت نمی کند.

در زیر Optical Mouse یک چراغ LED قرمز روشن وجود دارد. البته سنسورهای LED که امروزه در ماوس های اپتیکال به کار برده می شوند آنقدر قدرتمند هستند که نیازی به نور LED روشن نیست. یک LED خیلی ضعیف این کار را انجام می دهد. به همین دلیل است که دیگر LED های قرمز روشن در زیر یک ماوس نوری دیده نمی شوند.

یک تفات موس اپتیکال و لیزری در این است که ماوس نوری نسبت به ماوس لیزری DPI و دقت کمتری دارد. این نوع ماوس با DPI 400 شروع می شود و تا 16000 DPI و کمی بیشتر می رسد.

برای مطالعه بیشتر تفاوت بین CPI و DPI چیست؟ کلیک کنید.

مزایا و معایب موس اپتیکال چیست؟

مزایای Optical Mouse ها را می توان در این موارد خلاصه کرد:

  • این نوع موس بهترین عملکرد را روی سطوح بافت دار یا نا صاف دارد.
  • قیمت آن نسبت به عملکرد خوبی که دارد بسیار مقرون به صرفه است.
  • برای افرادی که گیمر نیستند، عملکردی عالی دارد.
  • عمر مفید آن بالاست.

معایب موس اپتیکال شامل موارد زیر می شود:

  • به نسبت موس لیزری حساسیت و دقت کمتری دارد.
  • از این نوع موس نمی توان روی سطوح صیقلی یا میزهای شیشه‌ ای بدون حضور پد ماوس استفاده کرد.
  • به نسبت موس لیزی DPI پایین تری دارد.

ماوس اپتیکال مناسب چه کسانی است؟

کارمندان، تایپست ها، نویسنده ها، مدیران و به طور کلی هر گروه از افرادی که روزانه چندین ساعت با کامپیوتر کار می کنند و ماوس قوی با طول عمر بالا و بی دردسر می خواهند، می توانند از Optical Mouse ها استفاده کنند.

موس لیزری

ماوس لیزری یک ماوس کامپیوتری است که برخلاف موس‌ های اپتیکال که از LED استفاده می‌کنند؛ از لیزر برای تشخیص حرکت ماوس بر روی سطح استفاده می‌کند. لیزر دقت بیشتری را ارائه می‌کند و امکان حرکت نرم‌ تر و ردیابی بهتر را در طیف وسیع‌ تری از سطوح مختلف فراهم می‌کند.

موس با سنسور لیزری
موس با سنسور لیزری

ماوس لیزری یا Laser Mouse چطور کار می‌ کند؟

ماوس لیزری از یک پرتو واقعی لیزر برای روشن کردن سطح استفاده می کند. وقتی لیزر سطح را روشن می کند، سنسوری موسوم به سنسور CMOS تصویر دقیق تر و واضح تری از سطح می گیرد.

چون لیزر از نور دقیق و متمرکز استفاده  می کند تا تصاویر بهتری بگیرد، ماوس لیزری به نسبت سایر انواع موس بسیار دقیق تر است.

همچنین Laser Mouse ها DPI بسیار بالاتری دارند. البته این نکته را فراموش نکنید که بهره گیری از تکنولوژی لیزر در این نوع ماوس ها باعث بالا رفتن قیمت آن ها می شود.

اما همین میزان از دقت در برخی مواقع می تواند کمی دردسر ساز هم باشد. چون این نوع ماوس گاهی اوقات می تواند بیش از حد دقیق بوده و حرکات فیزیکی را بیش از حد انجام دهد. یعنی گاهی نشانگر ماوس کمی حرکت می کند در حالی که خود ماوس هیچ حرکت فیزیکی نداشته است.

مزایا و معایب ماوس لیزری چیست؟

اگر بخواهیم در چند جمله بگوییم ماوس لیزری چه مزایایی دارد؟ باید بگوییم:

  • این نوع ماوس سرعت و دقت بسیار بالایی دارد. سرعت و دقتی بالاتر از هر نوع موس دیگری که در بازار وجود دارد.
  • از ماوس لیزری به راحتی روی هر سطحی اعم از صاف و صیقلی یا بافت دار و خشن می توانید استفاده کنید.

معایب Laser Mouse ها نیز شامل موارد زیر می شود:

  • گاهی ممکن است شتاب و سرعت بیش از حد ماوس کار شما را کمی با اختلال مواجه کند.
  • قیمت ماوس لیزری از همه انواع دیگر ماوس بالاتر است.
  • برای کار کردن با سرعت متوسط یا کم طراحی نشده و باید سرعت بالایی در کار با آن داشته باشید.
  • گاهی بیش از حد دقیق است.
  • اگر با سرعت پایین با آن کار کنید در حرکت لیزر آن احساس لرزش خواهید داشت.

ماوس لیزری مناسب چه کسانی است؟

گیمرها، طراحان گرافیک، تدوین گران فیلم و نقشه کشان ساختمانی جزو افرادی هستند که کارکردن با ماوس لیزری با آن سرعت بالا و کیفیت مثال زدنی اش را بسیار دوست دارند.

آیا تفاوتی بین ماوس های بیسیم یا سیم دار وجود دارد؟

شاید این سوال در خصوص ماوس های بیسیم یا سیم دار، وسط موضوع پرداختن به تفاوت موس اپتیکال و لیزری کمی عجیب به نظر برسد. اما از آنجائیکه این مطلب آماده شده تا شما راحت تر موس اپتیکال و لیزری مورد نظر خود را انتخاب کنید، به پاسخ آن می پردازیم.

واقعیت این است که از نظر عملکرد، سرعت و دقت بین ماوس اپتیکال بیسیم یا ماوس اپتیکال سیم دار فرقی وجود ندارد. تنها فرق در این است که اگر سیم را دست و پاگیر و مزاحم می‌ بینید بهتر است از ماوس اپتیکال بیسیم استفاده کنید. البته برای استفاده از این نوع Mouse باید یک دانگل موس بی سیم به لپ تاپ یا PC خود وصل کنید.

کدام نوع موس اپتیکال و لیزری را بخرم؟

در نهایت اگر با مطالعه این مطلب هنوز هم نمی توانید بین موس اپتیکال و لیزری تصمیم بگیرید، بهتر است نحوه استفاده و نوع ماوسی که به آن عادت کرده اید را در نظر داشته باشید.

ماوس لیزری معمولاً یک انتخاب عالی برای شرکت های حرفه‌ ای و گیمر هاست. چون همه کاره بوده و در سطوح مختلف قابل استفاده است. فرقی نمی کند در چه مکانی کار می‌کنید، ماوس لیزری روی همه سطوح کار می‌کند. اگر شاخص قیمت برای شما در اولویت نیست، یک ماوس لیزری عالی بخرید چون می توانید از ماوس لیزری در حین حرکت هم استفاده کنید. از آنجایی که این ماوس سیم دار نیست، به راحتی می توانید آن را در کیف بیندازید و همراه خود ببرید. این شاخص برای افرادی که در سفر از لپ تاپ استفاده می کنند، امتیاز خوبی است.

در مقابل، می‌توانید نتایج عالی و بسیار قابل اعتمادی را با موس‌ های اپتیکال روی موس ‌پد داشته باشید. این نوع ماوس از نظر قیمت هم مقرون به صرفه است.

جمع بندی

موس اپتیکال و لیزری، ابزار همیشگی کار ماست. به همین دلیل باید در انتخاب نوع آن، از انواع حسگر ماوس تا ارگونومی و وزن آن دقت داشت. لزومی ندارد همیشه گران ترین وسیله را بخرید تا مطمئن باشید بهترین عملکرد را دریافت خواهید کرد. احتمالا حالا که فرق موس اپتیکال و لیزری را می دانید، با توجه به شغل و نیازهایتان راحت تر می توانید ابزار مناسب را انتخاب کنید.

اگر قصد خرید موس اپتیکال و لیزری را دارید، فروشگاه اینترنتی لاجی لوک بهترین گزینه برای خرید انواع موس و کیبورد و لوازم جانبی کامپیوتر است. با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک و بررسی و مقایسه انواع موس اپتیکال و لیزری اقدام به خرید موس مورد نظر خود نمایید. فروشگاه اینترنتی لاجی لوک کالا ها را با خدمات پس از فروش، گارانتی اصلی و تضمین بهترین قیمت بازار به فروش میرساند.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *