مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

تفاوت بین CPI و DPI چیست؟

تفاوت cpi و dpi - تنظیم دقت موس
فهرست محتوا
6 دقیقه برای مطالعه

اگر از افرادی باشید که به دنیای فناوری علاقه مند هستند، هنگام خرید موس حتما ویژگی ها و جزئیات مشخصات موس را بررسی کرده اید. یکی از ویژگی های مهم ماوس کامپیوتر که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید، دقت موس است که با دو شاخص DPI و CPI بیان می شود. در این مقاله قصد داریم به معرفی این دو شاخص بپردازیم و در ادامه تفاوت آنها را بررسی کنیم.

DPI چیست؟

قبل از پرداختن به تفاوت بین DPI و CPI، ابتدا نیاز است بدانیم DPI مخفف چیست؟ همان طور که گفتیم DPI شاخصی برای بیان کردن دقت موس است که مخفف عبارت Dots Per Inch است. این شاخص نسبت نقطه بر اینچ یک موس را مشخص می کند. در حقیقت این شاخص مقدار حرکت نشانگر موس بر روی صفحه نمایش را نشان می دهد.

به عنوان مثال یک ماوس با DPI معادل 4000، یک اینچ حرکت کند، نشانگر 4000 پیکسل بر روی صفحه نمایش جا به جا خواهد شد. بنابراین هرچه این عدد بالاتر باشد به این معنی است که حسگر موس دقیق تر است در نتیجه حرکت موس بر روی مانیتور سریع تر است.

موس گیمینگ لاجیتک با دکمه dpi
موس گیمینگ لاجیتک با دکمه تنظیم dpi

نکته حائز اهمیت این است که DPI موس های مختلف متفاوت است و در بسیاری از موس ها قابلیت تنظیم دارد. جهت تغییر تنظیمات موس ابتدا نیاز است به وب سایت تولید کننده موس مراجعه فرمایید و نرم افزار تنظیم dpi موس را نصب کنید.

در سال های اخیر موس های بسیاری با دکمه های قابل تنظیم و شخصی سازی به بازار تجهیزات جانبی کامپیوتر و لپ تاپ عرضه شده.

یکی از این دکمه ها، دکمه dpi موس است که این امکان را به کاربر می دهد که به صورت دستی دقت موس را تنظیم کند. این ویژگی بیشتر در موس گیمینگ مشاهده می شود.

علاوه بر موس های گیمینگ که برای استفاده گیمرها طراحی شده است، تنظیم DPI و دقت موس برای طراحان و به طور کلی کسانی که کارهای گرافیکی انجام می دهند، اهمیت بسیاری دارد.

دکمه dpi موس - تغییر دستی دقت موس
موس لاجیتک دارای دکمه تنظیم DPI

تغییر دقت و سرعت موس در هنگام طراحی و استفاده از نرم افزار هایی مانند فتوشاپ و کرول به سهولت کار بسیار کمک می کند. بنابراین تنظیم DPI و یا CPI موس برای طراحان نیز بسیار کاربردی و حائز اهمیت است.

علاوه بر گیمر ها و طراحان، موس هایی که قابلیت تغییر DPI دارند برای تریدر ها و برنامه نویسان نیز یک ابزار کاربردی هستند. تریدر ها و برنامه نویسان جهت سهولت کار از مانیتورهای عریض و یا چندین مانیتور کنار هم استفاده می کنند. جهت استریم صفحه نمایش بزرگ، استفاده از موس پرسرعت بسیار کارآمد است. در تصویر بالا موس گیمینگ از برند لاجیتک مدل G900 را مشاهده می کند که دارای دکمه DPI است و به صورت دستی امکان تغییر DPI دارد.

جهت مشاهده و خرید موس کلیک کنید.

CPI ماوس چیست؟

مفهوم CPI کمی پیچیده تر از DPI است. CPI مخفف عبارت Counts Per Inch و به معنای تعداد گام هایی است که یک موس در هر اینچ (معادل 2.5 سانتی متر) بر می دارد. توجه داشته باشید وقتی در حال بررسی دقت موس هستیم به طور کلی CPI شاخص بهتری برای بیان حساسیت یک موس است، زیرا مفهوم DPI از صنعت چاپ وارد دیگر صنعت ها شده است و ابتدا فقط برای چاپگر ها کاربرد داشته است. اما CPI به طور خاص بیانگر دقت موس است.

تفاوت DPI و CPI موس در چیست؟

به احتمال زیاد تا اینجای مقاله به تفاوت اصلی DPI و CPI پی برده اید. در حالی که DPI در مورد نحوه واکنش نشانگر ماوس به حرکت روی صفحه نمایش به ما اطلاعات می دهد، CPI بر حرکتی که توسط خود سنسور ماوس اندازه گیری می شود تاکید دارد.

موس با دکمه dpi - تنظیم دقت موس
موس گیمینگ با دکمه تنظیم dpi

توجه داشته باشید به طور کلی هنگام خرید موس به جای تمرکز بر روی DPI یا CPI، انتخاب یک موس با میزان حساسیت مناسب را اولویت قرار دهید. بالا بودن حساسیت موس لزوما به معنای بهتر بودن آن نیست. شما باید بر اساس نیاز خود دقت موس را تنظیم کنید. گیمر ها نسبت به دیگر کاربران، نیازمند توجه ویژه به حساسیت موس خود هستند.

چطور DPI موس را افزایش دهیم؟

برای این که موس شما با سرعت بیشتری حرکت کند، چند حرکت ساده لازم است. وقتی DPI موس خود را تغییر می‌دهید این شما هستید که تعیین می‌کنید مکان نمای موس چقدر روی صفحه حرکت کند و با چه سرعتی این کار را انجام دهد.

برای انجام این کار در ویندوز 10، مسیر زیر را طی کنید:

  1. به منوی استارت بروید.
  2. روی گزینه Control panel کلیک کنید.
  3. گزینه Hardware and mouse را بزنید.
  4. روی گزینه mouse کلیک کنید.
  5. از پنجره‌ای که باز می‌شود، سربرگ Pointer Options را باز کنید.
  6. حالا اولین اهرمی که می‌بینید را به سمت راست و چپ بکشید تا DPI موس را کم و زیاد یا سریع و کند کرده باشید.
  7. اگر می‌خواهید این سرعت تثبیت شود و پنجره بسته شود، OK را بزنید. در غیر این صورت، اگر می‌خواهید  تغییرات تثبیت شده و پنجره تنظیمات موس باز بماند، روی گزینه Applay کلیک کنید.

برای گیمرهای حرفه‌ای موس‌هایی طراحی شده است که می‌توانید DPI موس را به شکل سخت افزاری در آن‌ها تنظیم کنید. چون هر پیکسل در بازی اهمیت ویژه‌ای دارد، این موس‌ها به شیوه‌ای طراحی شده‌اند که حرکت موس را کنترل کرده، سپس آن را به سیستم می‌فرستند. ویندوز حرکت دریافت شده را در تنظیم و سرعت سخت افزاری موس ضرب می‌کند تا سرعت اصلی و نهایی محاسبه و اجرا شود.

DPI چه تاثیری بر بازی می گذارد؟

در بازی های چند نفره که سرعت در مقایسه با دقت در اولویت است استفاده از DPI بالا بهتر است و در بازی هایی مانند تیراندازی که دقت از سرعت مهم تر است، DPI پایین کارآمد تر است.

فرق بین DPI و CPI چیست؟

هر دو نشان دهنده میزان حساسیت یک موس هستند. DPI نشان دهنده میزان حساسیت موس به ازای یک اینچ جابه جایی نشانگر بر روی مانیتور است، در حالی که CPI میزان جا به جایی موس را توسط خود سنسور موس اندازه گیری می کند.

چگونه DPI و CPI ماوس خود را تنظیم کنید؟

جهت تنظیم دقت موس توصیه می شود به وب سایت رسمی سازنده مراجعه فرمایید و نرم افزار مخصوص تغییر تنظیمات موس را نصب کنید و از نصب نرم افزار های متفرقه اجتناب کنید.

کلید CPI موس گیمینگ چه کاربردی دارد؟

گیمر ها می توانند با استفاده از این دکمه در حین بازی به صورت دستی دقت موس خودرا تغییر دهند.

جمع بندی

برای بیان کردن مقدار حساسیت یک موس از دو شاخص cpi و dpi استفاده می کنند. این دو شاخص از نظر معنایی با یکدیگر تفاوت دارند اما هر دو نشانگر دقت موس هستند. با وجود اینکه از شاخص dpi بیش از cpi استفاده می شود، اما استفاده از cpi هنگام بیان دقت موس بهتر است، زیرا این شاخص به طور خاص دقت موس را نشان می دهد در حالی که dpi یک اصطلاح رایج در صنعت چاپ بوده است و به مرور به صنایع دیگر وارد شده است.

دکمه dpi چندین سال است که به ماوس های گیمینگ جهت تنظیم دستی دقت موس در حین بازی اضافه شده است و امروزه از ملزومات موس های گیمینگ به حساب می آید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *