مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

بررسی فناوری شارژ سریع PD

شارژ سریع PD
فهرست محتوا
6 دقیقه برای مطالعه

دنیای تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و ما برای همگام شدن با این تکنولوژی های جدید نیاز به دستگاه ها و تجهیزات جدید خواهیم داشت. شارژ دستگاه هایی که تعدادشان در حال افزایش است دغدغه امروز اکثر کاربران حوزه تکنولوژی است. فناوری Power Delivery با راهکاری نوین برای حل این مشکل به کمک ما آمده است. در ادامه به معرفی تکنولوژی شارژ فوق سریع کوالکام با نام تجاری PD خواهیم پرداخت و مزیت های این تکنولوژی را در آینده دستگاه های الکترونیکی بررسی می کنیم.

شارژ فوق سریع Power Delivery چیست؟

غول دنیای پردازنده ها، شرکت کوالکام (Qualcomm)، چند سالی به دنبال تولید مکانیزمی برای شارژ دستگاه های الکترونیکی است. پاور دلیوری نتیجه تلاش مهندسین کوالکام، اکنون یکی از پیشرفته ترین و پرطرفدار ترین تکنولوژی های شارژ در بین رقبا خود به شمار می رود. این شرکت آمریکایی همواره در تلاش برای ارتقا تکنولوژی PD است تا گستره وسیع تری برای آینده فراهم کند.

فناوری PD دستگاه های الکترونیکی را با سرعت بیشتری شارژ می کند. همچنین چیپست موجود در آداپتور های مجهز به تکنولوژی PD قابلیت کنترل ولتاژ را دارد. به طوری که در دستگاه های مختلف، ولتاژ خروجی با بالا ترین میزان دریافتی در دستگاه تنظیم شده و هر دستگاهی را با بیشینه مورد نیاز شارژ می کند. پروسه شارژ شدن دستگاه های با فناوری Power Delivery به طور هوشمندانه صورت می گیرد و شما تنها با یک آداپتور قادر به شارژ همه دستگاه ها (از ساعت هوشمند و اسپیکر های بلوتوثی گرفته تا موبایل و تبلت و لپتاپ) خواهید بود.

فناوری Power Delivery
شارژ فوق سریع با فناوری Power Delivery

شارژ سریع دستگاه ها قبل از فناوری power delivery نیز کارآمد بودند. روش کار تکنولوژی های قبل از PD به این صورت بود که میزان برق بیشتری را به باتری دستگاه می فرستاد تا باتری با سرعت بیشتری شارژ شود. از جمله تکنولوژی های شارژ سریع می توان به Fast Charge و Quick Charge اشاره کرد. این تکنولوژی ها در بالا ترین حالت توانایی شارژ با سرعت 18 وات بر ساعت را دارند. اما درگاه شارژ سریع پاور دلیوری توانی به مراتب بیشتر از این را به باتری دستگاه می فرستد.

نسل سوم فناوری Power Delivery، هوشمند و همه کاره

با فراگیر شدن USB در نسل سوم که با USB Type-C شناخته شده است و همچنین حذف آداپتور شارژ از جعبه دستگاه های مختلف، خرید شارژر یکی از کار های ضروری برای دارندگان دستگاه های الکترونیکی است. با توجه به تعداد دستگاه ها و ولتاژ متفاوت هر دستگاه، داشتن یک شارژر برای هر دستگاه منطقی به نظر نمی رسد. فناوری Power Delivery راهکار این دغدغه را در مشت دارد. چیپست کوالکام برای شارژ باتری دستگاه ها از روش هوشمندانه ای استفاده می کند. نسل سوم تکنولوژی Power delivery 3.0 با افزایش جریان برق تا 100 وات بر ساعت مناسب برای شارژ دستگاه هایی با ظرفیت بالا است.

در این نسخه از فناوری PD سرعت شارژ دستگاه نسبت به کوئیک شارژ و فست شارژ کمتر شده است ولی توان خروجی آداپتور در بالا ترین حد ممکن قرار گرفته است. این آداپتور ها توانایی شارژ لپ تاپ ها و تبلت هایی با صفحه نمایش بزرگ را بدون هیچ مشکلی دارند. علاوه بر سرعت و توان برق رسانی بالا، امنیت دستگاه و آداپتور نیز به میزان زیادی افزایش داشته است.

تکنولوژی Power Delivery
شارژ فوق سریع PD

کاربرد فناوری Power Delivery

فناوری Power delivery علاوه بر آداپتور های شارژ در دستگاه های دیگر نیز مورد استفاده است. هاب USB و پاور بانک ها از جمله لوازم الکترونیکی است که چیپست PD از شرکت کوالکام را در قلب خود دارند. هاب های USB یکی از پرکاربرد ترین تجهیزات الکترونیکی است. در دستگاه هایی که پورت ها و درگاه های خروجی کمی دارند (مانند مک بوک ها و مایکروسافت سرفیس ها) استفاده از هاب USB می تواند چندین پورت را به دستگاه شما اضافه می کند.

هاب هایی که دارای تکنولوژی PD هستند قابلیت شارژ معکوس دستگاه های دیگر را دارند. به این شکل که کابل شارژ خروجی از آداپتور را به هاب متصل می کنید و دستگاه های دیگر برای انتقال اطلاعات و همچنین شارژ شدن به هاب وصل شده و به این ترتیب نیازی به داشتن چندین آداپتور برای شارژ کردن دستگاه های مختلف نخواهید داشت. اگر قصد خرید هاب USB را دارید حتما به پشتیبانی از تکنولوژی پاور دلیوری دقت کنید.

برای مطالعه بیشتر فناوری شارژ GaN کلیک کنید.

این تکنولوژی در پاور بانک ها نیز به کار رفته است. پاور بانک هایی که از فناوری Power Delivery پشتیبانی می کنند دارای سرعت بالا تری نسبت به پاور بانک های معمولی هستند. همچنین ظرفیت بالای این پاور بانک ها در کنار قدرت PD در انتقال انرژی، امکان شارژ دستگاه هایی با ظرفیت بیشتر مانند لپتاپ و تبلت را دارند.

آداپتور شارژ با تکنولوژی PD
آداپتور شارژ با تکنولوژی PD

سوالات متداول

فناوری پاور دلیوری یا PD چیست؟

با کمک فناوری PD می توان دستگاه های مختلف را با سرعت بیشتر شارژ کرد. چیپست موجود در آداپتور های مجهز به تکنولوژی PD قابلیت کنترل ولتاژ را دارد، به همین دلیل در دستگاه های مختلف، ولتاژ خروجی با بالا ترین میزان دریافتی در دستگاه تنظیم شده و هر دستگاهی را با بیشترین سرعت ممکن شارژ می کند.

نسل سوم پاور دلیوری یا Power delivery 3.0 چیست؟

Power delivery 3.0 جدید ترین نسخه پاور دلیوری است و جهت شارژ دستگاه های جدید که جهت شارژ شدن نیاز به ولتاژ بالا دارند استفاده می شود.

فناوری پاور دلیوری چه کاربردی دارد؟

فاناوری پاور دلیوری علاوه بر آداپتور های شارژ، در هاب USB و پاور بانک کاربرد دارد. پاور بانک هایی که از این فناوری پشتیبانی می کنند، دارای سرعت بالاتری در شارژ دستگاه هستند.

جمع بندی

با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دستگاه های الکترونیکی نیاز ما به شارژ دستگاه ها روز به روز بیشتر شده. تعداد آداپتور ها و شارژر هایی که برای هر دستگاه نیاز داریم دغدغه اصلی شرکت کوالکام بوده و راهکاری تحت عنوان فناوری Power Delivery را ارائه کرده اند. این تکنولوژی نسبت به نسل گذشته شارژ سریع دارای سرعت بیشتر و ولتاژ بالاتری است. تکنولوژی PD یا Power Delivery با امنیت بیشتری دستگاه های ولتاژ بالا را شارژ می کند.

مکانیزم اصلی این شارژر به گونه ای طراحی شده تا هر دستگاه را با میزان مورد نیاز همان دستگاه شارژ کند. همین امر باعث شده تا برای طیف وسیعی از دستگاه ها با ولتاژ های مختلف مناسب باشد. به عبارت دیگر این شارژر برای همه دستگاه های شما مناسب است و تفاوتی ندارد قصد شارژ یک گجت کوچک مانند ساعت هوشمند را داشته باشید یا برای شارژ کردن لپتاپ یا مک بوک خود از آن استفاده کنید. شارژر PD در همه حالات برای شما کافی و کارآمد خواهد بود.

این تکنولوژی به سرعت در حال توسعه است و در دستگاه های مختلفی قرار گرفته. پاور بانک ها و هاب USB از جمله دستگاه هایی هستند که با تکنولوژی PD تجهیز شده و کارایی بیشتری را به کاربر ارائه می کند. اگر جز افرادی هستید که تجهیزات الکترونیکی زیادی در کوله پشتی خود دارید و برای هر کدام نیاز به یک شارژر دارید، خرید شارژ PD بهترین راه حل برای شارژ همه ی دستگاه ها با هر ولتاژی خواهد بود.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *