مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

گواهینامه استاندارد ضد آب و ضد گرد و غبار

گواهینامه ضد آب
فهرست محتوا
6 دقیقه برای مطالعه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بر اساس نیازهای مختلف کاربران گجت های متنوع به بازار عرضه می شوند که در شرایط مختلف محیطی مقاوم می باشند. ممکن است این اصطلاح که می گویند یک دستگاه موبایل ضد آب است و یا یک مدل ساعت هوشمند ضد ضربه ساخته شده است را شنیده باشید. اگر هنگام خرید تجهیزات الکترونیکی به ویژگی های محصول توجه کرده باشید به استاندارد IP برخورد خواهید کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با گواهینامه های استاندارد ضد آب و ضد گرد و غبار آشنا (IP codes) کنیم.

اگر جز افرادی هستید که نیاز به تجهیزات و لوازم دارای استاندارد های ضد آب و ضد گرد و غبار دارید، قطعا دانستن کد این استاندارد ها به شما کمک می کند تا تجهیزات بهتر و کارآمد تر خریداری کنید. در جدول زیر کد گواهینامه های استاندارد محافظت نوشته شده. این کد ها از استاندارد IP متداول گواهینامه ها و تست ها هستند. به جز این موارد تست های دیگری نیز بر روی تجهیزات و لوازم الکترونیکی انجام می شود که به مراتب کامل تر و دقیق تر هستند و مقاومت تجهیزات را در برابر ضربه، آب، گرد و غبار و دیگر مواد تست و بررسی میکند.

IP67محافظت کامل در برابر گرد و غبار – مقاوم در برابر غوطه وری در آب تا عمق 1 متر تا 30 دقیقه
IPX4مقاوم در برابر پاشش آب
IPX5مقاوم در برابر واترجت اسپری
IPX6مقاوم در برابر واترجت اسپری شدید
IPX7مقاوم در برابر غوطه وری در آب تا عمق 1 متر تا 30 دقیقه
جدول گواهینامه های استاندارد متداول

درجه حفاظت یا IP code چیست؟

کد IP مخفف عبارت Ingress Protection code است که توسط کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیکی (IEC) تحت استاندارد بین‌المللی IEC 60529 تعریف شده است. این استاندارد درجه محافظت دستگاه در برابر جامدات مانند گرد و غبار و مایعات مانند آب نشان می دهد. این استاندارد به صورت IPXX نشان داده می شود که بعد از IP دو عدد قرار می گیرد که اولی نشان دهنده میزان نفوذ جامدات یا همان گرد و غبار است که با اعداد 0 الی 6 نمایش داده می شود و عدد دوم نشان دهنده میزان نفوذ مایعات یا همان آب است و عددی بین 0 الی 8 است. با داشتن اطلاعات کافی در مورد استاندارد IPX و اعداد نشان دهنده میزان نفوذ مایعات و جامدات می توانید درجه حفاظت دستگاه های مختلف را به درستی تشخیص دهید. برای اطلاع از اعداد مورد استفاده در استاندارد IPX و جدول درجه حفاظت هر کد IP در ادامه با لاجی مگ همراه باشید.

به عنوان مثال اگر یک ساعت هوشمند با استاندارد IPX7 نشان داده شود، به این معناست که در برابر ورود گرد و غبار تست نشده است اما اگر در داخل آب بیافتد تا 30 دقیقه در برابر نفوذ آب مقاومت می کند.

اجزای تشکیل دهنده کد استاندارد IP
اجزای تشکیل دهنده کد استاندارد IP

رقم اول، حفاظت در برابر جامدات

رقم اول کد استاندارد IPX
رقم اول کد استاندارد IPX

رقم دوم، حفاظت در برابر مایعات

عدد دوم مقاومت دستگاه در برابر آب را نشان می دهد و عددی بین 0 تا 8 است. نکته مهم این است که اگر یک دستگاه دارای گواهینامه IPX7 باشد به این معنا نیست که گواهی IPX6 و یا IPX5 نیز دارد. در واقع برای هر استاندارد IP باید به صورت جداگانه تست شود. دستگاهی که هر دو تست را انجام داده باشد به صورت IPX7/IPX6 نشان داده می شود.

رقم دوم کد استاندارد IP
رقم دوم کد استاندارد IP

در جدول بالا مشاهده می کنید که جهت تست، دستگاه در زوایه های مختلف و فشار متفاوت آب در معرض امتحان قرار می گیرد.

ویژگی های دیگر استاندارد IP کد

علاوه بر ویژگی هایی که تا کنون به آنها اشاره شد، در برخی موارد ویژگی های دیگری در این گواهینامه ذکر می شود. به عنوان مثال جهت محافظت پرسنل از برخورد با اجزای خطرناک در ادامه کد استاندارد ضد آب از حروف A ،B ،C ،D استفاده می شود. که حرف A خطر برای پشت دست، حرف B خطر برای انگشتان، حرف C خطر برخورد ابزار و حرف D خطر برخورد سیم وجود دارد.

در برخی موارد کاراکتر چهارم نیز جهت شرایط ویژه نگهداری تجهیزات وجود دارد و با حروف F ،H ،M ،S ،W نشان داده می شود. حرف F به معنای مقاوم در برابر روغن، حرف H به معنای ولتاژ بالای دستگاه، حرف M به معنای حرکت در حین آزمایش آب، حرف S به معنای ثبات در هنگام تست آب و حرف W به معنای شرایط آب و هوایی است.

چکیده

اگر بخواهیم به زبان ساده استاندارد IP را توضیح دهیم، جداول زیر دو رقم استاندارد IP را به سادگی توضیح داده است.

رقم اول

IP0Xفاقد مقاومت
IP1Xمحافظت شده در برابر اشیا جامد با قطر بیشتر از ۵۰ میلیمتر ( سطوح بزرگ مانند پشت دست)
IP2Xمحافظت شده در برابر اشیا جامد با قطر بیشتر از ۱۲.۵ میلیمتر ( سطوحی مانند انگستان دست)
IP3Xمحافظت در برابر اشیا جامد با قطر بیشتر از ۲.۵ میلیمتر ( ابزارهایی مانند سیم های ضخیم)
IP4Xمحافظت شده در برابر اشیا جامد با قطر بیشتر از ۱ میلیمتر ( اکثر سیم ها و پیچ های باریک)
IP5Xمحافظت شده در برابر گرد و غبار به طور نسبی ( به طور کامل از ورود گرد و غبار محافظت نمی شود)
IP6Xمحافظت شده در برابر گرد و غبار ( محافظت کامل گرد و غبار)
رقم اول کد استاندارد IP

رقم دوم

IPX0فاقد مقاومت
IPX1از نفوذ قطراتی که به صورت عمودی بر روی بدنه دستگاه می ریزد جلوگیری می کند.
IPX2مقاوم در برابر چکه های آب با زاویه حداکثر ۱۵ درجه نسبت به حالت نرمال
IPX3مقاوم در برابر اسپری آب با حداکثر زاویه 60 درجه
IPX4مقاوم در برابر بارش آب از هر جهت و از هر زاویه
IPX5مقاوم در برابر واترجت اسپری ( پاشیده شدن آب با فشار)
IPX6مقاوم در برابر واترجت اسپری شدید ( پاشیده شدن آب با فشار زیاد)
IPX7مقاوم در برابرغوطه ور شدن موقت در آب تا عمق ۱ متر
IPX8مقاوم در برابر فرورفتگی در آب در عمق بیشتر از ۱ متر
رقم دوم کد استاندارد IP

جمع بندی

با پیشرفت تکنولوژی گجت ها و دستگاه های زیادی توسط شرکت های مختلف تحت عنوان برند هایی مانند JBL، جبرا و … به بازار عرضه شد که در برابر آب و گرد و غبار مقاوم هستند. با ورود این دستگاه ها به بازار مفهوم جدیدی به نام IP code به وجود آمد که میزان این مقاومت را دسته بندی می کند. عمدتا کد های استاندارد دارای 4 کاراکتر هستند که کاراکتر 3 و 4 به صورت ارقامی نمایش داده می شوند که نشان دهنده مقاومت در برابر گرد و غبار و آب است.

این کد های استاندارد توسط سازمان های بین المللی مختلف در طی زمان در حال کامل تر شدن هستند. در برخی موارد شرکت ها، جهت کاهش هزینه های خود محصولاتی تولید می کنند که ضد آب هستند اما فاقد گواهینامه استاندارد هستند، زیرا دریافت این گواهینامه ها و گذارندن مراحل آزمایش هزینه های زیادی دارد.

در صورت نیاز به تجهیزات دارای استاندارد IP خاص می توانید با متخصصین فروشگاه اینترنتی لاجی لوک تماس بگیرید و از مشاوره رایگان برخوردار شوید. فروشگاه اینترنتی لاجی لوک نماینده فروش برند های مطرح بازار است و محصولات خود را با گارانتی اصلی ارائه می کند.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *