مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

انواع سوئیچ کیبورد مکانیکی

معرفی انواع سوییچ گیمینگ در کیبورد ها
انواع سوئیچ کیبورد مکانیکی
فهرست محتوا
11 دقیقه برای مطالعه

اگر قصد خرید کیبورد مکانیکی را دارید، یعنی به احتمال زیاد شما یک گیمر حرفه‌ ای، تایپست کارکشته یا فردی هستید که شیفته صدای جذابی است که موقع فشرده شدن سوئیچ کیبورد مکانیکی به گوش می رسد.

کیبورد های مکانیکی لوازم جانبی کامپیوتر بسیار محبوبی هستند که دارای انواع مختلفی برای سلیقه ها و استفاده های گوناگون هستند. از مدل های کیبورد سیم دار و کیبورد بی سیم تا مدل هایی که نورپردازی های فانتزی RGB دارند. این وسایل جانبی کیفیت جدیدی از بازی را برای گیمر ها خلق کردند و به کسانی که در طول روز زیاد تایپ می کنند، این اطمینان را دادند که با خطای تایپی کمتری می توانند کار کنند و حس خوشایند تری از کار کردن داشته باشند.

اما در زمان خرید Mechanical keyboard عوامل مختلفی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. در میان آن ها مهم ترین عامل سوئیچ کیبورد است. بهتر است قبل از اقدام به خرید کیبورد مکانیکال، انواع سوییچ کیبورد مکانیکی را بشناسید و با درک تفاوت رنگ سوئیچ های کیبورد، بهترین و مناسب ترین مدل را انتخاب نمایید.

انواع سوئیچ کیبورد مکانیکی
انواع سوئیچ کیبورد مکانیکی

کلید مکانیکی یا سوئیچ کیبورد مکانیکی چیست؟

سوییچ مکانیکی یا Mechanical switch در واقع همان مکانیزمی است که در زیر کلید های کیبورد قرار دارد. در یک صفحه کلید مکانیکی، هر کلید ساختمان مخصوص به خود را دارد. این ساختمان که می توانیم آن را یک مکانیزم بنامیم، متشکل از یک محفظه، فنر، ساقه و میله های کلیک است.

با ایجاد تغییرات روی هر یک از این اجزا می توان برای هر سوییچ ویژگی های مختلفی را تعریف کرد. این ویژگی ها دلیل اصلی تفاوت مکانیزم و عملکرد انواع سوئیچ کیبورد های مکانیکی و کیبورد های گیمینگ است. ویژگی هایی همچون:

  • فشار مورد نیازی که دکمه و سوییچ کیبورد را فعال میکند.
  • نوع صدایی که هر کلید ایجاد می کند.
  • فاصله ای که هر کلید طی می کند تا عمل تایپ انجام شود.

تمام کیبورد های مکانیکال طوری طراحی شده اند که کاربر امکان برداشتن کلاهک کیبورد را داشته باشد. همچنین بسیاری از صفحه کلید های مکانیکی امکان جابجایی مکانیزم های سوئیچ را فراهم می کنند. اگر این گزینه تعویض مکانیزم در کیبورد مورد نظر شما تعیبه نشده باشد، معمولاً گزینه ای برای انتخاب نوع سوئیچ صفحه کلید در زمان خرید کیبورد وجود دارد.

سوئیچ کیبورد مکانیکال
سوئیچ کیبورد مکانیکال

این موضوع سبب می شود که شناخت و درک انواع مختلف سوئیچ های مکانیکی موجود در بازار کاملاً ضروری باشد تا انتخاب صحیحی را که متناسب با نیاز شما باشد، انجام دهید. این همان موضوعی است که قرار است در ادامه به طور ساده و کامل به آن پرداخته شود.

انواع سوئیچ کیبورد مکانیکی

بسته به ویژگی های کلید ها در Mechanical Keyboards آن ها را به سه دسته اصلی تقسیم میکند که با سه رنگ خاص از یکدیگر تفکیک می شوند. کمپانی های سازنده کیبورد های مکانیکی طی یک توافق انواع مختلف سوئیچ که شامل موارد زیر است را اغلب با سه رنگ آبی، قرمز و بنفش تولید می کنند. البته برخی از تولید کنندگان طیف دیگری از رنگ ها را برای سوییچ کیبوردهای مکانیکی عرضه می کنند. به هر حال هر تولید کننده باید حداقل این 3 نوع کیبورد را جدا از رنگ سوئیچ ها در سبد کالا های تولیدی خود داشته باشد.

این رنگ ها نشان دهنده تفاوت در شیوه عملکرد سوئیچ کیبورد های مکانیکال بوده و دلیل زیبایی شناختی ندارد. به طور کلی کیبورد های مکانیکی با سه رنگ مختلف در دکمه و سه مکانیزم و ساختمان متفاوت در دسته بندی زیر قرار می گیرند:

  • سوییچ کیبورد خطی
  • سوییچ کیبورد لمسی
  • سوییچ کیبورد کلیکی

سوئیچ کیبورد خطی

اغلب کیبورد های مکانیکی سوئیچ هایی با این مکانیزم دارند. سوئیچ های خطی یا Linear switch ها قرمز هستند؛ از این رو به آن ها کیبورد مکانیکال سوییچ قرمز گفته می شود. کیبورد های سوییچ قرمز معمولاً صاف هستند و یک حرکت ثابت و بدون هیچ بازخورد لمسی دارند.

یعنی وقتی با این نوع سوییچ کیبورد تایپ می کنید فرق چندانی با کیبورد های معمولی و مکانیزم غشایی را در آن حس نخواهید کرد. تایپ کردن با این کیبورد صدای چندان متفاوتی ندارد.

سوئیچ کیبورد خطی
سوئیچ کیبورد خطی
صدای کیبورد با سوئیچ خطی

فعال کردن دکمه برای تایپ کردن یا همان ثبت فشار کلید زمانی اتفاق می‌افتد که سوییچ پایین می‌آید. چون این مدل سوییچ هیچ برآمدگی خاصی ندارند، دکمه های خطی خیلی راحت به پایین سر می‌خورند. بسیاری از گیمر ها ترجیح می دهند با صفحه کلید هایی با سوئیچ های خطی یا کیبورد مکانیکال سوییچ قرمز کار کنند.

سوئیچ کیبورد لمسی

سوییچ های لمسی که موسوم به Tactile switches هستند، مکانیزمی شبیه به سوئیچ های خطی دارند با این تفاوت که دارای یک برآمدگی در نیمه مسیر حرکت کلید به سمت پایین هستند. این برآمدگی نشان ‌دهنده نقطه فعال ‌سازی هر کلید است. یعنی فشرده شدن کلید قبل از اینکه آن سوییچ کاملاً به پایین برسد، ثبت می‌ شود.

کار کردن با این نوع سوئیچ کیبورد تجربه تایپ تعاملی تری را برای کاربر فراهم می کند. چون بعد از فشرده شدن هر کلید صدایی هرچند ضعیف به گوش کاربر می رسد. البته این صدا آنقدر نیست که کار کردن مداوم با آن برای اطرافیان مزاحمتی ایجاد کند.

سوئیچ کیبورد لمسی
سوئیچ کیبورد لمسی
صدای کیبورد با سوئیچ خطی

این کار تجربه تایپ سریع ‌تری را فراهم می‌ کند، زیرا برای ارسال کد هر دکمه لازم نیست کلید تمام مسیر را به پایین طی کند؛ بنابراین این نوع کیبورد یک انتخاب ترجیحی برای تایپیست‌ هاست چون سرعت تایپ را برای آن ها چندین برابر می کند.

سوئیچ کیبورد کلیکی

سوئیچ های کلیکی از نظر ظاهر و ساختمان شبیه به سوئیچ های لمسی هستند. یعنی این نوع سوییچ کیبورد های مکانیکال هم ناهموار هستند. اما سوئیچ آبی کیبورد از نظر طراحی بلند تر است.

این سوئیچ های کلیدی یک ضربه همراه با بازخورد صوتی اضافی دارند. صدایی که تقریباً مانند یک ماشین تحریر قدیمی است و به همین دلیل استفاده از این کیبورد برای نوستالوژی بازان بسیار رضایت بخش است. اما همین صدا می تواند برای اطرافیان شما آزار دهنده باشد، به خصوص در محیط اداری که افراد با نیاز به سکوت و تمرکز در کنار یکدیگر کار می کنند.

سوئیچ کیبورد کلیکی
سوئیچ کیبورد کلیکی
صدای کیبورد با سوئیچ کلیکی

به دلیل تعداد زیاد تولید کنندگان کیبورد های مکانیکال، نام ها و انواع سوئیچ ها که ممکن است با آنها برخورد کنید، زیاد است. این موضوع ممکن است  کمی گیج کننده بوده و شما را در انتخاب کیبورد مورد نظرتان با مشکل مواجه کند. ناگفته نماند که هر سازنده ای مشخصات و ویژگی های منحصر به فرد خود را نیز خواهد داشت.

شاید مهم ترین و قابل لمس ترین شاخصی که می توان در Mechanical keyboards Switches ها از آن حرف زد، همین صدای کلیک در هنگام فشار دادن کلید ها باشد. موضوعی که در محصولات هر شرکت با شرکت دیگر متفاوت است.

 بهترین کار این است که ابتدا فرق رنگ سوئیچ های کیبورد را بشناسید، سپس وقتی تصمیم جدی به خرید کیبورد گرفتید، وب سایت رسمی سازنده را بررسی کنید و ببینید آنها در مورد سوئیچ های خود چه می گویند و صدا و عملکرد آن را چطور توصیف می کنند.

 حتی ممکن است برخی از سازندگان کیبورد مکانیکال ویدیو های معرفی محصول خود را در YouTube گذاشته باشند تا متقاضیان آن ها را بررسی کرده و صدا های کلیک و فشردن دکمه های کیبورد را با هم مقایسه کنند.

معرفی برترین سوئیچ های کیبورد مکانیکی

حالا که با انواع سوئیچ کیبورد مکانیکی آشنا شدید، نوبت آن است که در پروسه خرید این وسیله جانبی شما را راهنمایی کنیم تا از میان برندهای موجود در بازار، بهترین انتخاب را داشته باشد. فراموش نکنید که بهترین انتخاب به معنی خرید بهترین کالایی است که بیشترین تناسب را با نیازهای شما داشته باشد.

خانواده سوئیچ Cherry MX

این خانواده مشهور اولین بار در سال 1983 وارد بازار شدند. بدون تردید Cherry یکی از بهترین و موفق ترین سوئیچ هایی است که تا کنون ساخته شده است. در این خانواده هر نوع سوئیچ کیبورد در خط تولید با یک رنگ خاص مشخص می شود تا ویژگی های آن را منعکس کند. با اطلاع از رنگ ها و ویژگی های هر رنگ سوئیچ های Cherry MX قطعا مناسب ترین خرید کیبورد مکانیکی را خواهید داشت.

Cherry MX Red (کیبورد مکانیکال سوییچ قرمز)

نوع این سوییچ کیبورد مکانیکال، خطی یا Linear است. از نظر احساس، کاربر در زمان کار با آن به شدت احساس راحتی و نرمی دارد. با نیروی محرکه ای به قدرت 45 گرم کار می کند. نکته جالب این است که نقطه فعال سازی این سوییچ کیبورد 2 میلیمتر است و کل مسافتی که هر سوئیچ کیبورد طی می کند، 4 میلیمتر است. از نظر سطح صدا، این سوییچ کیبورد جزو مدل های بی صدا محسوب می شود و عمر مفید آن 50 میلیون ضربه روی هر کلید است.

CHERRY MX RED
CHERRY MX RED
CHERRY MX RED RGB
CHERRY MX RED RGB

نکته پایانی در خصوص این سوئیچ کیبورد آن است که این مدل برای گیمر هایی که به دنبال اقدام سریع با حداقل مقاومت هستند، عالی است. چون برآمدگی لمسی در وسط وجود ندارد که بتوان بر آن غلبه کرد. اما دقیقاً به همین دلیل، Cherry MX Red برای تایپیست ها کیبورد ایده‌آلی نیست، چون فاقد بازخورد لمسی است.

Cherry MX Black (کیبورد مکانیکال سوییچ مشکی)

این سوئیچ کیبورد نیز از نوع خطی است. اما احساس کاربر در زمان تایپ با آن به اندازه مدل Cherry MX Red، نرم نیست. برای عمل کردن هر سوئیچ روی این کیبورد باید وزنی معادل 60 گرم به آن وارد شود. اما از نظر مسافت همانند مدل قرمز هم خانواده اش هر سوییچ باید 2 میلیمتر از مسافت کل 4 میلیمتر را طی کند. این کیبورد هم از نوع بی صدا است و هر کلید عمر مفیدی برابر با 50 میلیون ضربه را دارد.

CHERRY MX BLACK
CHERRY MX BLACK
CHERRY MX BLACK RGB
CHERRY MX BLACK RGB

این سوئیچ کیبورد هم مناسب گیمر هاست چون مقاومت هر سوییچ بالاتر از مدل سوییچ قرمز است. خطی بودن این سوییچ ها باعث می شود که برای تایپ سریع ابزارهای مناسبی باشند.

Cherry MX Blue (کیبورد مکانیکال سوئیچ آبی)

این مدل سوییچ برخلاف دو هم خانواده اش که بالاتر راجع به آن ها گفتیم، از نوع کلیکی است. احساس بسیار سنگینی موقع تایپ کردن به کاربر می دهد و صدای بسیار بلندی در زمان تایپ کردن ایجاد می کند. برای عملکرد هر سوئیچ نیرو محرکه ای برابر با 60 گرم لازم است و هر کلید به اندازه 50 میلیون بار فرصت فشرده شدن دارد.

CHERRY MX BLUE
CHERRY MX BLUE
CHERRY MX BLUE RGB
CHERRY MX BLUE RGB

این کیبورد از هر نظر برای تایپیست ها ایده آل و جذاب است. ساختار لغزنده دو تکه در ساختمان هر سوئیچ باعث می شود هر بار فشردن و بازگشتن سوئیچ به جایگاه اولیه کمی بیشتر از سوئیچ های خطی حس شود. از این رو این سوئیچ کیبورد مکانیکی برای گیمر هایی که بازهای خیلی سرعتی مانند بازی های اکشن انجام می دهند خیلی جالب نیست.

Cherry MX Brown (کیبورد مکانیکال سوئیچ قهوه ای)

نوع این سوئیچ کیبورد، لمسی است. به همین دلیل احساس متوسطی از کار کردن با آن به کاربر دست می دهد. برای فشردن آن باید نیرو محرکه ای معادل 45 گرم به آن وارد شود. این سوئیچ کیبورد تقریبا بی صدا است و می توانید با خیال راحت تا 50 میلیون بار روی آن بزنید.

CHERRY MX BROWN
CHERRY MX BROWN
CHERRY MX BROWN RGB
CHERRY MX BROWN RGB

این سوییچ کیبورد ترکیب خوبی برای تایپ و بازی است. Cherry MX Brown به عنوان بهترین سوئیچ سطح متوسط در نظر گرفته می شود. ضربه لمسی، حرکت بی صدا و نیروی محرک متوسط ، آن را به یک سوئیچ همه کاره تبدیل کرده است. از آنجایی که برآمدگی لمسی توسط یک برآمدگی در باله وقفه ایجاد می کند، پرونانس آن کمتر از Cherry MX Blue است.

Cherry MX Speed (کیبورد مکانیکال سوئیچ سریع)

تنها عضو خانواده چری که با رنگ ساقه اش دسته بندی نمی شود و برای این تولید شده که با سوئیچ های جدید تر بازار رقابت تنگاتنگی داشته باشد. Cherry MX Speed از نوع خطی است. عمر مفید آن مانند سایر هم خانواده هایش 50 میلیون ضربه است. اما نیرو محرکه ای برابر با 45 گرم نیاز دارد تا عمل کند. احساسی که در حین کار کردن با آن به مخاطب دست می دهد، راحتی و نرمی است.

CHERRY MX SPEED SILVER
CHERRY MX SPEED SILVER
CHERRY MX SPEED SILVER RGB
CHERRY MX SPEED SILVER RGB

اما از این جهت اسم آن را با کلمه Speed به معنی سرعت ترکیب کرده اند که برای عمل کردن هر کلید فقط لازم است 1.2 میلیمتر از مسافت 4 میلیمتری را طی کند. با این اوصاف احتمالا به این نتیجه می رسید که این سوئیچ کیبورد مکانیکی برای بازی های کامپیوتری و گیمر های حرفه ای عالی است.

جمع بندی

آنچه در این مقاله خواندید بررسی جامعی در خصوص انواع سوئیچ کیبورد مکانیکی بود. مطلبی که به شما به عنوان گیمر حرفه ای یا تایپیست کمک می کند فرق رنگ سوئیچ های کیبورد را بشناسید و براساس نیاز و سلیقه ای که دارید بهترین و مناسب ترین مدل را انتخاب کنید. خرید سوئیچ کیبورد مکانیکال که بر اساس نوع کار خود آن را انتخاب کرده اید نیاز به شناخت انواع، مدل ها و تفاوت عملکرد هرکدام از آن ها دارد. حالا اگر صدای بالاتر کیبورد را دوست دارید یا سرعت غیر قابل رقابت در عملکرد می خواهید، انتخاب شما کدام سوئیچ کیبورد مکانیکی است؟

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *