مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

فناوری شارژ معکوس چیست؟

شارژ معکوس - reverse charging
فهرست محتوا
5 دقیقه برای مطالعه

در سال های اخیر کمپانی ها و طراحان محصول، تکنولوژی های بسیاری مانند فست شارژ (fast charge) و پاور دلیوری (power delivery) را به بازار عرضه کردند، هدف اصلی از تولید این محصولات بالا بردن سرعت شارژر کردن ابزار ها و افزایش شارژ دهی آنها بوده است. جدیدترین تکنولوژی که در همین راستا به کاربران معرفی شده است فناوری شارژ معکوس است.

شارژ معکوس این امکان را به شما می دهد که زمانی که دسترسی به شارژر و یا پاور بانک ندارید، بتوانید تلفن همراه خود را شارژ کنید. مانند تمام فناوری های جدید سوالات بسیاری در مورد این فناوری وجود دارد.

  • شارژ معکوس چیست و چه کاربردی دارد؟
  • نحوه استفاده از شارژ معکوس به چه صورت است؟
  • آیا همه تلفن های همراه قابلیت شارژ معکوس دارند؟
  • شارژ معکوس با کابل و سیم امکان پذیر است؟
  • شارژ معکوس بی سیم چیست؟
  • آیا شارژ معکوس به باتری گوشی صدمه می زند؟

در ادامه قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. با لاجی مک همراه باشید.

تکنولوژی شارژ معکوس

شارژ معکوس یا Reverse Charge یک فناوری جدید است که تلفن های همراه جدید و بسیاری دیگر از آن پشتیبانی می کنند. با استفاده از این فناوری می توانید تلفن همراه خود را به یک پاور بانک جهت شارژ یک دستگاه دیگر تبدیل کنید.

شاید در ابتدا این طور به نظر برسد این فناوری، یک تکنولوژی غیر ضروری است. اما موقعیتی را تصور کند که به همراه دوستان خود به گردش رفته اید و دسترسی به برق هم وجود ندارد. در این شرایط می توانید با استفاده یکی از تلفن های همراه دوستان خود، موبایل را شارژ کنید.

دستگاه هایی که از شارژ معکوس پشتیبانی می کنند که ظرفیت باتری بالای ۵۰۰۰ میلی آمپر دارند، همچنین این دستگاه ها از فناوری OTG پشتیبانی می کنند.

شارژ ساعت هوشمند فناوری شارژ معکوس
شارژ ساعت هوشمند

چگونه از شارژ معکوس استفاده کنیم؟

استفاده از این فناوری به صورت وایرلس و با کابل و سیم امکان پذیر است. اولین نکته در استفاده از این فناوری این است که گوشی شما از این فناوری پشتیبانی می کند یا خیر؟ در صورتیکه تلفن شما از این فناوری پشتیبانی می کند، اگر این کار را به صورت بی سیم انجام می دهید، می توانید به تنظیمات گوشی رفته و گزینه Wireless Reverse Charging را فعال نمایید. توجه داشته باشید لازم است که گوشی مقصد از فناوری شارژ وایرلس پشتیبانی کند.

دقت کنید زمانی که در حال استفاده از این فناوری هستید، گوشی را روی اشیا فلزی قرار ندهید و از چسباندن کارت های بانکی، کارت مترو و … به گوشی خودداری کنید. همچنین اگر شارژ تلفن همراه مبدا کمتر از 20% باشد این قابلیت به صورت خودکار غیر فعال شده و امکان شارژ دستگاه مقصد را به شما نمی دهد.

شارژ معکوس با کابل و سیم امکان پذیر است؟

در بسیاری از تلفن های همراه این قابلیت وجود دارد اما نسبت به فناوری وایرلس بسیار کمتر مورد توجه کاربران قرار گرفته است. دلیل اصلی این امر نیاز به یک کابل دوطرفه است که در بسیاری از موارد در دسترس کابران نیست. در بیشتر موارد این کابل دو طرفه باید تایپ سی به تایپ سی باشد.

شارژ معکوس با کابل type-c
شارژ معکوس با کابل type-c

آیا همه تلفن های همراه قابلیت شارژ معکوس دارند؟

در سال های گذشته بسیاری از شرکت های تولید کننده تلفن همراه، اقدام به تولید گوشی هایی کردند که از این فناوری پشتیبانی می کند. شرکت اپل، سامسونگ، شیائومی و هووای از تولیدکنندگانی هستند که تلفن های همراه متنوعی با این تکنولوژی به بازار عرضه کردند. در ادامه چند مدل گوشی که از این فناوری پشتیبانی می کنند معرفی خواهیم کرد.

شیائومی Redmi Note 9

ردمی نوت 9 یکی از گوشی های میان رده از نظر قیمت و امکانات است. همان طور که قبلا گفتیم باتری گوشی هایی که از فناوری شارژ معکوس پشتیبانی می کنند باید ظرفیت 5000 میلی آمپر به بالا داشته باشند. ردمی نوت 9 دارای باتری 5020 میلی امپری است.

شیائومی ردمی نوت 9
شیائومی ردمی نوت 9

سامسونگ Galaxy M31s

سامسونگ گلکسی m31
سامسونگ گلکسی M31

یکی دیگر از گوشی‌های میان‌رده سامسونگ گلکسیM31 است که دارای دوربین چهارگانه 64 مگاپیکسلی است. این گوشی دارای باتری 6000 میلی آمپر ساعتی است و از فناوری شارژ معکوس پشتیبانی می کند.

این گوشی به همراه یک شارژر 25 واتی عرضه می شود. این گوشی از تراشه هشت هسته‌ای Exynos 9611 پشتیبانی می‌کند.

شارژ معکوس و آیفون 12

اپل برای اولین بار شارژ معکوس را با ایفون 12 معرفی کرد. ایفون 12 با باتری جدیدی با نام MagSafe معرفی شد که ویژگی های جدیدی نسبت به مدل های قبلی داشت.

این فناوری در تمامی محصولات اپل وجود ندارد ولی به طور قطع در مدل های جدید تر گوشی از این فناوری استفاده کرده است.

گوشی ایفون 12 دارای قابلیت شارژ معکوس
iPhone 12

برای مطالعه راهنمای خرید پاوربانک کلیک کنید.

جمع بندی

شارژ معکوس فناوری جدیدی است که به دو صورت وایرلس و با سیم قابل استفاده است، شارژ معکوس وایرلس به دلیل عدم نیاز به کابل، بین کاربران از محبوبیت بیشتری برخوردار است. این فناوری شما را قادر می سازد که به وسیله باتری تلفن همراه خود، ابزارهای دیگر مانند گوشی، ایرفون، هدفون و ساعت هوشمند را شارژ کنید. در حقیقت می توانید از تلفن همراه خود به عنوان یک پاور بانک استفاده کنید. این تکنولوژی همچنان رو به پیشرفت است و قطعا در آینده دستگاه های بیشتری از این ابزار پشتیبانی خواهند کرد.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

2 پاسخ

  1. خیلی ممنون از توضیحات کاملتون، مقاله خیلی مفید و تاثیر گذار بود من به شخصه نمیدونستم همچین فناوری هستش و برام خیلی جالب بود
    حتما انتخاب بعدیم تو خرید کالا سایت کامل و خوب شما است 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *