مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

راهنمای خرید پاور بانک

Power bank buying guide
فهرست محتوا
10 دقیقه برای مطالعه

امروزه خاموش شدن گوشی موبایل یا دیگر گجت ها موضوعی نیست که راه چاره ای نداشته باشد. در گذشته اگر دور از خانه یا پریز برق بودیم و شارژ گوشی یا دیگر تجهیزات الکترونیکی به پایان می رسید باید تا رسیدن به منبع برق صبر می کردیم و گوشی موبایل و دیگر تجهیزات به وسایلی بی استفاده تبدیل می شدند.

اما در سال های اخیر با طراحی و تولید پاور بانک ها دیگر دغدغه ای برای خاموش شدن گوشی موبایل و دیگر تجهیزات الکترونیکی خود نداریم. پاوربانک ها با برطرف کردن یکی از بزرگ ترین نیاز های ما خیلی سریع جایگاه خود را در بین کاربران تکنولوژی یافتند و طرفداران زیادی پیدا کردند.

امروزه انواع پاوربانک با قابلیت ها و تکنولوژی های مختلفی توسط برند های معروف دنیای تکنولوژی طراحی و تولید می شوند. در این مقاله قصد داریم پاوربانک ها را مورد بررسی قرار دهیم. موارد مهم در انتخاب یک پاوربانک خوب را بررسی کنیم. ویژگی های پاوربانک ها از جمله ظرفیت و نوع باتری را بررسی می کنیم . در نهایت راهنمای خرید پاوربانک مناسب برای شما را در اختیارتان قرار می دهیم. در ادامه این مقاله با لاجی مگ همراه باشید.

شارژ موبایل با پاور بانک
شارژ کردن موبایل با پاوربانک

پاور بانک چیست و چه کاربردی دارد؟

در ابتدا و قبل از اینکه به مفاهیم مختلف پاور بانک ها وارد شویم لازم دانستیم تا تعریفی از پاوربانک ارائه کنیم. شاید در بین شما افرادی باشند که نداند پاوربانک چیست و چه کاربرد هایی دارد!

پاور بانک یک باتری قابل حمل است که در ظرفیت های مختلف طراحی و تولید می شود و قابلیت شارژ کردن دستگاه های الکترونیکی از جمله گوشی موبایل، تبلت، لپ تاپ، ساعت هوشمند و دیگر لوازم الکترونیکی را دارد. از طرفی این باتری قابل حمل خودش قابلیت شارژ شدن مجدد را دارد و می توانید آن را در هر جایی استفاده نمایید.

استفاده از پاور بانک در زمانی که دسترسی به پریز برق و یا منبع تغذیه ندارید بی شک بهترین راهکار پیش روی شماست.

کاربرد پاوربانک تنها به شارژ کردن دستگاه های الکترونیکی خلاصه نمی شود. شما با خرید پاور بانک یک منبع برق همراه خواهید داشت که می توانید برای روشن کردن وسایل برقی کوچک با رابط USB استفاده نمایید.

روشن کردن لامپ با کابل یو اس بی، روشن کردن مودم جیبی برای اتصال به اینترنت و حتی کمک به باتری خودرو برای استارت زدن از دیگر کاربرد های پاوربانک ها است.

البته لازم به ذکر است برای روشن کردن ماشین و وسایل برقی نیاز به خرید پاوربانک با ولتاژ بالا دارید و هر پاوربانکی از این ویژگی ها پشتیبانی نمی کند. به طور کلی پاوربانک ها انواع مختلفی دارند و با توجه به ظرفیت و ولتاژ های متفاوت، دارای کاربرد های مختلفی هستند. شما می توانید با توجه به نیاز خود پاور بانک مناسب خود را انتخاب و خریداری کنید. در ادامه به موارد مهم در انتخاب پاور بانک می پردازیم.

انواع پاور بانک

انواعپاور بانک ها با کاربری های مختلف در بازار موجود است و شما می توانید با توجه به نیاز و بودجه خود بهترین انتخاب را داشته باشید. طیف وسیعی از پاوربانک ها وجود دارد که ویژگی های خاصی دارند. ممکن است برای شما کوچک بودن و حمل آسان پاوربانک اهمیت داشته باشد و یا ظریف و سبک بودن را فدای ظرفیت بالای پاوربانک نمایید! ممکن است سرعت شارژ کردن دستگاه موردی مهم در انتخاب شما باشد و یا به دنبال ویژگی خاصی در پاوربانک مورد نظرتان هستید!

خوشبختانه شرکت های تولید کننده تجهیزات الکترونیکی برای پاسخ به نیاز همه افراد مدل های مختلفی از پاوربانک را با ویژگی های خاص طراحی و تولید کرده اند. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می پردازیم.

برای مشاهده قیمت و خرید پاوربانک از فروشگاه اینترنتی لاجی لوک کلیک کنید.

پاور بانک مخصوص موبایل و تبلت

همانطور که اشاره کردیم پاور بانک ها برای مصارف گوناگون و با ویژگی های مختلفی در بازار موجود هستند. اگر شما قصد خرید پاوربانک برای موبایل و تبلت خود را دارید باید با توجه به ظرفیت و شدت جریان ورودی باتری دستگاه خود، پاوربانک مناسب برای موبایل و تبلیت را خریداری کنید.

باتری گوشی های تلفن همراه معمولا بین 4000 تا 7000 میلی آمپر ساعت هستند و خرید یک پاوربانک با ظرفیت 10،000 میلی آمپر ساعت که شدت جریان 5 ولت را در خروجی دارد گزینه مناسبی برای یک بار شارژ کردن تلفن همراه شما در مواقع ضروری باشد.

شدت جریان تبلت ها تفاوت زیادی با شدت جریان باتری موبایل ندارد، از طرفی باتری تبلت ها دارای ظرفیت بالاتری هستند و اگر یک تبلت با ظرفیت 10،000 میلی آمپر ساعت داشته باشید، پاوربانک 10000 میلی آمپر ساعتی نیاز شما را برای یک بار شارژ کامل تبلت برطرف نخواهد کرد. دلیل این اختلاف در ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی پاوربانک ها است. در ادامه به بررسی ظرفیت اسمی پاوربانک و تفاوت آن با ظرفیت واقعی پاور بانک می پردازیم.

راهنمای خرید پاور بانک
شارژ کردن موبایل و لوازم جانبی با پاور بانک

پاور بانک مخصوص لپ تاپ

اکثر پاور بانک ها برای شارژ کردن موبایل و تبلت استفاده می شوند و بیشتر مردم کاربرد پاوربانک ها را با همین مورد می شناسند. اما در این بین پاوربانک هایی با ظرفیت بالا و شدت جریان تقریبی 20 ولت برای شارژ کردن لپ تاپ ها گزینه مناسبی هستند.

کروم بوک، مک بوک و اولترا بوک ها که سیستم های خیلی قدرتمند و پر مصرفی نیستند می توانند با استفاده از این پاوربانک ها شارژ شوند.

پاور بانک بی سیم و خورشیدی

پاوربانک ها نیز مانند هر یک از تجهیزات الکترونیکی دیگر در گذر زمان دچار تغییراتی شده اند و این تغییرات شامل ادغام شدن با تکنولوژی های دیگر از جمله تکنولوژی شارژ بی سیم و پنل های خورشیدی هستند. پاور بانک هایی با ویژگی های خاص یکی از انواع پر طرفدار در بین کاربران هستند.

یکی دیگر از انواع پاوربانک ها که بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته، پاور بانک بی سیم است. کار اصلی این پاور بانک ها تفاوت چندانی با دیگر پاوربانک ها ندارد. در واقع پاوربانک بی سیم از ادغام تکنولوژی شارژ بی سیم و پاوربانک به وجود آمده است.

در استفاده از پاور بانک وایرلس تنها کافیست تا دستگاه خود را روی پاور بانک قرار دهید و دستگاه شروع به شارژ شدن می کند. (توجه داشته باشید که دستگاه شما باید از شارژ بی سیم پشتیبانی کند.)

شارژ دستگاه با پاوربانک بی سیم
شارژ دستگاه با پاور بانک بی سیم

در پاوربانک های بی سیم مکانیزمی برای شارژ بی سیم دستگاه در بدنه پاور بانک تعبیه شده. این مکانیزم شامل سیم پیچ هایی است که وظیفه ایجاد میدان مغناطیسی را دارد.

اگر دستگاه شما قابلیت شارژ شدن بی سیم را داشته باشد می توانید پاوربانکی بی سیم خریداری کنید و بدون استفاده از سیم گوشی خود را روی بدنه پاوربانک قرار داده و اقدام به شارژ کردن دستگاه خود نمایید.

استفاده از پنل خورشیدی یکی دیگر از نوآوری هایی بود که در طراحی و تولید پاور بانک ها به کار برده شد و آن ها را به ابزاری کاربردی تر از قبل تبدیل کرد.

پاور بانک های دارای پنل خورشیدی علاوه بر شارژ شدن با برق مستقیم قابلیت شارژ شدن با انرژی خورشیدی را نیز دارند و به طور مستقیم با نور خورشید شارژ می شوند.

شارژ دستگاه پاور بانک خورشیدی
شارژ موبایل با پاور بانک خورشیدی

پاور بانک ضد آب

به طور کلی پاوربانک ها برای استفاده در فضایی خارج از منزل طراحی و تولید شده اند. از این رو یکی از کاربرد های آن ها استفاده در محیط های کمپینگ است و باید شامل استاندارد هایی برای دوام آوردن در شرایط سخت باشند. به همین منظور پاوربانک هایی با مقاومت در برابر آب و استاندارد ضد آب طراحی و تولید شدند. پاور بانک ضد آب دارای بدنه ای مقاوم در برابر آب و ضربه دارد و همچنین پورت هایی محافظت شده با پوشش دارد تا آب وارد آن نشده و مشکلی برای باتری ها و مدار داخل پاور بانک پیش نیاید.

ایمنی پاوربانک

پاور بانک ها دارای مدارات مختلفی برای کنترل جریان و حفظ ایمنی باتری دستگاه شما هستند. تکنولوژی های مختلفی در پاور بانک ها استفاده شده که برای سلامت باتری شما طراحی شده اند. تکنولوژی هایی از قبیل شارژ امن، شارژ سریع و کنترل کننده ولتاژ که فرایند شارژ شدن دستگاه را آنالیز می کنند تا مشکلی در آن بوجود نیاید.

در نسل های اولیه پاوربانک ها مشکلاتی همچون داغ شدن باتری و پاوربانک، انفجار باتری و آتش گرفتن پاور بانک بسیار شایع بود. این اتفاقات عمدتا به دلیل تفاوت در ولتاژ باتری دستگاه و باتری پاوربانک رخ می داد. اما امروزه پاوربانک هایی ایمن تر با پشتیبانی تکنولوژی هایی همچون پاور دلیوری PD بسیار ایمن تر هستند و سازگاری بیشتری با دستگاه ها دارند.

برای مطالعه بیشتر در خصوص پاور دلیوری PD کلیک کنید.

ظرفیت پاوربانک

همانطور که می دانید هر پاوربانک با ظرفیت متفاوتی عرضه می شود. عدد ظرفیت پاور بانک نشان دهنده ظرفیت باتری داخلی پاوربانک است. به عنوان مثال اگر پاوربانکی با ظرفیت 10000 میلی آمپر ساعت خریداری کنید و بخواهید باتری گوشی خود را که 5000 میلی آمپر ساعت ظرفیت دارد را شارژ کنید متوجه خواهید شد و یک بار باتری را به طور کامل شارژ می کند. اما دفعه دوم گوشی شما را میزان کمتری شارژ می کند.

دلیل این تفاوت موضوعی تحت عنوان ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی پاور بانک است. در ادامه به بررسی دقیق تر این دو مورد می پردازیم. لازم است بدانید که ظرفیت نوشته شده بر روی جعبه پاور بانک ها تنها بر روی کاغذ صحیح است و در دنیای واقعی همیشه ظرفیتی کمتر از مقدار نوشته شده بر روی جعبه و دفترچه راهنمای است.

ظرفیت های متفاوت از پاور بانک آکی
ظرفیت های متفاوت از پاور بانک آکی

ظرفیت اسمی پاور بانک

همانطور که بالاتر اشاره کردیم هر پاور بانک دارای دو ظرفیت اسمی و ظرفیت واقعی است. ظرفیت اسمی پاور بانک همان مقداری است که روی چعبه و در دفترچه راهنما نوشته شده. شرکت های تولید کننده پاوربانک این عدد را بر اساس ظرفیت باتری یا باتری هایی که در داخل پاور بانک قرار دارند مشخص می کنند.

ظرفیت واقعی پاور بانک

ظرفیت واقعی پاور بانک و محاسبه آن یکی از موارد بحث برانگیز در مورد پاوربانک ها است. ظرفیت واقعی پاوربانک همیشه مقدار کمتری نسبت به ظرفیت اسمی آن است. دلیل این اختلاف ظرفیت را می توان موارد زیادی دانست. عدم سلامت باتری دستگاه، هدر رفت انرژی بر اثر گرم شدن باتری و استفاده از کابل های غیر استاندارد از مهم ترین دلایل این اختلاف ظرفیت در پاوربانک ها است.

پورت ورودی و خروجی در پاور بانک

درگاه های موجود در هر پاوربانک نشان دهنده تکنولوژی های استفاده شده در آن پاور بانک است. میزان خروجی و شدت جریان در هر پورت نشان می دهد که چه دستگاه هایی سازگاری لازم برای استفاده از آن درگاه را دارند. همچنین نوع درگاه ها نیز با توجه به نیاز کاربر قابل انتخاب است.

پاوربانک ها در ابتدا یک پورت ورودی میکرو USB برای شارژ شدن خودشان و یک پورت خروجی 1 یا 2.1 آمپر برای شارژ کردن دستگاه های دیگر داشتند. اما امروزه پاوربانک ها معمولا دارای 2 پورت خروجی 1 و 2.1 یا بالاتر برای شارژ کردن و یک درگاه USB type C برای شارژ شدن پاور بانک دارند.

لازم به ذکر است پاوربانک ها برای سریع شارژ شدن نیاز به ورودی با آمپر بالاتر دارند و باید با یو اس بی تایپ C شارژ شوند. اگر پاوربانک شما دارای پورت type C نیست، قادر به شارژ شدن سریع نخواهد بود. همچنین برای شارژ کردن سریع دستگاه نیز لازم است تا پورت های خروجی به تکنولوژی های شارژ سریع مجهز شده باشند.

جمع بندی

در این مقاله موارد مهم در انتخاب و خرید پاور بانک را بررسی کردیم و انواع تکنولوژی های استفاده شده در پاور بانک ها دیدیم. پاور بانک ها باتری هایی قابل شارژ مجدد هستند که در بدنه ای مقاوم قرار دارند و به همین واسطه حمل آن ها بسیار آسان است.

تکنولوژی های مختلفی در پاور بانک ها قرار گرفته که باعث شده تا این ابزار ها را کاآمد تر و مفید تر از قبل کنند. تکنولوژی هایی مانند استاندارد ضد آب، شارژ بی سیم، پنل های خورشیدی و شارژ سریع و پاور دلیوری در پاوربانک ها باعث شده تا استفاده از این ابزار روز به روز بیشتر در بین کاربران مرسوم شود.

در ادامه ظرفیت واقعی و ظرفیت اسمی پاوربانک ها را مورد بررسی قرار دادیم و به تفاوت و دلیل اختلاف آن ها پرداختیم. اکنون با توجه به موارد گفته شده می توانید انتخاب درستی برای خرید پاوربانک داشته باشید. پاور بانک ها در ظرفیت های متفاوت و با تکنولوژی های مختلفی طراحی و تولید می شوند، در هنگام خرید پاور بانک باید به نیاز های خود و انتظاراتی که از پاوربانک دارید توجه نمایید.

فروشگاه اینترنتی لاجی لوک در زمینه فروش تجهیزات الکترونیک و لوازم جانبی موبایل و کامپیوتر فعالیت دارد. شما می توانید برای مشاوره قبل از خرید و اطلاع از قیمت ها و خرید لوازم جانبی کامیپوتر با متخصصین ما تماس بگیرید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *