مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

طول عمر SSD بیشتر است یا هارد HDD

طول عمر SSD و HDD
فهرست محتوا
6 دقیقه برای مطالعه

امروزه استفاده از ابزار های ذخیره سازی غیر فرار از نیاز های اصلی کاربران است، یعنی برخلاف داده های ذخیره شده در RAM با خاموش کردن سیستم اطلاعات ذخیره شده از دست نمی روند. از ابزار های ذخیره سازی اطلاعات که به صورت گسترده ای استفاده می شود می توان به هارد HDD و انواع حافظه SSD اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی عوامل موثر در طول عمر SSD بپردازیم.

روش ذخیره سازی اطلاعات در هارد HDD و حافظه SSD

روش ذخیره اطلاعات در هارد HDD مبتنی بر چرخش است. یک هارد HDD دارای چندین دیسک مدور است که اطلاعات بر روی آنها ذخیره می شود. با چرخش این دیسک ها داده ها خوانده می شود و سرعت خوانده شدن داده ها مبنی بر سرعت چرخش این دیسک ها است.

بر خلاف هارد دیسک ها، در حافظه SSD داده ها بر روی فلش ذخیره می شود. در مجموع SSD ها تماما به صورت الکترونیکی طراحی شده اند و فاقد قطعات مکانیکی هستند. SSD ها از شبکه ای از سلول های الکترونیکی تشکیل شده اند که از این شبکه برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می کنند.

5 تفاوت عمده هارد HDD و حافظه SSD

تکنولوژی متفاوت در این دو ابزار باعث به وجود آمدن تفاوت های دیگری شده است. تفاوت هایی از قبیل:

  1. ظرفیت : SSD ها عمدتا با ظرفیت های کمتر از 2 ترابایت یافت می شوند و در ظرفیت های بالا تر بسیار گران هستند. در مقابل هارد دیسک ها تا ظرفیت 8 ترابایت به راحتی و با قیمت معقول در دسترس هستند.
  2. سرعت : به طور کلی سرعت حافظه SSD بیشتر از یک هارد HDD است. یک دستگاه مجهز به SSD به سرعت و در بیشتر موارد در چند ثانیه بوت می شود.
  3. قابلیت اطمینان : SSD در مقابل HDD هیچ قطعه مکانیکی ندارد و تماما الکترونیکی است بنابراین در هنگام لرزش یا افتادن در حین کار قابل اطمینان تر است.
  4. طول عمر : گفته می شود یک حافظه SSD حدود ده سال عمر می کند. در مقابل هارد دیسک ها از نظر قابلیت خواندن و نوشتن طول عمر نامحدود دارند اما این امر با فرض این است که قطعات مکانیکی آسیب نبینند.
  5. قیمت : در کل SSD با ظرفیت یکسان HDD قیمت بالاتری دارد. با وجود اینکه با گذر زمان این اختلاف قیمت در حال کم شدن است اما همچنان حافظه SSD گران تر است.
مقایسه SSD و HDD
مقایسه SSD و HDD از نظر ساختار داخلی

عوامل موثر در تخمین طول عمر SSD

طول عمر SSD بر اساس تعداد دفعات نوشتن/خواندن تخمین زده می شود. فروشندگان فناوری ذخیره سازی بر اساس سه عامل زیر طول عمر را بررسی می کنند:

  • TBW : مخفف عبارت Total Bytes Written است که به طور تقریبی تعیین می کند که یک حافظه در طول عمر خود چند بار نوشتن را تجربه خواهد کرد.
  • DWPD : مخفف عبارت Drive Writes Per Day است که تعیین می کند یک حافظه در یک روز چند بار می تواند بازنویسی شود.
  • سنِ درایو : از بین سه عامل ذکر شده تنها سنِ درایو به صورت دقیق ارزیابی می شود و دو عامل دیگر به صورت تقریبی محاسبه می شود.

فرمول محاسبه عمر حافظه SSD

همان طور که بیان کردیم طول عمر SSD به صورت دقیق طبق فرمول زیر قابل اندازه گیری است. در صورت فرمول چرخه های خواندن و نوشتن در ظرفیت ضرب شده و در مخرج فرمول فاکتور SSD در داده نوشته شده در سال ضرب شده است.

فرمول محاسبه طول عمر SSD
فرمول محاسبه طول عمر SSD

3 روش افزایش طول عمر SSD

در مورد ابزار های بهینه سازی طول عمر، این نکته حائز اهمیت است که بدانید تمام ابزار ها با حافظه SSD کار نمی کنند. ابزار هایی در دسترس هستند که به صورت خاص از SSD محافظت می کنند. ابزار هایی مانند Defragmentation که در سیستم عامل وجود دارند و برای SSD ها مناسب نیستند. در ادامه سه روش کارامد برای افزایش طول عمر SSD ارائه خواهیم کرد.

غیرفعال سازی Hibernate

Hibernate (هایبرنیت) یکی از انواع خاموش کردن سیستم است که این امکان را به شما می دهد که پس از خاموش کردن سیستم اطلاعاتی که بر روی حافظه RAM قرار دارد را حفظ کنید. در واقع سیستم شما پس از خاموش کردن روی حالت Pause می رود و پس از روشن شدن دوباره Resume می شود. می توانید تصور کنید که در حالت هایبرنت سیستم شما باید چه مقدار از حافظه دستگاه استفاده کند. بنابراین اگر از حافظه SSD استفاده می کنید، استفاده از حالت هایبرنت از عمر SSD می کاهد. برای جلوگیری از این اتاق می توانید حالت هایبرنیت را در سیستم خود غیر فعال کنید.

غیرفعال سازی Page Files

اگر بخواهیم به زبان ساده بیان کنیم Page File فضای ذخیره سازی در داخل یک سیستم است. هنگامی که سیستم شما برای ذخیره سازی اطلاعات به حافظه ای نیاز دارد که نتواند فراهم کند، از Page File استفاده می کند. استفاده دائمی از Page File برای حافظه SSD شما خوب نیست، زیرا اندازه Page File به صورت داینامیک تغییر می کند و این امر می تواند از طول عمر SSD بکاهد.

حافظه SSD سامسونگ مدل 960 pro
حافظه SSD سامسونگ مدل 960 pro

استفاده نکردن از Defragmentation (یکپارچه سازی)

fragmentation به معنای تکه تکه شدن است که می تواند برای هارد دیسک ها اتفاق بیافتد، به این علت که داده های مربوط به یک فایل نمی توانند نزدیک به هم قرار گیرد. عمل Defragmentation برعکس این حالت است که به جمع آوری اطلاعات پراکنده در یک هارد دیسک گفته می شود. عمل Defragmentation جهت دسترسی سریع تر فایل ها در هارد دیسک ها به ما کمک می کند. باتوجه به اینکه SSD ها فاقد هارد دیسک هستند Defragmentation برای آنها نه تنها کاربردی ندارد بلکه از طول عمر آنها می کاهد.

سوالات متداول

چه روشی برای افزایش طول عمر SSD استفاده کنیم؟

جهت افزایش طول عمر SSD سه روش پیشنهاد می شود:
1. غیرفعال سازی Hibernate
2. غیرفعال سازی Page Files
3. استفاده نکردن از Defragmentation

چه عواملی در تخمین طول عمر SSD موثر هستند؟

در تخمین طول عمر حافظه SSD سه عامل TBW، DWPD و سن و سال درایو حافظه موثر است.

طول عمر هارد HDD بیشتر است یا حافظه SSD؟

اگر فرض کنیم که قطعات مکانیکی هارد HDD آسیب نبینند، طول عمر یک هارد HDD نامحدود است. اما طول عمر یک حافظه SSD تا ده سال تخمین زده می شود.

آیا هارد HDD و حافظه SSD با یکدیگر تفاوت دارند؟

هارد HDD و حافظه SSD از نظر ظرفیت، سرعت، طول عمر و قیمت با یکدیگر تفاوت دارند.

تفاوت هارد HDD و SSD از نظر ظرفیت چیست؟

SSD ها اکثرا با ظرفیت کمتر از 2 ترابایت هستند و در ظرفیت های بالاتر بسیار گران هستند. اما هارد HDD تا ظرفیت 8 ترابایت با قیمت مناسب تری در دسترس است.

تفاوت هارد HDD و حافظه SSD از نظر سرعت چیست؟

سرعت حافظه SSD بیشتر از یک هارد HDD است. دستگاهی که دارای حافظه SSD است در کمتر از چند ثانیه بوت می شود.

جمع بندی

در این مقاله اطلاعاتی از روش عملکرد حافظه SSD و هارد HDD بیان کردیم و به تفاوت های مهم این دو ابزار ذخیره سازی پرداختیم، در ادامه فاکتور های مهم در طول عمر SSD بررسی شد و سه روش کاربردی برای افزایش طول عمر SSD ارائه شد. اگر چه روش های دیگری برای افزایش طول عمر SSD وجود دارد، شما می توانید با استفاده از روش های ذکر شده عمر حافظه SSD دستگاه خود را افزایش دهید.

اگر قصد خرید حافظه SSD دارید می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک بهترین انتخاب را داشته باشید، محصولاتی که در این فروشگاه به فروش می رسند با چندین گرانتی معتبر عرضه می شوند که یکی از معتبر ترین آنها، گارانتی سازگار است.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *