مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

معرفی تاندربولت 5

انتقال اطلاعات با سرعت نور
تاندربولت 5
فهرست محتوا
4 دقیقه برای مطالعه

سال‌ها پیش زمانی‌که می‌خواستیم اطلاعات خود را از یک موبایل به کامپیوتر وصل کنیم، باید مدت طولانی منتظر می‌ماندیم؛ اما پیشرفت تکنولوژی روزبه‌روز ابزار و نرم‌افزارهای مختلفی را برای بالابردن سرعت انتقال اطلاعات به ما معرفی کرده است. Thunderbolt نیز یکی دیگر از تکنولوژی‌هایی است که شرکت اینتل برای انتقال اطلاعات با سرعت بالاتر معرفی کرده است. تاندربولت 5 آخرین ورژن از این سیستم استاندارد ارتباطی ورودی/خروجی است که بالاترین سرعت انتقال داده را دارد. در این مطلب همراه ما باشید تا با تکنولوژی Thunderbolt 5 بیشتر آشنا شوید.

کابل تاندربولت 5
کابل تاندربولت 5

تکنولوژی تاندربولت 5 چه می‌کند؟

در پاسخ به سوال که تاندربولت 5 چیست؟ این تکنولوژی دارای یک پهنای باند دو جهته است که اطلاعات را با سرعت 80 گیگابایت بر ثانیه منتقل می‌کند. از آن‌جا که این تکنولوژی با قابلیت Bandwidth Boost نیز سازگار است، می‎تواند سرعتی تا حداکثر 120 گیگابایت بر ثانیه را در هنگام استریم ویدیو ارائه دهد؛ بنابراین یک تکنولوژی بی‌نظیر برای گیمرها و استریمرها محسوب می‌شود.

تکنولوژی تاندربولت 5 دارای پهنای باند سه برابر تمامی تکنولوژی‌های فعلی است که اتصالات نمایشی و داده‌ای بی‌نظیری را ارائه می‌دهد. از آن‌جا که Thunderbolt 5 با توجه به استانداردهای صنعتی مانند USB4 V2 طراحی شده است، قابلیت سازگاری با ورژن‌های مختلف یو اس بی و تاندربولت‌ را دارد. به صورت کلی می‌توان گفت که استاندارد تاندربولت این امکان را به افراد می‌دهد که انواع دستگاه‌های مختلف را از طریق یک پورت به کامپیوتر متصل کنند. 

این تکنولوژی از طریق یک پورت USB C با استفاده از USB 2، USB 3، USB 4، DisplayPort و پروتکل PCIe به کاربران کمک می‌کند تا انتقال دیتا را به بهترین حالت انجام شود.

ویژگی های جدید نسل پنجم Thunderbolt
ویژگی های جدید نسل پنجم Thunderbolt

اهمیت تاندربولت 5 برای کاربران

در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که تعداد گیمرها، تولیدکنندگان محتوا و افراد حرفه‌ای روز به روز درحال افزایش است. این افراد با فایل‌های ویدیویی و داده‌های بزرگ زیادی سروکار داشته و به نمایشگرهایی با وضوح بالا و تصاویری با تاخیر کم نیز نیاز دارند. Thunderbolt 5 برای بهبود سرعت اتصال و پهنای باند طراحی شده تا کاربران به ویژه گیمرها بتوانند تصاویری با کیفیت بالا و تاخیر کم لذت ببرند.

تکنولوژی Thunderbolt 5 از عملکرد خود را از طریق روش‌های مختلفی به حداکثر می‌رساند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • 3 برابر کردن سرعت عملکرد نسبت به Thunderbolt نسل 4؛
  • عملکرد 2 برابری برای انتقال داده، ذخیره سازی و شبکه؛
  • فناوری سیگنال‌دهی PAM-3 و پشتیبانی از سرعت 80/120 گیگابیت بر ثانیه از طریق کابل ها، کانکتورها و بردهای PC.
پورت تاندربولت 5
پورت تاندربولت 5

در ادامه تعدادی از ویژگی‌های دیگر این تکنولوژی را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

تاندربولت به عنوان یک شارژر قوی

یکی از بهترین ویژگی‌های این تکنولوژی این است که کاربران می‌توانند لپ‌تاپ‌ها و لوازم جانبی مجهز به USB را از طریق تکنولوژی تاندربولت 5 به طور مستقیم شارژ کنند؛ بنابراین دیگر نیازی به شارژرهای متعدد برای کاربران وجود ندارد. 

تجربه نمایش بی‌نظیر

تاندربولت 5 به کاربران اجازه می‌دهد تا چندین مانیتور مختلف را با رزولوشن و رفرش ریت بالاتر به یکدیگر متصل کنند.

اتصال و پشتیبانی از لوازم جانبی

با استفاده از کابل تاندربولت، پروتکل‌های مختلف در یک کابل با یکدیگر ترکیب شده‌اند و همین ویژگی اجازه اتصال و پشتیبانی از لوازم جانبی متعددی را فراهم می‌کند.

تفاوت‌های تکنولوژی تاندربولت نسل 4 و 5

تکنولوژی تاندربولت شرکت اینتل همواره به دنبال آن بوده که نیاز کاربران را به بهترین شکل برآورده کند و در هر ورژن از این تکنولوژی قابلیت‌های دیگری را در کنار موارد قبلی قرار داده است. در جدول زیر برخی از ویژگی‌های اصلی این تکنولوژی در ورژن‌های مختلف را مقایسه کردیم:

ویژگی‌هاتاندربولت 5تاندربولت 4
الزامات سرعت PC80 و 120 گیگابایت40 گیگابایت
الزامات ویدیویی PCDual 6KDual 4K
الزامات داده PCPCIe: 64 گیگابایت USB 3: 10 گیگابایتPCIe: 32 گیگابایت USB 3: 10 گیگابیت
نیاز به شارژ با حداقل یک پورت حداقل مورد نیاز تا W140 قابل دسترس تاW240  حداقل مورد نیاز تا W100 قابل دسترس تاW140  
حداقل قدرت پورت کامپیوتر برای لوازم جانبی15W15W
شبکه تاندربولت64 گیگابایت32 گیگابایت
کابل شبکه تا 2 متر طول120 گیگابایت40 گیگابایت
تفاوت های نسل 4 و 5 تاندربولت

آخرین تکنولوژی سینگال‌دهی در تاندربولت 5

فناوری Thunderbolt با استفاده از مدولاسیون دامنه پالس با فناوری سیگنال‌دهی سه سطحی (PAM-3)، یکپارچگی داده‌ها را با نسبت خطای بیتی کمتر از 10-19 فراهم می‌کند. جالب است بدانید که PAM-3 تنها فناوری موجود حال حاضر است که بهترین عملکرد را برای پیاده‌سازی USB ارائه می‌دهد. 

جمع‌بندی

این روزها تقاضای روزافزون برای نمایش داده‌ها با عملکرد و سرعت بالا، منجر به پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی‌ تاندربولت شده است. تکنولوژی تاندربولت 5 یکی از جذاب‌ترین فناوری‌ها برای کاربران مختلف به خصوص گیمرها است که شرکت اینتل به تازگی آن را معرفی کرده است. این تکنولوژی به افراد کمک می‌کند که کارهای مختلفی مانند انتقال داده، شارژ دستگاه و … را تنها از طریق یک پورت USB-C و با سرعتی طوفانی انجام دهند. در این مطلب همه‌چیز را راجع به تکنولوژی تاندربولت 5 برای شما شرح دادیم. در صورتی که پرسش‌های بیشتری در این زمینه دارید، سوال خود را از طریق بخش کامنت با ما درمیان بگذارید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *