مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

معرفی انواع هاب USB

انواع USB HUB و کاربرد آن
معرفی انواع هاب USB
فهرست محتوا
7 دقیقه برای مطالعه

حتی اگر لپ تاپی بخرید که 5 پورت USB داشته باشد یا کمپانی سازنده کیس PC شما در هر فضای خالی حداقل یک درگاه USB تعبیه کرده باشد، باز هم شرایطی پیش خواهد آمد که به یک پورت USB خالی دیگر نیاز داشته باشید. در شرایطی که همه ما با شارژر های گوشی، دستگاه های قهوه ساز اداری کوچک، پاور بانک ها، انواع فلش دیسک ها و دستگاه های USB دیگر احاطه شده ایم، راهی به جز استفاده از هاب USB باقی نمی ماند.

هاب USB دستگاهی به شدت ساده، مفید و کاربردی است و این روز ها داشتن آن درست مانند سه راهی برق ضروری است. پس این مطلب را بخوانید تا هاب USB، انواع این وسیله و کاربرد های پرشمار آن را بهتر بشناسید.

هاب USB چیست؟

هاب USB یک وسیله کاربردی با ساختمانی ساده است که از آن برای اضافه کردن پورت یو اس بی به کامپیوتر و لپ تاپ استفاده می شود. هاب USB یک چند راهی USB است که با یک سیم با سری USB به یکی از پورت های USB دستگاه شما متصل می شود. سپس این دستگاه به عنوان هاب یا مرکزی برای اتصال سایر دستگاه های USB مورد استفاده قرار می گیرد.

در نوت بوک ها یا رایانه های شخصی کوچک نیز اتفاق می افتد که چندین سوکت USB بسیار نزدیک به هم نصب می شوند، که به طور قابل توجهی مانع از استفاده از آن پورت ها می شود. در این حالت استفاده از یک تقسیم کننده USB بهترین راه حل است.

هر وسیله مجهز به پورت USB را می توانید به هاب یو اس بی متصل کنید. هیچ اختلالی در عملکرد موس، کیبورد یا فلش دیسک هایی که به هاب USB متصل می شوند، به وجود نمی آید.

هاب یوگرین
هاب یوگرین

البته در خصوص استفاده از هاب USB یک نکته بسیار حیاتی است و آن این است که گرچه اغلب این دستگاه ها قدرت خوبی در پشتیبانی از چند دستگاه متصل دارند، اما هاب های USB هم مثل چند راهی های برقی دارای محدودیت هایی هستند. به طور مثال شما نمی توانید چندین دستگاه ها بسیار پر انرژی را روی آن بارگذاری کنید. چون در این صورت مشکلاتی در عملکرد آن ها پیش می آید.

به طور مثال ممکن است دستگاه به سرعت گرم شده و منجر به ایجاد اختلال در عملکرد سایر دستگاه های متصل شود. با این حال اگر می خواهید از صفحه کلید، ماوس و شارژر تلفن روی یک پورت USB استفاده کنید، یک هاب USB می تواند به راحتی این کار را برای شما انجام دهد.

کاربرد های هاب USB چیست؟

کاربرد های این وسیله جانبی بسیار زیاد است. اما از مهم ترین آن ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش تعداد پورت های ورودی و خروجی دستگاه

در حالی که بسیاری از لپ تاپ ها به تعداد پورت های USB زیاد (بیش از 2 پورت) به بازار ارائه می‌شوند، اما انگار هنوز هم این تعداد پورت USB برای ما ناکافی است. یکی از دلایل این موضوع آن است که امروزه اغلب ما ترجیح می دهیم از موس یا کیبورد های مجزا از لپ تاپ استفاده کنیم؛ بنابراین اگر بخواهیم همه این دستگاه ها را به لپ تاپ خود متصل کنیم، پس حتماً به یک هاب USB نیاز داریم.

اگر با لپ تاپ خود زیاد سفر نمی روید و در جاهای متفاوت و دور از دفتر کار خود کار نمی‌کنید، یعنی به احتمال زیاد موس، کیبورد، پرینتر، اسکنر، اسپیکر و دستگاه های دیگری هست که مدام به سیستم شما متصل باشد. پس حتماً به یک هاب USB نیاز دارید. پس اگر از یک لپ تاپ به عنوان رایانه اصلی خود استفاده می‌کنید، یا به طور منظم کاری بیش از ارسال ایمیل و نوشتن در حین سفر انجام می‌دهید، یک هاب یو اس بی کوچک ممکن است ابزار واقعاً مفیدی باشد.

شارژ کردن هم زمان چند دستگاه

یک هاب یو اس بی برای شارژ همزمان چند دستگاه مختلف عالی عمل می‌کند. البته برای انجام این کار به هاب های USB برقی نیاز دارید. چون آنچه اغلب ما به عنوان هاب USB می شناسیم دستگاهی است که باید به لپ تاپ یا PC وصل شوند. اما هاب های برقی فقط از برق استفاده می‌کنند. این به شما امکان می دهد هر تعداد دستگاهی را که دوست دارید به طور همزمان شارژ کنید. صرف نظر از اینکه سیستم شما روشن باشد یا خیر؟

هاب یوگرین با قابلیت شارژ مستقیم
هاب یوگرین با قابلیت شارژ مستقیم

هاب های USB همراه مناسبی برای افرادی هستند که دستگاه های USB پرمصرف زیادی دارند. از تلفن ها گرفته تا تبلت ها و ابزار های رومیزی مانند گرم نگهدارنده قهوه یا کتری برقی کوچک. به هر حال یک هاب USB می تواند نیاز های هر ابزاری را که به برق USB نیاز دارد، برآورده کند. استفاده از این وسیله راحت است چون شما نیازی به اشغال کردن چندین پورت یا دوشاخه برقی ندارید. فقط لازم است همه چیز را به همان هاب وصل کنید.

انتقال اطلاعات بین چندین فلش دیسک

اگر می خواهید داده های زیادی را بین دستگاه های USB جابجا کنید، استفاده از هاب یو اس بی به شما توصیه می شود. شاید این کاربرد خیلی هم عمومی و پرتکرار نباشد، اما به هرحال یکی از مصارف مهم هاب USB است. پس اگر در موقعیتی قرار گرفتید که نیاز به جابجایی داده های زیادی بین دسته ای از دستگاه های مختلف داشتید، حتماً باید یک هاب USB تهیه کنید تا کارتان سریع تر و راحت تر پیش برود.

اگر می خواهید از عکس ها در کامپیوتر خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، از داده های تلفن همراه خود در رایانه شخصی استفاده کنید، تصاویر را از دوربین گوشی خود دانلود کنید، فایل های موسیقی دلخواه را کامپیوتر روی گوشی موبایلتان بریزید و … یک هاب USB با کیفیت می تواند به شما کمک کند. یعنی همه این کار ها را به صورت هم زمان انجام دهید.

جهت مطالعه نقد و بررسی انواع هاب یوگرین کلیک کنید.

مهم ترین مزیت هاب USB چیست؟

فارغ از این که کاربرد این دستگاه ساده چیست؟ این وسیله جانبی یک مزیت بسیار مهم دارد و آن این است که هاب های USB خیلی گران نیستند. علاوه بر این هاب USB لوازم جانبی است که استفاده از آن کوچک ترین تأثیری بر کیفیت و سرعت پورت USB که به آن وصل می شوند، ندارند. بنابراین می توانید بدون هیچ نگرانی از آن استفاده کنید.

انواع هاب USB کدام است؟

به صورت کلی دو نوع هاب USB وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

Passive USB Hub یا هاب یو اس بی غیر فعال

هاب USB غیر فعال نوعی هاب است که برق را مستقیماً از درگاه USB می گیرد. می توانید دستگاه های اصلی مانند صفحه کلید یا حافظه خارجی را به این نوع هاب متصل کنید. در خصوص این هاب ها نکته مهم این است که ابزار های جانبی متصل بیش از 500 میلی آمپر جریان مصرف نکنند. در غیر این صورت، لازم است یکی از لوازم جانبی را از هاب جدا کنید. مزیت غیر قابل انکار این نوع هاب USB قیمت پایین و در دسترس بودن آنهاست.

Active USB Hub یا هاب یو اس بی فعال

این نوع هاب USB اتصال لوازم جانبی اضافی با مصرف جریان بالاتر را فراهم می کند. بر خلاف مدل قبلی هاب USB فعال دارای یک اتصال برق DC اضافی است. از این اتصال برای متصل کردن هاب USB به یک منبع تغذیه خارجی استفاده می شود که نیاز های انرژی افزایش یافته دستگاه های متصل را برآورده می کند. بنابراین، طراحی آن کمی بزرگ تر است، اما امکانات بیشتری را برای کاربر فراهم می‌کند.

برای خرید هاب USB به چه نکاتی باید دقت کرد؟

به هر حال هاب نیز یک وسیله جانبی است و مهم است که در زمان انتخاب و خرید بهترین هاب USD به شاخص های خاصی دقت داشته باشیم. این شاخص ها شامل موارد زیر می‌شود:

  •  نوع هاب USB منفعل یا فعال است.
  •  استاندارد کانکتور USB بسیار مهم است چون سرعت انتقال اطلاعات به آن بستگی دارد. اسپلیتر ها با کانکتور های USB نوع A و هاب USB تایپ C با استاندارد های USB 2.0، USB 3.2 Gen 1 و همچنین USB 3.2 Gen 2×2 در دسترس هستند. باید کانکتوری را انتخاب کنید که با پورت های USB داخلی لپ تاپ یا رایانه رومیزی شما مطابقت داشته باشد.
  •  تعداد پورت های اضافی هاب USB چند عدد است. این یکی از مهم ترین پارامتر ها برای انواع هاب است. بسته به برند و سازنده، رایج ترین اسپلیتر ها از 3 تا 8 اسلات دارند.
  •  امکان اتصال اسپلیتر ها به یکدیگر وجود داشته باشد. این موضوعی است که امکان اتصال بسیاری از ابزار های اضافی به هم را فراهم می‌کند.

کلام آخر

آنچه در این مطلب راجع به آن سخن گفتیم در خصوص چیستی هاب USB بود. گفتیم که هاب USB یک ابزار جانبی بسیار مفید است که طیف وسیعی از کاربرد ها را دارد. هاب های USB که به آن ها اسپلیتر یا تقسیم کننده هم می‌گویند، فارغ از این که هاب معمولی، هاب USB type C، هاب مک بوک یا هاب سرفیس باشند، یک راه حل عالی برای همه کسانی هستند که حداقل یک بار به این نتیجه رسیده اند که رایانه شخصی، لپ تاپ یا تبلت آن ها به اندازه کافی ورودی USB ندارد.

البته بهتر است در زمان خرید هاب USB خود به برند آن دقت کرده و آن را از فروشگاه اینترنتی معتبر تهیه کنید که از بابت کیفیت، خدمات پس از فروش و البته قیمت منصفانه آن مطمئن باشید. فروشگاه اینترنتی لاجی لوک به عنوان مرجع فروش لوازم جانبی و تجهیزات کامپیوتر است که می توانید با خیال راحت اقدام به خرید انواع لوازم جانبی با گارانتی اصلی و تضمین بهترین قیمت بازار نمایید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *