مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

پنل مانیتور IPS چیست و چه تفاوتی با VA و TN دارد؟

معرفی انواع پنل نمایشگر و مزیای هر کدام
انواع پنل ملنیتور
فهرست محتوا
8 دقیقه برای مطالعه

معمولا اینطور به نظر می رسد که پنل مانیتور و نمایشگر یکی از پیچیده ترین دستگاه در بین لوازم جانبی کامپیوتر است. چون پنل مانیتور انواع مختلفی دارد و پاسخ به سوالاتی مثل کدام پنل مانیتور برای چشم بهتر است؟ و یا بهترین مانیتور برای گیم کدام است؟ به عوامل مختلفی بستگی داشته و جواب مشخصی ندارد. به همین دلیل خریدن مانیتور اغلب دشوار تر از سایر سخت افزارها است.

وقتی در حال جستجوی این وسیله در وب سایت ها و فروشگاه های اینترنتی هستید یا زمانی که به بازار می روید با انبوهی از اصطلاحات تخصصی بمباران می شوید که انتخار و خرید مانیتور را برای شما سخت می کند. IPS، LED، LCD و TN تنها برخی از انواع پنل مانیتور های موجود در بازار هستند.

انواع پنل مانیتور
انواع پنل مانیتور

این مطلب قرار است بخش اعظمی از چالش های پیش رو در انتخاب و خرید مانیتور مناسب برای شما را حل کند. چون قرار است در ادامه انواع پنل مانیتور و به طور خیلی خاص پنل های IPS و LED را بشناسید. این اولین کاری است که لازم است برای انتخاب یک مانیتور عالی که متناسب با موارد استفاده و نیاز های شما باشد، انجام دهید.

انواع پنل مانیتور کدام است؟

همانطور که می دانید مانیتور های موجود در بازار با پنل های مختلفی طراحی و تولید می شوند. هر کدام از پنل ها دارای ویژگی های مختلفی هستند و برای کار های مخصوصی استفاده می شود. به طور کلی 3 نوع پنل مانیتور وجود دارد که شامل موارد زیر می شود:

  • پنل های قدیمی
  • پنل نماتیک پیچ خورده، پنل نماتیک چرخشی یا (TN) twisted nematic
  • پنل تراز عمودی یا vertical alignment (VA)
  • پنل سوئیچینگ در صفحه یا in-plane switching (IPS)

فناوری پنل مانیتور VA

VA مخفف تراز عمودی (Vertical Alignment) است و نوعی فناوری صفحه نمایش LED است. پانل های مانیتور VA بهترین کنتراست رنگ و عمق تصویر را در میان انواع اصلی پنل‌های نمایشگر دارند. اما یکی از اصلی‌ ترین ایرادات فنی این نوع پنل این است که طولانی ترین زمان پاسخ دهی را دارند.

این توضیح مسیر را برای خرید مانیتور گیمینگ روشن می کند. یعنی اگر بخواهید یک مانیتور با پنل VA را به عنوان مانیتور بازی بخرید، شاید باید کمی بیشتر فکر کنید. چون در این نوع پنل مانیتور مهمترین مزیت، کیفیت تصویر مانیتور است. اما این مانیتور در سرعت نمایش فریم ها که برای گیمر ها عامل بسیاری مهمی در کیفیت بازی است، چندان خوب عمل نمی کند؛ اما اگر به دنبال بهترین تصویر ممکن هستید، ما به شدت یک صفحه نمایش VA را توصیه می کنیم.

مزایا و معایب پنل مانیتور VA

مزایا

  • عمق رنگ خوب
  • زمان پاسخ دهی کوتاه
  • نرخ بروزرسانی بالا
  • زاویه دید بالا

معایب

  • ندارد

مانیتور های دارای پنل VA به دلیل داشتن ویژگی های مثبت پنل های IPS و TN بهترین گزینه برای استفاده های اداری و خانگی و گیمینگ است.

فناوری پنل مانیتور TN

پنل TN یا (Twisted Nematic) یکی از قدیمی ترین انواع پنل مانیتور هستند. این پنل ها جزو پنل های مقرون به صرفه هستند. بزرگترین مزیت پنل های TN زمان پاسخگویی آن هاست. تا همین اواخر، یعنی تا قبل از پدید آمدن پنل های IPS، تنها پنل های TN می توانستند پاسخ به‌ روزرسانی پیکسلی 1 میلی ‌ثانیه یا سریع ‌تر را ارائه دهند. شاخصی که آن‌ ها را به گزینه ‌ای بدیهی برای بازی تبدیل می ‌کرد.

به یاد داشته باشید که اگر مانیتور شما به حرکات خیلی سریع در فریم های بازی، آهسته پاسخ دهد یا در بازی ها دچار تاری حرکت، لکه ‌دار شدن و شبح ‌سازی می شود، یعنی پنل آن از نوع TN نیست. پنل های TN جزو سریع ‌ترین انواع پنل مانیتور هستند. ضمن آن که برای نمایش پیکسل ها در سطوح سیاه بسیار دقیق بوده و جزئیات ناحیه تاریک را به خوبی نمایش می دهند.

برای درک بهتر اهمیت این موضوع بهتر است تصاویر یک بازی با جزئیات مانند Call Of Duty و Resident Evil را به یاد بیاورید و این که چقدر مهم است که اشباح و زامبی های حاضر در تاریکی به سرعت تشخیص داده شود.

بزرگترین ضعف پنل های TN، زاویه دید محدود آنهاست که تا 170 الی 160 درجه پایین می رود. این به این معنی است که نگاه از زاویه باز منجر به تغییر رنگ قابل توجهی شده و باعث کمی محو شدن تصویر می شود. البته در پنل های TN جدید این مشکل تا حد بسیار زیادی حل شده، اما هنوز هم به عنوان یک شاخص منفی و قابل بحث در این پنل ها مطرح است.

با توجه به سرعت‌ بی ‌نظیر پنل های TN، این پنل ها یکی از بهترین انتخاب ها برای گیمر های علاقه ‌مند به بازی های چند نفره رقابتی است؛ جایی که هر کسری از ثانیه اهمیت دارد. اگر اهل بازی های تیراندازی یا مبارزه ای هستید و می خواهید با بازیکنان دیگر رقابت کنید، یا اگر به هر دلیل بالا ترین نرخ فریم ممکن را می خواهید، TN یک انتخاب عالی است. به خاطر داشته باشید که بهترین رنگ ها یا کیفیت تصویر را نخواهید داشت، اما از سرعت بالای نمایش مطمئن باشید.

مزایا و معایب پنل مانیتور TN

مزایا

  • زمان پاسخ دهی کوتاه
  • نرخ بروزرسانی بالا

معایب

  • کیفیت و عمق رنگ کم
  • زاویه دید کم

مانیتور های دارای پنل TN به دلیل زمان پاسخگویی بسیار کوتاه و رفرش ریت بالا (تا 240Hz) بهترین گزینه برای گیمینگ است.

فناوری پنل مانیتور IPS

In-Plane Switching monitors یا پنل مانیتور IPS به دلیل عملکرد رنگی خود تحسین زیادی را در بین متخصصین به خود جلب کرده اند. IPS ها تنها پنل هایی هستند که به طور منظم 95٪ یا حتی 100٪ DCI-P3 را ارائه می دهند. این وسیع ترین طیف رنگی است که در حال حاضر به بازار معرفی شده و فقط در سینمای دیجیتال استفاده می شود.

حتی پنل‌های اولیه IPS بین 20 تا 30 درصد فضای رنگ بیشتری نسبت به شیک ترین TN‌ها ارائه می ‌دهند؛ بنابراین اولین امتیاز IPS ها در خصوص کیفیت و وضوح رنگ ها در نمایشگر است. اگرچه بینندگان معمولی ممکن است تفاوت زیادی را در مقایسه با انواع دیگر پنل مانیتور به ویژه VA ها متوجه نشوند.

ویژگی دیگر پنل مانیتور IPS زوایای دید گسترده 178 تا 178 آن هاست. این یعنی کاربر تقریبا از هر زاویه و جهتی نماهای واضح می بیند. IPS بهترین تجربه را برای مشاهده یک تصویر مشترک از زوایای مختلف فراهم می کند؛ بنابراین اگر افراد زیادی در کنار شما هستند و همه از زوایای مختلف به یک صفحه نگاه می کنید، بهتر است یک نمایشگر با پنل IPS تهیه کنید.

به طور خلاصه پنل های IPS به غیر از مشکلات جزئی که در نمایش سطوح سیاه دارند، بهترین گزینه انتخاب برای گیمر هایی است که از دیدن مناظر و غوطه ور شدن در جو لذت می برند. اگر در زمینه گرافیک مهارت دارید و می خواهید تصاویر را همانطور که هنرمندانی که آنها را خلق کرده اند، تجربه کنید، IPS را انتخاب کنید.

گیمر های علاقه مند به ایفای نقش و افرادی که به بازی های جهان باز (open world) مانند GTA و Red Dead Redemption اعتیاد دارند یا در بازی های کاوشی با سوم شخص و ژانر های ماجراجویی اول شخص شرکت می کنند، باید از پنل های IPS استفاده کنند. در هیچ یک از این گونه بازی ها نیاز به واکنش پیکسلی بی نقص و سطح میلی ثانیه ای وجود ندارند. این دست از بازی ها نیاز به وفاداری مانیتور به رنگ دارند. اگر تمایل دارید از بازی های فیلم بگیرید، آن ها را استریم کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید، پنل های IPS را انتخاب کنید.

مزایا و معایب پنل مانیتور IPS

مزایا

  • کیفیت و عمق رنگ بالا
  • زاویه دید بالا

معایب

  • زمان پاسخ دهی نه چندان خوب
  • نرخ بروزرسانی نه چنان خوب

مانیتور های دارای پنل IPS بهترین گزینه برای گرافیست ها و هنرمندان حوزه دیجیتال است.

پنل مانیتور IPS در مقابل پنل مانیتور TN
پنل مانیتور IPS در مقابل پنل مانیتور TN

تفاوت پنل IPS و LED چیست؟

صفحه نمایش هایی که پنل IPS دارند از دقت و وضوح بالاتری به نسبت نمایشگرهای LED برخوردارند. اگر طراح گرافیک هستید یا در بازی ها برایتان مهم است که کیفیت رنگ و وضوح بالا داشته باشید، از مانیتور های IPS استفاده کنید. اگر به دنبال گزینه ای مقرون به صرفه هستید که زمان پاسخگویی سریع داشته باشد و از نظر انرژی کارآمد باشد، نمایشگرهای LED انتخاب های بهتری هستند.

تشخیص نوع پنل مانیتور

شیوه تشخیص پنل مانیتور تجربی بوده و احتمال خطای تشخیصی در آن زیاد است. با این اوصاف اگر از یک زاویه خیلی شدید، مثلا 85 درجه به مانتیور خود نگاه کردید و احساس کردید که رنگ ها به شدت تغییر می کنند، مانیتور شما از نوع TN است. این حالت به ویژه وقتی رخ می دهد که از پایین به بالای مانیتور خود با زاویه نگاه می کنید. اما وقتی مانیتور شما از نوع IPS باشد این تفاوت رنگ را در زاویه شدید حس نخواهید کرد.

جدول ویژگی های انواع پنل مانیتور
جدول ویژگی های انواع پنل مانیتور

جمع بندی

در این مقاله به طور مفصل در مورد انواع پنل مانیتور، تفاوت میان آن ها و مزایا و معایب هرکدام صحبت کردیم. اما در نهایت باید به این نکته تاکید کنیم که تکنولوژی مانیتور ها آنقدر پیشرفته است که مرز میان این تفاوت ها بسیار باریک است. یعنی شاید لزومی نداشته باشد که در زمان خرید وسواس خیلی زیادی به خرج دهید. اما به هر حال چیزی را بخرید که بیشترین نزدیکی را با نیازها و توقعات شما دارد.

در پایان اگر قصد خرید مانیتور را دارید و نیاز به مشاوره تخصصی دارید می توانید با متخصصین ما در واحد پشتیبانی فروشگاه اینترنتی لاجی لوک تماس بگیرید و سوالات خود در رابطه با کالا ها، خدمات پس از فروش و قیمت را مطرح نمایید. فروشگاه اینترنتی لاجی لوک نماینده شرکت های معتبر در زمینه لوازم جانبی کامپیوتر است و محصولات را با گارانتی اصلی و تضمین بهترین قیمت بازار به فروش می رساند.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *