مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

موس بی صدا یا سایلنت چیست؟

معرفی انواع موس Silent و کاربرد آن
موس بی صدا چیست؟
فهرست محتوا
6 دقیقه برای مطالعه

صدای مداوم کلیک کردن موس یکی از ظریف ترین نشانه های محیط کاری است که افراد در آن با انگیزه و متمرکز کار می کنند. اما همین سمفونی نامنظم که نشان دهنده پویایی افراد است، می تواند به شدت اعصاب خورد کن و برهم زننده آرامش باشد. در چنین مواقعی تنها راه حل، استفاده از موس سایلنت است.

این مطلب را بخوانید تا به شما بگوییم موس سایلنت چیست؟ چرا و در چه مواقعی باید از موس بی صدا (Silent Mouse) یا Quiet Mouse استفاده کرد؟ و در ادامه توصیه های ما را در خصوص خرید موس سایلنت بخوانید تا بهترین انتخاب را در زمان خرید این وسیله جانبی داشته باشید.

موس بی صدا چیست؟

ماوس بی صدا ابزار بسیار ارزشمندی است که به شدت برای بازی کردن یا کار کردن در ساعات پایانی روز یا ادارات با افراد و پرسنل زیاد که در یک فضا مشغول کار کردن هستند، مناسب است. بسیاری از افراد که به صدا حساس هستند، ابداع موس بی صدا را موهبتی برای بازگرداندن آرامش و تمرکز خود و افرادی که در اطرافشان هستند، می‌دانند.

در خصوص این که موس بی صدا چیست نمی توان خیلی توضیح داد. چون همه چیز در اسم این وسیله جانبی به وضوح پیداست. موس بی صدا که به آن سایلنت موس یا Quiet Mouse هم گفته می شود، وسیله ای است که کلیک کردن با آن هیچ صدایی تولید نمی کند.

موس بی صدا مدل Logitech M650
موس بی صدا مدل Logitech M650

البته با توجه به این که موس های بی صدا هنوز خیلی محبوب و فراگیر نشده اند، تکنولوژی خیلی خاص یا مدل های چندان متنوعی ندارند. فقط چند مورد است که باید در زمان خرید موس سایلنت به آن ها دقت کنید که در ادامه در خصوص آن ها بیشتر حرف خواهیم زد.

کاربرد موس بی صدا چیست؟

از نظر عملکرد اصلی موس، که نمایش مکان فعلی نشانگر روی صفحه است، موس معمولی و موس سایلنت هیچ تفاوتی با هم ندارند. از این رو کاربرد اصلی موس بی صدا درست مانند موس های معمولی است؛ بنابراین شاید بهتر باشد این سوال را اینطور مطرح کنیم که موس بی صدا مناسب چه کسانی است؟ یا چه کسانی باید موس سایلنت بخرند؟ از این نظر:

  • افرادی که به صدا های ریز، مداوم و غیر منظم حساسیت داشته و تمرکز خود را از دست می دهند، بهتر است از موس سایلنت استفاده کنند.
  • گیمر هایی که ساعات طولانی بازی می کنند، گزینه خوبی برای استفاده از موس سایلنت هستند. چون صدای مداوم موس خودشان و دیگران را آزار می دهد.
  • افراد شب بیداری که ترجیح می دهند به جای روز در طی شب کار کنند. برای خود این افراد و کسانی که با آن ها زندگی می‌کنند بهتر است که از موس بی صدا استفاده کنند.
  • همه کسانی که دوست دارند در آرامش و سکوت مطلق باشند و هر صدایی قادر است کیفیت کارشان را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد.
موس بی صدا مدل Logitech M330
موس بی صدا مدل Logitech M330

به صورت کلی اینطور می توان نتیجه گرفت که ویژگی موس بی صدا همین است که به افراد برای داشتن تمرکز بیشتر و کیفیت کار بالاتر کمک می‌کند. یعنی چه خودتان از این وسیله استفاده کنید و چه کسی که در نزدیکی شما مشغول کار با کامپیوتر و ماوس است، به هر حال می توانید ساعت ها بدون هیچ صدای مزاحمی از موس بی صدا استفاده کنید.

در زمان خرید موس بی صدا به چه نکاتی باید دقت داشت؟

قرار است ماوس به شما این امکان را بدهد که وقتی از لپ تاپ، PC و حتی تلویزیون هوشمند خود استفاده می کنید، به نسبت یک track Pad معمولی، سرعت، دقت و بهره وری بالاتری داشته باشید. به همین دلیل است که خرید این سخت افزار مانند هر وسیله جانبی دیگری نیازمند به خرج دادن دقت و حساسیت های خاصی است.

پس اگر برای خرید موس بی صدا در وب سایت ها چرخ می زنید یا قرار است همین روز ها به بازار لوازم جانبی بروید، حواستان به نکات زیر باشد:

موس سیم دار یا بیسیم؟

این انتخاب بستگی به دستگاهی که می خواهید موس را به آن متصل کنید و بودجه شما دارد. لزوماً موس های بی سیم به دلیل جدید تر بودنشان مناسب هر وسیله ای نیستند. به طور مثال اگر موس بیصدا را برای استفاده در کامپیوتر خانگی و PC ها می خواهید، شاید بهتر باشد از نوع سیم دار این وسیله استفاده کنید. همچنین اگر همواره در رفت و آمد با لپ تاپ خود هستید، پس موس بیسیم سایلنت مناسب شماست.

همچنین اگر شما یک گیمر هستید، ماوس سیمی سایلنت مناسب شماست. زیرا بهترین عملکرد ممکن را از نظر نرمی و قابلیت اطمینان در طول سال های استفاده ارائه می دهند. این موس ها طراحی ارگونومیک تری دارند. گرچه ماوس های بازی بی سیم سایلنت هم در بازار وجود دارند، اما اغلب بسیار گران هستند.

برای مطالعه بیشتر کیبورد مناسب اتصال به تلویزیون کلیک کنید.

نوع اتصال بی سیم موس بی صدا

موس های بی سیم اغلب مبتنی بر فناوری RF و در برخی موارد، بلوتوث هستند. ماوس های بلوتوث را معمولاً می توان بدون نیاز به دانگل USB به لپ تاپ، رایانه شخصی یا تلویزیون متصل کرد. موس های بی سیم بیصدا معمولی RF همراه با آداپتوری هستند که به لپ تاپ، رایانه یا تلویزیون شما وصل می شود.

انتخاب نوع باطری و شارژر

اکثر موس های سایلنت مقرون به صرفه از یک یا دو باتری AAA برای کار استفاده می‌کنند. به این ترتیب به ندرت نیاز به تعویض باتری دارند. اکثر این موس ها می توانند ماه ها بدون نیاز به تعویض باتری کار کنند. موس های بیصدا که کمی گران تر هستند دارای باتری های داخلی هستند که می توان آن ها را با استفاده از شارژر یا داک همراه شارژ کرد.

کیفیت کابل

اگر ماوس سیمی سایلنت را انتخاب می کنید، طول و کیفیت کابل در آن مهم است. موس های لپ تاپ معمولاً کابل های کوتاه تری دارند. این در حالیست که موس های رومیزی سیم های بلند تری دارند. درگاه کامپیوتری که ماوس باید به آن وصل شود، شاید چند سانتی متر دور تر قرار گیرد. به همین دلیل داشتن کابلی که به اندازه کافی بلند باشد، برای رسیدن به آن مهم است. کیفیت کابل نیز مهم است. برخی از موس های درجه یک یا ممتاز دارای کابل های بافته ای هستند که به راحتی در هم نمی پیچند و پاره نمی شوند.

نوری یا لیزری بودن

اکثر موس های سایلنت از سنسور های نوری استفاده می کنند. البته مدل هایی که از فناوری های لیزری استفاده کنند هم وجود دارد. گرچه تشخیص تفاوت بین این دو فناوری بسیار سخت است، اما به هر حال کمپانی های سازنده از آن در تبلیغات خود استفاده می‌کنند.

حساسیت سنسور و DPI

DPI موس های سایلنت از 800 تا 6000 و بالاتر متغیر است. هرچه DPI بالاتر باشد، حساسیت آن هم بیشتر است. برای اکثر کاربران، ماوس با DPI از 800 تا 2000 عالی است. موس های DPI بالاتر توسط گیمر ها انتخاب می‌شوند.

موس بی صدا مدل Razer pro click mini
موس سایلنت مدل Razer pro click mini

ارگونومی موس

این یک مورد از بقیه موارد اهمیت بیشتری دارد. موس در دست کاربر سیستم درست مانند فرمان ماشین برای راننده تاکسی است. اگر این فرمان بد فرم باشد یا درست نچرخد، راننده نمی تواند کار خود را به راحتی انجام دهد. پس در زمان خرید موس سایلنت بیش از هرچیز به این شاخص دقت کنید. موس را چند دقیقه در دستتان بگیرید و با آن کار کنید تا مطمئن شوید ابعاد و شکل ظاهری آن کاملاً مناسب دست شماست.

در نهایت به خاطر داشته باشید که از نظر ساختمان موس سایلنت با موس معمولی تفاوت چندانی ندارد. ابتدا مطمئن شوید که به این وسیله و کاربردی که دارد نیاز حیاتی دارید، سپس برای خرید آن به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *