مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

تکنولوژی HDR10 و تفاوت آن با +HDR10

نگاهی نزدیک به فناوری HDR10
HDR10 vs HDR10+
فهرست محتوا
5 دقیقه برای مطالعه

اتحادیه UHD از مهم ترین اتحادیه ها در صنعت تکنولوژی است که شرکت هایی مانند سامسونگ، نتفلیکس و فاکس از اعضا آن هستند. هدف از ایجاد این اتحادیه به کارگیری قوانین محکم برای آینده صنعت نمایشگر ها، مانیتور ها و تلویزیون است. یکی از استاندارد های این اتحادیه، استاندارد داینامیک رنج بالا یا High Dynamic Range است که به اختصار HDR نام دارد.

HDR10 و +HDR10 از آخرین تکنولوژی هایی بوده که در بسیاری از تلویزیون های امروزی به کار گرفته شده است. البته HDR10 و +HDR10 ویژگی های مختلفی داشته که سبب تمایز آن ها شده است. در ادامه به بررسی تکنولوژی HDR10 و تفاوت آن با +HDR10 می پردازیم تا با هر یک از این دو تکنولوژی بیش تر آشنا شوید.

آشنایی با تکنولوژی HDR10

تکنولوژی HDR10 به عنوان آینده دنیا تصویر و سرگرمی شناخته می شود که از آن در بسیاری از تلویزیون ها و صفحه نمایش ها بهره گرفته شده است. استفاده از این فناوری در صفحه نمایش های مختلف سبب شده که شما تصاویری با کنتراست بالا مشاهده کنید.

این فناوری سبب می شود که صحنه ها با رنگ اصلی نمایش داده شده و بسیار نزدیک به واقعیت باشند. همچنین وجود کنتراست قوی سبب می شود که تاریک ترین رنگ، مشکی و روشن ترین رنگ سفید بوده و تضاد در سطح عالی ایجاد شود و شما بتوانید تمامی رنگ ها را با وضوح کامل در صحنه ها مشاهده کنید. HDR10 به عنوان یک استاندارد باز در تلویزیون ها شناخته شده و به این معنا است که این تکنولوژی برای استفاده عموم در دسترس تمام سازندگان بوده و بدون هیچ مسئله حقوقی می توانند از آن بهره ببرند.

hdr10-logo
لوگو HDR10+

سازندگان تلویزیون با بهره گیری از فناوری HDR10 محصولات خود را در بازه رنگی بسیار گسترده عرضه کرده اند که این رنگ ها جزئیات را به خوبی نمایش می دهند. میان دالبی ویژن و تکنولوژی HDR10 تفاوت هایی وجود دارد که به عنوان مثال دالبی ویژن (Dolby Vision) از 12 بیت در هر رنگ قرمز، سبز و آبی استفاده می کند. درحالیکه HDR-10 از ده بیت در هر رنگ استفاده کرده که به همین دلیل این تکنولوژی HDR-10 نام گرفته شده است.

آشنایی با تکنولوژی +HDR10

تکنولوژی +HDR10 از جدید ترین پیشرفت ها در حوزه کیفیت تصویری بوده که به تلویزیون ها اضافه شده است. این تکنولوژی در اثر ایجاد فرمت های جدید در حال پیشرفت است و می تواند بهترین کیفیت تصاویر را در صفحه نمایش ایجاد کند. البته از آنجاییکه +HDRI10 در فرمت های مختلفی عرضه می شود، سبب شده که شما هنگام خرید تلویزیون کمی سردرگم شوید. +HDR10 یک استاندارد باز بوده که تصاویر را با بیش ترین تشابه به واقعیت به شما نمایش می دهد که این استاندارد در مقایسه با فرمت های معمولی HDR تصاویری در بازه رنگی بیش تر، غنی تر و روشن تر ایجاد می کند.

از دیگر ویژگی های تکنولوژی +HDR-10 میتوان به تنظیمات سکانس به سکانس آن اشاره کرد که سبب ارائه بهترین کیفیت خواهد شد. بهره گیری از این تکنولوژی به مجوز خاصی نیاز ندارد و کمپانی های تولیدکننده نمایشگر و افراد فعال در حوزه فیلم سازی می توانند به راحتی از آن برای تولید محصول خود استفاده کرده و گواهی و لوگو آن را درج کنند.

تفاوت HDR10 و +HDR10 در چیست؟

شاید برای شما سوال پیش آید که HDR10 و +HDR10 چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ تکنولوژی +HDR-10 تصاویر را با کیفیت بالا خلق کرده و تصاویری نزدیک به واقعیت را ارائه می دهد و دارای ابر داده ای پویا یا دینامیک است؛ درحالی‌که HDR-10 دارای ابر داده استاتیک یا ایستا است. استفاده از ابر داده پویا یا دینامیک سبب می شود که شما تجربه دیداری‌ بسیار خوبی داشته باشید. بهره‌گیری از ابر داده های دینامیک به شما امکان تنظیم میزان روشنایی سیگنال را خواهند داد و تصاویری بسیار نزدیک به واقعیت را خلق می کنند.

HDR10-vs-HDR10+
تفاوت HDR10 و HDR10+

در واقع ابر داده دینامیک سبب می شود تا هر فریم از فیلم به صورت جدا تنظیم شده و کیفیت تصاویر بسیار عالی را رقم بزند. درحالیکه در قابلیت HDR-10 هنگام فیلم برداری ممکن است برخی صحنه ها تاریک تر و برخی صحنه ها روشن تر نمایش داده شوند؛ در صورتی که در تکنولوژی فراداده ای پویا این مشکل وجود نداشته و تصاویر مشابه با صحنه واقعی نمایش داده می شوند.

اهمیت کابل HDMI برای HDR

هنگامی که تلویزیونی خریداری می کنید، ممکن است برای بهره وری بهتر از صفحه نمایش، به کابل HDMI نیاز داشته باشد. کابل های HDMI در بسیاری از فروشگاه ها به فروش می رسند که انواع مختلفی دارند. این کابل ها با ویژگی هایی که دارند، سبب شده است که خرید آن ها محبوبیت بسیار زیادی داشته باشد. اگر یک تلویزیون با قابلیت HDR را دارید، خرید کابل HDMI بسیار مهم است. چراکه با خرید این کابل کیفیت تصاویر بهتری به شما نمایش داده می شود.

تفاوت Dolby vision و HDR-10

 البته اگر قصد خرید کابل HDMI و استفاده طولانی مدت از آن را دارید، بهتر است مدل اکتیو این کابل ها را تهیه نمایید. یکی از بهترین کابل های مبدل HDMI، کابل تبدیل HDMI دو سر ماده وی نت V_AHD2HDRE بوده که با قیمت و کیفیت بسیار بالایی که دارد، توانسته است نظر بسیاری از افراد را جلب کند. اگر قصد خرید این کابل دارید، باید آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید. فروشگاه اینترنتی لاجی لوک یکی از معتبرترین فروشگاه های اینترنتی است که اقدام به فروش این کابل کرده است.

برای مطالعه بیشتر نسخه های متفاوت HDMI کلیک کنید.

سخن پایانی

آشنایی با تکنولوژی HDR10 و تفاوت آن با HDR10+ سبب می شود که شما بتوانید از بهترین محصولاتی که از این تکنولوژی ها بهره گرفته اند، استفاده کنید. در این مقاله سعی کردیم به تفاوت این دو تکنولوژی با یکدیگر پرداخته و ویژگی های هر یک از آن ها را بیان کنیم.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *