مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

تکنولوژی aptX

تاثیر تکنولوژی aptX بر کیفیت صدای دستگاه های بلوتوثی
تکنولوژی aptX
فهرست محتوا
5 دقیقه برای مطالعه

پیشرفت تکنولوژی تاثیرات بسیار زیادی را در حوزه صوت و تصویر گذاشته است که با بررسی این دستگاه ها متوجه خواهیم شد که بسیاری از کمپانی ها به دنبال بهبود و اصلاحات صوتی بوده اند. اگر قصد خرید هدست و اسپیکر های بلوتوثی را داشته باشید و پیش از خرید به مشخصات این محصولات توجه کنید، حتما با کلمه aptX به عنوان قابلیتی مهم در بهبود صدا دستگاه ها مواجه می شوید.

تکنولوژی aptX به عنوان یک مزیت بسیار مهم در فهرست مشخصات دستگاه ها دیده می شود که سبب بهبود بخشیدن به انتقال صدا بی سیم بین منابعی مانند گوشی هوشمند، هدفون، تبلت و اسپیکر خواهد شد. aptX به دلیل ظرفیت های بالا و بهبود کیفیت توانسته است که نظر بسیاری از متخصصان در حوزه تکنولوژی و کاربران را به خود جلب کند. در ادامه به معرفی و بررسی تکنولوژی aptX پرداخته و تاثیر آن بر کیفیت صدا دستگاه های بلوتوثی را بیان می کنیم.

تکنولوژی aptX
تکنولوژی aptX

تکنولوژی aptX چیست؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که به بررسی دقیق ویژگی های اسپیکر و هدفون پیش از خرید علاقه دارید، حتما با اصطلاح aptX برخورد کرده اید. در پاسخ به این سوال که فناوری aptX چیست؟ این کلمه به معنا بهبود کیفیت برای انتقال صدا میان منبع تلفن، تبلت، هدفون و اسپیکر است. در دوران ابتدایی پدید آمدن بلوتوث، این تکنولوژی به دلیل پتانسیل بسیار بالایی که در مقایسه با انتقال بلوتوث داشت، مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفت که با گذشت زمان قابلیت های فناوری aptX بهبود یافت. پیش از آنکه به بررسی کامل تکنولوژی aptX بپردازیم، بهتر است درمورد اتصال بلوتوث اطلاعاتی را کسب کنید.

آشنایی با اتصال بلوتوث

صدا دیجیتال به مجموعه ای از نمونه هایی گفته می شود که بیان کننده چگونگی به نظر رسیدن یک موج صوتی در یک لحظه خاص است. درصورتیکه قطعه های موج صوتی در تعداد زیادی در دسترس باشد، دستگاه های پخش کننده نظیر گوشی های هوشمند می توانند این قطعه های موج صوتی را به یک موج صوتی یکپارچه تبدیل کنند.

صدا فشرده مانند MP3 و AAC در همه جا وجود دارد که تکنولوژی aptX مجموعه ای فشرده سازی بوده که آنچه را که شما از لحاظ نظری قادر به شنیدن آن نیستید را با استفاده از روشی مانند مدل سازی روان آکوستیک حذف می کند. در واقع این تکنولوژی موجب می شود تا اندازه فایل های صوتی به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

عملکرد تکنولوژی aptX

برای اینکه درک بهتری از تکنولوژی aptX داشته باشید، باید با اطلاعاتی در مورد بلوتوث آشنا باشید. بلوتوث به یک انتقال بی سیم کم مصرف گفته می شود که به دو دستگاه اجازه می دهد در برد کوتاه به انتقال داده ها بپردازند. ازآنجاییکه استاندارد بلوتوث ها با گذشت زمان دچار تغییر و تحول شده است، اندازه برد بی سیم و محدوده آن نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است. بنابراین این پیشرفت سبب شده است که شما بتوانید داده های بیش تری را از طریق بلوتوث نسبت به چندین سال گذشته انتقال دهید.

تکنولوژی aptX
فناوری aptX

در اوایل پدید آمدن تکنولوژی بلوتوث باید صدا تا حد قابل توجهی فشرده میشد تا این عمل انجام شود که این کار با استفاده از یک کدک به نام SBC انجام می گرفت. پس از گذشت مدتی شرکت Qualcomm که صاحب پتنت های aptX است، ادعا کرد که می تواند با بهره گیری از تکنولوژی aptX، شما می توانید صدا بسیار با کیفیتی را از دستگاه بلوتوثی خود دریافت کنید و تجربه شنیداری بسیار خوبی داشته باشید.

برای این منظور هر دو دستگاه به عنوان مثال تلفن همراه و هدفون باید دارای تکنولوژی aptX باشند تا شما بتوانید از مزایا این تکنولوژی بهره مند شوید. درصورتیکه تنها یکی از دستگاه ها این تکنولوژی را نداشته باشد، نمی توانید از مزایا آن استفاده کنید. از بزرگ ترین مزیت ها و پیشرفت های aptX نسبت به SBC میتوان به بیت ریت 384 کیلو بیت بر ثانیه اشاره کرد.

اهمیت استفاده از aptX

بهره گیری از تکنولوژی aptX بخشی است که سبب بهبود صدا موسیقی می شود. علاوه بر آن کیفیت اسپیکرها، کیفیت هدفون، محل قرارگیری آن ها در اتاق، مناسب بودن این دستگاه ها و بسیاری از عوامل دیگر در کیفیت کلی صدا نسبت به نحوه انتقال تاثیرگذار است.

شما ممکن است که هنگام استفاده از هدفون با خطا همگام سازی مواجه شده باشید که این خطا به این معنی است که صداها با حرکات دهان مطابقت ندارند. این اتفاق به دلیل پردازش اضافی برای رساندن صدا به گوش شما از طریق بلوتوث رخ می دهد که بهره گیری از تکنولوژی aptX سبب از بین رفتن یا به حداقل رساندن این خطا می شود.

اهمیت بهره گیری از تکنولوژی aptX در هدفون های بی سیم

‌ این روزها هدفون های بی سیم توانسته اند بخش بسیاری از بازار مربوط به حوزه تکنولوژی را تصاحب کنند. البته بلوتوث در بدو ورود برای استفاده در دنیا موسیقی معرفی نشد؛ بلکه این تکنولوژی جایگزین بی سیم برای پورت های مورد استفاده در موس ها، چاپگر ها و سایر لوازم جانبی کامپیوتر بود. پیشرفت تکنولوژی aptX در اواسط دهه 2000 سبب تحول در عرصه هدفون های بی سیم شد. aptX بخش بزرگی از پهنا باند که مربوط به ارتباط دو طرفه است را گرفته و برای تبدیل آن به موسیقی کار می کند. هرچه داده های بیش تری از طریق بلوتوث ارسال شود، انرژی بیش تری از باتری مصرف می شود.

جهت مطالعه بررسی ایرفون WS-108 از برند یوگرین (مجهز به تکنولوژی aptX) کلیک کنید.

aptX Low Latency

وجود تاخیر بین صدا و تصویر بازی، روی صفحه نمایش برای همه افراد بسیار ناخوشایند است که این تاخیر ناگزیر و به دلیل اتصال با بلوتوث رخ می دهد. استفاده از کدک جدید aptX صدا را به صورت همگام سازی با تصویر نمایش می دهد تا اتفاقاتی که روی صفحه نمایش داده می شوند، با صدا آن ها همزمان به نظر برسد. توجه داشته باشید که استفاده از این تکنولوژی سبب کاهش تاخیر به 40 میلی ثانیه می شود.

سخن پایانی

‌در این مقاله سعی کردیم به بررسی تکنولوژی aptX و اهمیت استفاده از آن در دستگاه های بلوتوثی بپردازیم. حدود 7 میلیارد دستگاه در جهان به این تکنولوژی مجهز شده اند که نشان از پیشرفت بسیار خوبی در حوزه تکنولوژی است. بهره گیری از فناوری aptX در دستگاه های بلوتوثی سبب شده است که شما لذت هیجان بازی کردن را از دست نداده و همچنین نمایش تلویزیونی مورد علاقه خود را با همزمانی حرکات لب ها با صدا تماشا کنید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *