مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

راهنمای خرید انواع فلش مموری

ویژگی های مهم در خرید Flash Memory
حافظه فلش مموری
فهرست محتوا
7 دقیقه برای مطالعه

در سال های اخیر، این امکان که اطلاعات ذخیره شده قابل حمل و نقل باشد، برای کاربران از جذابیت خاصی برخوردار است. به همین دلیل فلش مموری ها بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و شرکت های بسیاری جهت تولید انواع فلش مموری ها با ظرفیت ها و ویژگی های مختلف پرداختند. با وجود فضاهای ابری مثل گوگل درایو شاید اینگونه به نظر برسد که کارایی ابزارهای ذخیره داده از بین رفته است. با این وجود همچنان فلش مموری ها کارایی بسیاری دارند.

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه کارکرد و انواع فلش مموری ها آشنا کنیم همچنین راهنمای کامل جهت شناخت بهترین فلش مموری های موجود در بازار ارائه دهیم.

انواع فلش مموری
انواع فلش مموری

فلش مموری چیست؟

فلش مموری یا به عبارت صحیح تر USB فلش (به معنای USB با سرعت بالا) یک ابزار ذخیره سازی کوچک اطلاعات است که به دستگاه های الکترونیکی مثل موبایل لپ تاپ و … به وسیله درگاه USB متصل می شود و می تواند اطلاعات را ذخیره سازی کند. از آنجایی که انواع فلش مموری ها سبک و کوچک و قابل حمل هستند، شما می توانید همیشه به اطلاعات مهم خود دسترسی داشته باشید.

فلش مموری سیلیکون پاور USB 3.0 Jewel J07
فلش مموری سیلیکون پاور USB 3.0 Jewel J07

نکته قابل توجه این است که فلش مموری ها در انواع مختلف با درگاه های متفاوت مانند USB 2.0 و USB 3.0، حافظه های مختلف از 2 گیگابایت تا 500 گیگابایت و جنس های متنوعی (پلاستیکی، فلزی، پاکنی و سیلیکونی و … ) در بازار موجود هستند و کاربران هنگام انتخاب فلش مموری باید به همه جوانب آن توجه نمایید.

همان طور که در تصویر مقابل مشاهده می کنید برخی از انواع فلش مموری ها دارای سری محافظت هستند که از ورود گرد و غبار جلوگیری میکند.

جهت مشاهده و خرید فلش مموری سیلیکون پاور کلیک کنید.

انواع فلش مموری

فلش مموری ها را می توان از جنبه های مختلف بررسی کرد. در ادامه به تفصیل این تفاوت ها می پردازیم.

  • جنس بدنه : فلش ها به دلیل اندازه کوچکی که دارند ممکن است در معرض سقوط و یا ضربه قرار بگیرند. بنابراین جنس بدنه از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه در بازار فلش مموری ها با جنس بدنه پلاستیکی، فلزی و رابر (پاکنی) موجود هستند که نیاز های کاربران مختلف را برطرف می سازد.
  • ظرفیت حافظه : فلش مموری ها در ظرفیت های مختلف از 2 گیگابایت تا 500 گیگابایت تولید می شوند. اگر نیاز به ابزار های ذخیره سازی بیش از 500 گیگابایت دارید توصیه می شود از هارد اکسترنال یا حافظه SSD استفاده کنید. ممکن است هدف شما خرید ارزان ترین فلش مموری باشد اما در نظر داشته باشید این ابزار قابل ارتقا نیست.
  • سرعت حافظه : سرعت انتقال اطلاعات در استاندارد USB 3.0 تقریباً ده برابر از USB 2.0 بیشتر است و همچنین فلش مموری‌هایی که از این درگاه‌ها استفاده می‌کنند، هزینه بیشتری نیز دارند. از این رو، استاندارد USB به عنوان تعیین‌کننده اصلی سرعت خواندن و نوشتن فلش مموری می‌باشد. برای دریافت اطلاعات دقیقتر در مورد سرعت انتقال داده‌ها، به استاندارد USB مربوطه در فلش مموری خود مراجعه کنید. اکثر دستگاه‌های جدید از استاندارد USB 3.0 پشتیبانی می‌کنند. با توجه به اینکه درگاه USB 2.0 از میدان رقابت خارج شده و به عبارت دیگر، منسوخ شده است، خرید فلش مموری با استفاده از این درگاه توصیه نمی‌شود. پورت USB 3 نسخه‌های به‌روزتری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به USB 3.2 Gen 1، USB 3.1، و USB 3.2 Gen 2 اشاره کرد. تفاوت اصلی بین این نسخه‌ها در سرعت انتقال داده‌ها می‌باشد، بنابراین ممکن است بر اساس نیازهای خود، یکی از این نسخه‌ها را انتخاب کنید.
  • مدل و طراحی ساخت : زیبایی های ظاهری از نظر بسیاری از کاربران فاکتور مهمی به حساب می آید. فلش مموری های زیادی در طرح ها و رنگ های بسیار متنوع و زیبا هر سال به بازار عرضه می شوند.
  • ابعاد و اندازه : همان طور که پیشتر گفتیم فلش مموری ها در ابعاد و اندازه های گوناگون موجود هستند. اگر از افرادی هستید که سابقه گم کردن اشیا را دارید فلش های بسیار کوچک برای شما انتخاب مناسبی نیستند اما اگر به دنبال خرید بهترین مارک فلش مموری 64 گیگ برای ضبط ماشین هستید فلش های کوچک و بند انگشتی انتخاب مناسبی خواهد بود.
  • قیمت : فاکتور قیمت در بیشتر موارد از مهم ترین فاکتور های خرید به حساب می آید اما باید توجه داشته باشید که علاوه بر قیمت ابتدا به کیفیت، سرعت انتقال داده، جنس، بند و سایر نکات مهم توجه فرمایید.
فلش مموری سیلیکون پاور
فلش مموری سیلیکون پاور
  • گارانتی : در اکثر موارد فلش مموری ها با کیفیت با گارانتی های معتبر عرضه می شود بنابراین جهت اطمینان بیشتر خرید فلش مموری با گارانتی معتبر توصیه می شود.

جهت خرید بهترین مارک فلش مموری با ارسال فوری کلیک کنید.

سریع ترین فلش مموری

در واقع نوع پورت ورودی هر فلش تعیین کننده سرعت آن است. پورت های ورودی در انواع مختلفی وجود دارند. پورت USB 2.0 رایج ترین نوع رابط دستگاه USB است و حداکثر سرعت انتقال داده آن 480 مگابایت در ثانیه است. نسخه پیشرفته تر USB 2.0، پورت USB 3.0 است که حداکثر سرعت انتقال داده 5 گیگابایت در ثانیه دارد.

فلش مموری دو طرفه SanDisk
فلش مموری دو طرفه SanDisk

نسخه بعدی USB 3.1 است که سرعت آن دو برابر USB 3.0 است و حداکثر 10 گیگابایت در ثانیه منتقل می کند. جدید ترین فلش مموری ها با پورت USB type C تولید می شوند که از همان تکنولوژی USB 3.0 استفاده شده است و حداکثر سرعت انتقال اطلاعات تا 10 گیگابایت در ثانیه دارد.

سرعت انتقال داده علاوه بر ویژگی های فلش مموری به ویژگی های فایل مورد نظر و سیستمی که از آن استفاده می کنیم نیز دارد. به عنوان مثال فایل هایی با حجم بسیار زیاد با سرعت کمتری منتقل می شوند.

جهت مشاهده و خرید فلش مموری دوطرفه SanDisk کلیک کنید.

فلش مموری ضد آب و ضد ضربه

در سال های اخیر بنابر نیاز کاربران شرکت های بسیاری اقدام به تولید فلش های ضد آب و ضد ضربه کردند. فاکتور تاثیر گذار در ضدآب بودن و ضد ضربه بودن فلش جنس بدنه آن است. انواع فلش مموری ها از نظر جنس بدنه به سه دسته پلاستیکی، فلزی و پاکنی (رابر) تقسیم می شوند. فلش های فلزی و پاکنی می توانند زیر مجموعه فلش های ضد آب قرار بگیرند، زیرا پلی بوتادین یا همان پلاستیک بدنه فلش پاکنی در برابر آب، نور خورشید، سائیدگی و ترک خوردگی مقاومت ایجاد می کند.

فناوری COB (محافظت در برابر آب گرد و غبار و لرزش)

یکی از فناوری هایی که در سال های اخیر به پیشرفت USB کمک کرده است فناوری COB است. چیپ COB در بسیاری از ابزار های الکترونیکی موجود در بازار وجود دارد. به زبان ساده چیپ فلش COB یا Chip on board به این معناست که تمام اجزا بر روی یک برد قرار می گیرد. این ویژگی به کاهش هزینه و کوچک تر شدن دستگاه کمک بسزایی می کند. همین موضوع باعث شده است که مقاومت فلش مموری در برابر رطوبت و گرد غبار به طرز چشمگیری افزایش پیدا کند.

فلش مموری چه اطلاعاتی را می تواند ذخیره کند؟

فلش مموری می تواند فایل های Word، Excel، عکس، اطلاعات شخصی، فیلم، بازی، کتاب صوتی، پادکست و… را ذخیره کند.

آیا می توان فلش مموری را به صورت دائم به دستگاه وصل کرد؟

این کار باعث می شود از عمر فلش مموری شما کاسته شود و بهتر است قبل از خاموش کردن دستگاه فلش را جدا کنید.

آیا Eject کردن فلش مموری امری ضروری است؟

وقتی یک فلش را به سیستم وصل می کنید ممکن است قسمتی از داده های آن روی حافظه موقت RAM ذخیره شود. زمانی که فلش را Eject یا safe to remove می کنید، در واقع به سیستم اطلاع می دهید دیگر نیازی به اطلاعات روی RAM نداریدو سیستم با پاک کردن این اطلاعات اجازه می دهد تا فلش را از سیستم جدا کنید.

آیا می توان فلش مموری را به تبلت یا موبایل وصل کرد؟

انواع موبایل ها و تبلیت ها دارای درگاه اتصال فلش مموری هستند. اگر فلش مموری شما پورت سازگار با موبایل و تبلت را داشته باشند، فلش امکان متصل شدن دارد.

فلش مموری چند سال عمر می کند؟

طول عمر انواع فلش مموری به میزان استفاده از آنها بستگی دارد. اما به طور میانگین 10 سال عمر می کند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی اینکه فلش مموری چیست و انواع متفاوت آن پرداختیم و مقایسه ای اجمالی بر ویژگی این حافظه های کوچک و قابل حمل داشتیم. در سال های اخیر برندهای بسیاری اقدام به تولید و عرضه انواع فلش مموری در ظرفیت ها، رنگ ها، ابعاد و قیمت های متفاوت کردند.

فلش ها با جنس بدنه متفاوت تولید می شوند که در میزان مقاومت آنها در مقابل آب، گرد و غبار، دما، سائیدگی و خش تاثیر مستقیم دارد. همچنین انواع فلش مموری سرعت های متفاوتی دارند که در بازار امروز پر سرعت ترین فلش مموری ها فلش هایی با پورت USB 3.1 هستند.

اگر قصد خرید فلش مموری دارید می توانید به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک به آدرس logilook.com مراجعه کنید و فلش مموری مورد نظر خود را با توجه به نیاز های خود انتخاب و خریداری کنید. لازم به ذکر است محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی لاجی لوک با تضمین بهترین قیمت و گارانتی اصلی ارائه شده و شما می توانید خریدی مطمئن و آسوده داشته باشید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *