مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

انواع پورت HDMI و تفاوت نسخه های متفاوت آن

بررسی انواع درگاه HDMI و ویژگی های آنها
انواع پورت HDMI
فهرست محتوا
8 دقیقه برای مطالعه

پورت HDMI به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات کنسول های بازی، تلویزیون ها، ساندبار ها، لپ تاپ ها، ستاپ باکس ها و… محسوب می شود. اگر قصد خرید کابل HDMI را دارید، با تنوع بسیاری از این درگاه مواجه می شوید. بنابراین ممکن است اصطلاحات و ویژگی های فنی این درگاه ها شما را کمی سردرگم کند. اگر قصد خرید کابل HDMI و آشنایی با تفاوت نسخه های متفاوت آن را دارید، با ما همراه باشید تا در ادامه مقاله به بررسی این موضوع بپردازیم.

آشنایی با پورت HDMI

HDMI مخفف عبارت High Definition Multimedia Interface بوده که یک سیگنال HD است و از آن برای انتقال محتوا دیداری و شنیداری از یک دستگاه به دستگاه دیگر استفاده می شود. پورت HDMI وظیفه دارد تصویر و صدا را با کیفیت بالا فراهم کند. HDMI انواع مختلفی دارد که هر یک از آن ها کاربرد های خاصی داشته و دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که از جمله آن ها میتوان به mini-HDMI و micro-HDMI اشاره کرد.

پورت HDMI
پورت HDMI

تلویزیون های قدیمی از چندین پورت HDMI پشتیبانی نمی کنند. درصورتیکه در تلویزیون های نسل جدید چندین پورت HDMI وجود دارد. البته اگر تلویزیون قدیمی دارید نگران نباشید؛ چرا که شما می توانید با استفاده از تقسیم کننده HDMI یا سوییچ HDMI این مشکل را برطرف کنید.

انواع پورت HDMI 

از آنجایی که کابل HDMI یکی از محصولات بسیار پرکاربرد است که به انتقال همزمان صدا و تصویر به صورت دیجیتال می پردازد، آشنایی با انواع آن بسیار اهمیت دارد. در ادامه به بررسی انواع ورژن های HDMI پرداخته و به شما کمک می کنیم تا هنگام خرید این محصول سردرگم نشوید.

پورت HDMI دارای نسخه های مختلفی است که در هر نسخه کیفیت و کارایی متفاوتی را ارائه میکند. در جدول زیر به طور کامل به ویژگی های هر نسخه پرداختیم.

نسخهحداکثر کیفیت (رزولوشن)حداکثر نرخ بروزرسانیتوضیحات
HDMI 1.0-1.11080p60HzUp to 1080p at 60Hz
HDMI 1.2-1.2a1080p60HzUp to 1080p at 60Hz
HDMI 1.3-1.4b4K30HzUp to 4K at 30Hz
HDMI 2.0-2.0b4K60HzUp to 4K at 60Hz
HDMI 2.18K120HzUp to 4K at 120Hz & 8K at 120Hz
جدول توضیحات ویژگی های هر نسخه از کابل HDMI

همانطور که در جدول مشاهده کردید در هر ورژن از HDMI کیفیت متفاوتی ارائه می شود که شما می توانید با توجه به کیفیت گیرنده و فرستنده خود بهترین انتخاب را داشته باشید. در ادامه هر نسخه از پورت و کابل HDMI را به طور کامل مورد بررسی قرار داده و ویژگی های آن ها را توضیح خواهیم داد.

HDMI 1.0

HDMI 1.0 به عنوان اولین ورژن این پورت در سال 2002 معرفی و به عنوان یک رابطه ارتباطی برای انتقال همزمان صدا و تصویر شناخته شد. حداقل پهنا باند در این رابط ارتباطی 4.9 گیگابایت بر ثانیه بوده که می تواند تصاویر را با کیفیت 1920*1080 ارسال کند.

HDMI 1.1

اولین نسخه این پورت HDMI در سال 2002 معرفی شد. این نسخه از HDMI تجاری سازی شده و به صورت گسترده روانه بازار شد. وجود استاندارد DVD-Audio در این محصول سبب شد که بتوان از آن برای ذخیره و انتقال صدایی با کیفیت در دیسک های DVD استفاده کرد.

HDMI 1.2

این نسخه از پورت HDMI در سال 2005 معرفی شد و با معرفی آن یک جهش بزرگ در این حوزه به وجود آمد. در HDMI 1.2 پشتیبانی از فرمت صدا تک بیتی تا هشت کانال که میتوان از آن در Super Audio CD استفاده کرد، به چشم می خورد.

این توانایی به تولیدکنندگان اجازه میداد که فرمت اختصاصی خود را ایجاد کرده و بتوانند از هر رزولوشن و نرخ نوسازی استفاده کنند‌. این پورت الزامات پشتیبانی از فرمت پیکسل را آسان کرد که سبب شد منابعی مانند کامپیوتر ها که تنها خروجی RGB دارند، نیاز به استفاده از پشتیبانی از خروجی نداشته باشند.

کانکتور HDMI
کانکتور HDMI

HDMI 1.2a

HDMI 1.2a در دسامبر 2005 رونمایی شد که در این پورت قابلیتی نظیر Consumer Electronic Control و مجموعه دستورات و تست های انطباق CEC به چشم می خورد. یکی از ویژگی های HDMI 1.2a این است که برای دستگاه های اجتماعی متصل بهم و به وسیله یک ریموت کنترل طراحی شده و قابلیت کنترل حداکثر تا 15 دستگاه متصل به هم از طریق یک ریموت کنترل را در اختیار کاربر قرار می دهد.

HDMI 1.3

این نسخه از پورت HDMI در ژوئن 2006 رونمایی شد و در پورت HDMI 1.3 شاهد افزایش پهنا باند تا 10.2 گیگابایت در ثانیه هستیم که سبب شده امکان ارسال تصاویر با حداکثر کیفیت 1920*1080 فراهم شود. این پورت قابلیت پشتیبانی از فضا رنگی xvYCC و True Color را دارد و در بخش صدا نیز امکان پشتیبانی از خروجی صدا با همگام سازی خودکار صدا و تصویر در آن فراهم شده است. کانکتور جدید مینی type C در این محصول سبب شده که از آن در دستگاه های قابل حمل مانند دوربین فیلم برداری استفاده شود.

کابل های Active

تا پیش از پورت HDMI 1.3 این کابل ها تا 1.5 متر طول داشتند که افزایش پهنا باند به 1.2 گیگابایت بر ثانیه سبب شد که طول این کابل ها به 6 متر برسد که این موضوع یک شکست بزرگ برای صنایع تولیدکننده پورت HDMI بود که کابل های اکتیو با هدف برطرف کردن این مشکل به وجود آمدند؛ ولی با هزینه بالایی که داشتند نتوانستند نظر افراد را به خود جلب کرده و این یک شکست برای تولیدکنندگان این محصول محسوب شد.

پورت های HDMI 1.3a

پورت HDMI 1.3a در نوامبر 2006 تولید و معرفی شد که با نسخه 1.3 تفاوتی نداشته و تفاوت آن تنها در تغییراتی در CEC ، کابل تایپ C و موارد جزئی دیگر بود.

HDMI 1.4

این نسخه از پورت HDMI در سال 2009 معرفی شد که یک آپدیت بزرگ برای این نوع پورت ها محسوب میشد. در این پورت پهنا باند نسخه قبلی حفظ شده و قابلیت پشتیبانی از کیفیت تصویر 4K و Ultra HD با حداکثر رزولوشن فراهم شده است. وجود قابلیت HEC در پورت HDMI 1.4 سبب شده که بتوان‌ به دو دستگاه متصل به هم امکان اشتراک گذاری ارتباط اینترنت با سرعت 100 مگابایت بر ثانیه را داد. همچنین در پورت HDMI 1.4 قابلیت های دیگری نظیر ARC، 3D Over HDMI و کانتور جدید Micro HDMI دیده می شود.

شما می توانید در این پورت HDMI از تمام قابلیت های ورژن 1.4 با استفاده از کابل های پرسرعت نسخه 1.3 بهره مند شوید. البته قابلیت اشتراک گذاری ارتباط اینترنتی یا HEC در پورت HDMI 1.4 نیاز به استفاده از کابل مخصوص ورژن 1.4 را دارد.

HDMI 1.4a

این نسخه از پورت HDMI در سال 2010 معرفی شد و تقریبا مشابه به ورژن 1.4 بوده با این تفاوت که در این نسخه دو فرمت برای محتوا پخش همگانی و بازی و فیلم به آن اضافه شده است.

HDMI 1.4b

پورت HDMI 1.4b در سال 2011 معرفی شد که این نسخه مانند ورژن 1.4a بوده که تنها جزئیاتی به آن اضافه شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نسخه HDMI 1.4b آخرین نسخه ای بوده که با مسئولیت LLC تولید شده و پس از آن نسخه های بعدی به وسیله انجمن HDMI تولید شده اند.

انواع پورت HDMI
انواع پورت HDMI

HDMI 2.0

نسخه پورت HDMI 2.0 در سال 2013 معرفی شد که یکی از بزرگ ترین آپدیت ها در این حوزه محسوب می شود. یکی از تغییرات پورت های HDMI در این نسخه افزایش پهنا باند به 18 گیگابایت بر ثانیه بود که میتوان از آن برای انتقال ویدئو استفاده کرد. این پهنا باند سبب می شود که تصاویر با کیفیت 4K و عمق رنگی 24 بیت انتقال یابند. در این پورت HDMI قابلیت های 3D بهبود یافته و دارای عملکردهای اضافی CEC است. این پورت HDMI از نسبت تصویر 21 به 9 پشتیبانی کرده و می تواند از فرمت های تولیدی با فریم ریت 25 fps نیز پشتیبانی کند.

همچنین پورت HDMI 2.0 دارای امکانی مانند چهار جریان صدا متفاوت است که قابلیت همگام سازی پویا برای جریان های صدا و تصویر را نیز دارا است. از دیگر ویژگی های پورت HDMI 2.0 میتوان به پشتیبانی از استاندارد های صدا DRA و HE-AAC اشاره کرد.

HDMI 2.0a

پورت HDMI 2.0 a در سال 2015 معرفی شد که از لحاظ قابلیت ها مانند HDMI 2.0 بوده که تنها پشتیبانی از ویدیو های HDR به آن اضافه شده است.

HDMI 2.0b

در این ورژن پشتیبانی های اضافی برای ویدئوهای HDR10 به چشم می خورد.

HDMI 2.1

این نسخه از پورت های HDMI در سال 2017 توسط انجمن HDMI معرفی شد و آخرین ورژن از HDMI محسوب می شود. در این نسخه رزولوشن و نرخ بروزرسانی تصویر نسبت به نسخه های قبلی بالاتر اس. همچنین برای این پورت دسته بندی جدیدی که Ultra High Speed نام دارد، معرفی شد که حداکثر باندی معادل با 48 گیگابایت بر ثانیه دارد. در این محصول امکان فشرده سازی تصویر برای فرمت های تصویری بالاتر از 8K وجود دارد. همچنین قابلیت HFR سبب شده است که برای فرمت های 4K، 8K و 10K پشتیبانی از نرخ نوسازی تصویر (Refresh Rate) حداکثر تا 120 هرتز فراهم شود.

مزایای استفاده از پورت HDMI

استفاده از پورت HDMI با مزایای بسیار زیادی همراه است. از مهم ترین مزایای این پورت میتوان به انتقال ویدیو و صدا به صورت همزمان با یکدیگر اشاره کرد. درصورتیکه استاندارد های قدیمی تر تنها می توانستند صدا یا تصویر را انتقال دهند. پورت های HDMI سبب شده اند که کاربر هنگام استفاده از کنسول برای اتصال به تلویزیون تنها به یک کابل نیاز داشته باشد.

با پیشرفت تکنولوژی شاهد تولید پورت های HDMI در انواع مختلف هستیم که هر یک از آن ها با ویژگی های مختلفی همراه هستند. پورت HDMI به عنوان یک استاندارد انتقال داده محسوب شده و دارای کانکتور های مختلفی است. از جمله محبوب ترین کاربرد های پورت HDMI میتوان به کاربرد آن ها در لپ تاپ اشاره کرد.

سخن پایانی

با پیشرفت تکنولوژی شاهد تولید نسخه های جدید پورت HDMI هستیم. به همین دلیل است که تاکنون انواع مختلفی از پورت HDMI معرفی و روانه بازار شده است. این پورت ها بسیار پرکاربرد بوده و توانسته اند زندگی ما را متحول کنند. شما باید پیش از خرید کابل HDMI از تفاوت نسخه های متفاوت آن و ویژگی های هر یک از آن ها اطلاعات لازم را کسب کنید تا بتوانید محصول مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *