مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

راهنمای خرید مودم

راهنمای خرید بهترین مودم و روتر
راهنمای خرید مودم
فهرست محتوا
11 دقیقه برای مطالعه

درست از زمانی که اینترنت جزو لاینفک کار و زندگی مردم شد، مودم ها نیز تبدیل به ابزار های حیاتی برای اتصال به شبکه جهانی شدند. حالا داشتن یک مودم ADSL یا WiFi از نیاز های اولیه هر فرد یا مجموعه ای است که نیاز به استفاده از اینترنت دارد.

قرارگیری Modem در سبد نیاز های اساسی افراد و سازمان ها باعث شد که همیشه بازار داغی برای خرید آن وجود داشته باشد. حالا حتی برای کسانی که از اینترنت با هدف سرگرمی استفاده می کنند، خانم های خانه دار، بازنشستگان یا بچه هایی که شاید گاهی در طی روز کمی از اینترنت استفاده کنند، داشتن یک مودم WiFi یا ADSL مناسب و پرسرعت به اندازه هر وسیله اولیه دیگری ضروری شده است.

البته مثل هر موضوع دیگری که بعد از پاندمی کرونا دچار تحولات عجیب و غریبی شد، اهمیت Modem ها نیز بعد از این رخداد جهانی به شدت زیاد شد. آنلاین شدن همه چیز، از کلاس های درس گرفته تا دید و بازدید های خانوادگی، نشان داد که اصلی ترین عامل در کیفیت این ارتباطات، همین مودم ها هستند.

همه این مقدمه چینی برای آن بود که بدانید این مطلب راجع به چیست؟ قرار است در ادامه این مقاله در خصوص مودم، انواع مودم ADSL و WIFI، تفاوت مودم و روتر و شاخص هایی که باید در زمان خرید مودم به آن ها دقت داشت، صحبت کنیم.

مودم چیست؟

ساده ترین توضیح در مورد Modem این است که مودم سخت افزاری است که درست مانند یک پل ارتباطی عمل می کند. یعنی وظیفه دارد ارتباط بین شبکه خانگی یا اداری را با شبکه اینترنت برقرار کند. مودم داده ها و درخواست های کاربران از اینترنت را از آن ها دریافت کرده و آن را به دست شرکتی می رساند که به عنوان واسط، خدمات اینترنت را به ما ارائه می کند. همان شرکت هایی که به آن ها ISP یا Internet Service Provider می گوییم. به این ترتیب Modem یک WAN یا Wide Area Network که به آن شبکه گسترده می‌گویند، می سازد.

اگر کمی فنی تر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که مودم چیست؟ باید بگوییم Modem در واقع یک مترجم است. مترجمی که وظیفه دارد سیگنال های حامل اطلاعات که آنالوگ هستند را به اطلاعات دیجیتالی تبدیل کند و برعکس. چون ارتباط با اینترنت جهانی از طریق خطوط تلفن صورت می‌گیرد، پس اطلاعات در طول این خط به صورت آنالوگ یا موج سینوسی رد و بدل می‌شوند.

این درحالی است که اطلاعاتی که ما در گوشی های تلفن همراه یا کامپیوتر هایمان پردازش می کنیم، همگی دیجیتالی هستند. پس برای این که ارتباط درستی بین دستگاه های دیجیتالی و خطوط تلفن، به عنوان مسیر ارتباطی برقرار شود، نیاز به دستگاه واسط یا همان مترجمی است که این تبدیل ها را در کسری از ثانیه انجام دهد. این دستگاه واسط همان مودم است.

مودم چگونه کار می‌کند؟

مودم اطلاعات را از دستگاه های دیجیتالی دریافت می‌کند. آن را به اطلاعات آنالوگ تبدیل کرده و از طریق کابل به ISP می فرستد. سپس ISP اطلاعات را دیجیتالی کرده و به شبکه جهانی ارسال می‌کند تا اطلاعات درخواست شده، پردازش شوند. (مثلاً یک سایت باز شود، ایمیلی ارسال شود، علامت لایک روی پیج پدیدار شود و …) سپس درخواست کاربر پردازش شده و پاسخ اینترنت به ISP فرستاده می شود. ISP آن را به صورت آنالوگ و در طول خط تلفن به Modem ارسال می کند. مودم آن را رمزگشایی کرده و به صورت اطلاعات دیجیتالی در می آورد و در گوشی موبایل یا کامپیوتر به کاربر نشان می دهد.

گرچه خود این توضیح بسیار طولانی و احتمالاً پیچیده به نظر می رسد، اما همه این کار ها توسط Modem در چند میلی ثانیه انجام می گیرد.

انواع مودم چیست؟

مودم Dial-up

مودم های Dial-up سیگنال آنالوگ را از طریق خطوط تلفن ارسال می کنند. این Modem ها بیشتر برای برقراری ارتباط با ISP با استفاده از سیگنال های آنالوگ استفاده می شوند.

مودم Dial-up دارای دو نوع Modem خارجی و Modem داخلی است. Modem های داخلی در داخل PC یا لپ تاپ شما قرار داده می شوند و Modem های خارجی به عنوان یک وسیله جانبی مجزا به کامپیوتر شما متصل می شوند.

Dial-Up modem
Dial-Up modem

مودم کابلی

Modem کابلی مودمی است که برای استفاده از آن باید کابل های موسم به کابل کواکسیال (Coaxial cable) را به آن متصل کرد.

cable modem
cable modem

مودم ADSL

ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Line است. این نوع Modem ها از خط تلفن برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می کنند. مودم های ASDL در مقایسه با Modem های Dial-up و معمولی سرعت بالاتری دارند. مودم ASDL از دو نوع روش انتقال داده همگام و ناهمزمان استفاده می کنند. انتقال همزمان برای سیگنال های زمان بندی دقیق تر استفاده می شود، اما انتقال ناهمزمان در فرمول های تصحیح اشتباه استفاده می شود.

ADSL modem
ADSL modem

مودم wireless

مودم بی سیم با نام مودم فرکانس رادیویی یا همان مودم WiFi نیز شناخته می شود. این Modem ها برای کار با فناوری سلولی و شبکه های محلی بی سیم ساخته شده اند.  از نظر عملکرد، مانند Modem های کابلی هستند و زمانی از آن ها استفاده می کنیم که می خواهیم هم زمان چند دستگاه را به اینترنت متصل کنیم.

wireless modem
wireless modem

مودم DSL

DSL سرواژه عبارت Digital Subscriber Line است و به عنوان Broadband Modem نیز شناخته می شود. Modem های DSL خدمات پهنای باند را برای استفاده از انواع مختلف اتصالات اینترنتی ارائه می دهند. Modem های DSL برای دستیابی به سرعت بیشتر اینترنت استفاده می شوند.

مودم External

عملکرد این مودم کمی تخصصی و استفاده از آن در مواقع خاص تری صورت می گیرد. Modem خارجی به عنوان یک Modem مستقل عمل کرده و با هیچ روتری ارتباط برقرار نمی کند. این Modem از طریق USB، WIFI یا کابل اترنت به شکل مستقیم به کامپیوتر متصل می شود.

External Modem
External Modem

مودم Integrated

مودم مجتمع یا همان integrated به صورت کارت USB یا PCI در کامپیوتر تعبیه شده است. اما این نوع Modem تنها به سیستم کامپیوتری اجازه می دهد تا با اینترنت ارتباط برقرار کند.

مودم Onboard

مودم های آنبورد روی مادربرد تعبیه شده اند، بنابراین این Modem را هرگز نمی توان حذف کرد، اما می توان آن را با استفاده از جامپر یا تنظیمات BIOS غیر فعال کرد.

مودم Removable

مودم قابل جابجایی را می توان بنا به نیاز جا به جا کرد. از این Modem ها در اسلات PCMCIA لپ تاپ های سنتی استفاده می شود.

مودم Fax

مودم فکس برای ارسال و دریافت انواع سند از طریق خط تلفن استفاده می شود. یعنی این Modem مانند دستگاه فکس عمل می کند.

مودم ISDN

 ISDN مخفف Integrated Services Digital Network است. این عبارت یعنی شبکه دیجیتال خدمات یکپارچه. این Modem استاندارد های ارتباطی را برای استفاده از انتقال دیجیتال صدا و داده های ویدئویی از طریق سیم یا فیبر نوری ایجاد می کند.

مودم Intelligent

مودم های هوشمند نسبت به Modem های دیگر گران تر هستند؛ زیرا می توانند خط های تشخیصی را در خود Modem تشخیص دهند. مصرف این Modem شامل کدگذاری حافظه داخلی فقط خواندنی (ROM) و تراشه های ریزپردازنده برای ارائه پروتکل های ارتباطی پیچیده است.

تفاوت مودم و روتر چیست؟

احتمالاً شما هم اغلب اوقات نام این دو وسیله را در کنار یکدیگر شنیده اید. یا شاید تصور می کنید که مودم و روتر کاملاً شبیه به هم هستند یا یک کار انجام می دهند. اما Modem و روتر با هم فرق دارند و تعریف تفاوت بین Modem و Router بسیار ساده است.

  • Modem وسیله ایست که به صورت فیزیکی خانه شما را به ISP متصل می‌کند.
  • روتر دستگاهی است که به کمک آن در خانه یا محل کار خود و بین دستگاه های مختلف و متعدد، یک شبکه ایجاد می کند. سپس اتصال به اینترنت را برای این شبکه به صورت یکجا و متمرکز ایجاد می کند.

اما برای این که بدانید برای خانه یا محل کار خود، Modem کافی است یا نیاز به روتر دارید، کمی بیشتر باید تحقیق کنید.

قبل از اینکه مودم Wi-Fi جزو ملزومات هر محیطی باشد، اکثر محیط‌ ها فقط یک کامپیوتر رومیزی داشتند و تنها وسیله ای که برای اتصال کامپیوتر به اینترنت نیاز بود، یک Modem بود. در حوالی سال 2001، محبوبیت WiFi افزایش یافت و باعث شد تعداد دستگاه های وای فای در هر خانه افزایش یابد و یک روتر بی سیم خانگی به آن اضافه شود.

Modem ها وظیفه دارند:

  • اتصال خانه یا محل کار شما به اینترنت را برقرار کنند.
  • سیگنال هایی را از ارائه دهنده خدمات اینترنتی شما دریافت و آنها را برای دستگاه های شما ترجمه کنند.
  • به هر Modem یک آدرس IP منحصر به فرد، شبیه به کد ملی اختصاص داده شده است که می تواند دستگاه را در شبکه جهانی وب شناسایی کند.

در حالی که روتر ها وظیفه دارند:

  • واسط بین Modem و دستگاه های متصل به اینترنت شما مانند لپ تاپ، تلفن های هوشمند و تلویزیون های هوشمند باشند.
  • یک شبکه محلی (LAN) در اطراف خانه شما ایجاد کنند که به چندین دستگاه اجازه می دهد به اتصال Wi-Fi شما متصل شوند.
  • روتر همه دستگاه های شما را به شبکه Wi-Fi شما متصل می کند.

 اما نکته این است که یک روتر بدون Modem نمی تواند به اینترنت متصل شود. یعنی روتر یک عملکرد و مصرف مستقل ندارد و باید حتماً در کنار Modem از آن استفاده کرد.

نکاتی مهمی که در زمان خرید Modem باید به آن ها توجه داشت:

حالا نوبت آن است که با هم مرور کنیم برای خرید یک مودم خوب که همه نیاز های ما را برطرف کند، به چه شاخص هایی باید دقت داشت؟

آیا Modem مورد نظر از نظر سرعت با ISP شما هماهنگ است؟

ISP شما باید در خصوص این که سرعت اینترنتی که به شما ارائه می کند، نیاز به چه مودمی دارد، به شما اطلاعات بدهد. نباید مودمی تهیه کنید که سرعت آن خیلی بیشتر یا کمتر از سرعتی اینترنت باشد.

مودم مناسب؛ برای اینترنت مناسب

یکی از مهم ترین نکته هایی که باید هنگام خرید مودم به آن دقت داشته باشید خرید نوع Modem مناسب برای اینترنت است. لیست زیر اطلاعات کلی در خصوص Modem مناسب برای اینترنت مناسب را در اختیار شما قرار می دهد.

  • اینترنت کابلی – مودم کابلی
  • اینترنت DSL – مودم DSL
  • فیبر نوری – بدون نیاز به Modem (فقط روتر)
  • ماهواره – مودم ماهواره ای
  • 3G/4G/5G – مودم LTE
  • Dial-up – مودم Dial-up

کاملاً بدیهی است که چه مودمی با چه نوع سرویسی کار می کند، اما باز هم در زمان خرید مراقب باشید که چه مودمی برای کار و نوع اینترنت شما مناسب است.

سرعت و فرکانس مودم

هنگامی که مودم خود را انتخاب می کنید، یکی از مهم ترین موارد این است که سرعتی که Modem توانایی پشتیبانی و ارائه آن را دارد با سرعت اینترنت شما هماهنگ باشد. این بدان معناست که Modem باید حداقل از سرعت طرح شما پشتیبانی کند. زیرا در غیر این صورت، Modem مانند گلوگاهی عمل می کند که سرعت اینترنت شما را کاهش می دهد. هر نوع Modem دارای مشخصات متفاوتی است که سرعت و فرکانس Modem را نشان می دهد و باید در زمان خرید به آن دقت داشت.

مودم؟ روتر؟ یا ترکیبی از هر دو؟

نکته دیگری که باید در نظر بگیرید این است که آیا دستگاهی می خواهید که فقط Modem باشد؟ نیاز به روتر دارید؟ یا می خواهید یک ترکیب از Modem و Router داشته باشید؟ تفاوت این است که ترکیب مودم-روتر یک مودم و یک روتر به عنوان یک دستگاه است. در حالی که جداگانه دارای دو دستگاه مستقل با کابل اترنت هستند. پس تصمیم بگیرید که دقیقاً چه دستگاهی نیاز دارید و آن را چطور می خواهید تهیه کنید؟

فروشگاه اینترنتی لاجی لوک به عنوان یک فروشگاه اینترنتی پیشرو در زمینه لوازم جانبی و تجهیزات کامپیوتری انواع تجهیزات شبکه را با گارانتی اصلی و تضمین بهترین قیمت بازار به فروش می رساند.

پشتیبانی مودم از VoIP

اگر سرویس تلفن مبتنی بر VoIP با ارائه دهنده کابل دارید، به یک Modem با پشتیبانی صوتی نیاز دارید. برای اینکه یک Modem پشتیبانی صوتی داشته باشد، باید یک E-MTA (آداپتور ترمینال چند رسانه ای تعبیه شده) داشته باشد. بهترین راه برای شناسایی چنین مودمی نگاه کردن به شماره مدل دستگاه است. اگر  این شماره با حرف V تمام شود، پشتیبانی صوتی دارد. با این حال قبل از خرید باید مطمئن شوید که ISP شما اجازه استفاده از Modem های شخص ثالث را با برنامه های VoIP می‌دهد. زیرا برخی از ISP ها از مشتریان خود می خواهند که یا مستقیماً Modem را از آنها خریداری کنند یا آن را با هزینه ماهانه اجاره کنند.

پورت های ورودی و خروجی Modem

حواستان باشد که مودم منتخب شما دارای چند پورت است؟ چه نوع کابل ها و سوکت هایی را می توان به آن وصل کرد؟ و به طور کلی پورت های ورودی و خروجی Modem را بررسی کنید. در ضمن دقت داشته باشید که اگر روتر می خرید، Modem شما مجهز به پورت مخصوص روتر هم باشد.

همچنین باید سرعت پورت اترنت را نیز در نظر داشته باشید. در حال حاضر سرعت پورت اترنت باید حداقل 1 گیگابیت بر ثانیه باشد؛ بنابراین تا زمانی که برنامه اینترنت بیش از آن ندارید، نیازی به خرید مودمی که سرعتی اترنت آن بالا تر از این باشد، ندارید.

امنیت مودم

پروتکل های امنیتی مودم در همه این دستگاه ها وجود دارند. همچنین اکثر Modem ها اقدامات امنیتی مشابهی دارند و شما به عنوان یک مصرف کننده، دسترسی کمی برای تغییر هر یک از این تنظیمات دارید. ضمن آن که تا زمانی که از روتر استفاده نمی کنید به تدابیر امنیتی بالایی نیاز ندارید. اما به خاطر داشته باشید که مدل های جدید Modem از مدل های قدیمی تر ایمن تر هستند. پس سعی کنید مودمی بخرید که همچنان آپدیت ها را از سازنده اش دریافت کند.

در ضمن حتماً از چیپست Intel Puma 6 اجتناب کنید. Modem هایی که از این تراشه استفاده می‌کنند دارای آسیب پذیری های نرم افزاری هستند که ممکن است به هکر ها اجازه دسترسی به شبکه خانگی شما را بدهد.

تعداد آنتن مودم

تمام تجهیزات بی سیم برای برقراری ارتباط به آنتن نیاز دارند. برخی از آنتن های خارجی قابل مشاهده هستند و برخی دیگر آنتن های داخلی دارند که ما نمی توانیم آنها را ببینیم. تعداد آنتن Modem در سرعت اینترنت موثر است. مودم های خانگی معمولاً با یک یا دو آنتن عرضه می شوند که طبیعتاً مدل 2 آنتن بهتر است. چون می توانید زاویه و جهت هر آنتن را به صورت مستقل تنظیم کنید تا همه دستگاه های متصل کیفیت و سرعت یکسانی داشته باشند.

در نهایت مودم خریداری شده را به اینترنت متصل کرده و آن را با همه شرایط و دستگاه های خود تست کنید. آنچه در این تست اهمیت دارد امکان اتصال Modem شما به همه دستگاه هایی است که لازم است از اینترنت استفاده کنند. در این خصوص سخت گیر باشید و اگر دستگاهی نتوانست با Modem شما ارتباط برقرار کند، بلافاصله در صدد تعویض Modem برآیید.

در ضمن حواستان باشد که Modem را از فروشگاهی تهیه کنید که تمام خدمات پس از فروش، مانند گارانتی را به شما ارائه کند. از فروشگاه اینترنتی لاجی لوک خرید کنید که بهترین لوازم جانبی و سخت افزار را با بهترین کیفیت و خدمات پس از فروش به مشتریان خود عرضه می کند.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *