مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

گواهی MFi چیست؟

دلیل اهمیت گواهینامه MFi برای لوازم جانبی
گواهی MFi
فهرست محتوا
7 دقیقه برای مطالعه

آنچه در مطلب مطالعه خواهید کرد درباره چیستی گواهی MFI و دلایل اهمیت آن است. موضوعی که احتمالا برای دارندگان محصولات کمپانی Apple اهمیت ویژه ای دارد.

همین چند روز پیش بود که لیست برترین شرکت های دنیا در سال 2023 میلادی، از نظر ارزشمندی برند منتشر شد. در این لیست کمپانی اپل Apple در صدر قرار داشت. یعنی اپل ارزشمند ترین برند در جهان است. عنوانی که چندین سال است حفظ کرده و اگر منصف باشیم باید بگوییم که واقعاً هم شایسته داشتن آن است.

به همین دلیل است که اپل روی برند خود حساسیت بسیار زیادی دارد. البته اپل فقط روی Brand اش حساس نیست. بلکه در ازای داشتن این برند گران قیمت، حاضر است بهترین کیفیت را هم به کاربران محصولاتش ارائه کند. پس این یک بازی برد – برد است که ظاهراً دارد به نفع چند میلیارد مصرف کننده محصولات اپل در جهان تمام می شود.

تلاش برای بهترین بودن اپل فقط مربوط به محصولات اصلی این کمپانی نیست. بلکه اپل روی کیفیت و شهرت لوازم جانبی اش هم بسیار حساس است. به همین دلیل است که آن ها گواهینامه ای به اسم MFI را ایجاد کردند.

گواهی MFI - تاییدیه اپل برای لوازم جانبی
گواهی MFI – تاییدیه اپل برای لوازم جانبی

گواهی MFI چیست؟

MFI سرواژه کلمات Made For iPhone / iPad / iPad است. به معنی ساخته شده برای هر دستگاهی الکترونیکی ساخت اپل، از جمله iPad / iPod / iPhone / Apple Watch. بنابراین وقتی این عبارت مهم را روی محصولی ببینید به این معنی است که این کالا (لوازم جانبی) خاص محصولات کمپانی اپل ساخته شده است؛ و شاید یک قدم فراتر از آن، این پیغام یعنی این لوازم جانبی مورد تایید اپل است.

چرا گواهی MFI تا این اندازه مهم است؟

وجود گواهینامه MFI برای مصرف کننده یک امضای مهم است که آنچه خریداری میکند کیفیتی دارد که توسط اپل کاملاً تایید شده است. حتی اگر این محصول توسط خود برند اپل ساخته نشده باشد.

این موضوع به ویژه در زمانی که برای دستگاه اپلی خود یک کابل به عنوان وسیله جانبی میخرید، اهمیت بیشتری پیدا میکند. چون کابل ها در نقش انتقال دهنده انرژی برق به دستگاه الکترونیکی شما یا وسیله ای که می توانید با آن به موزیک دلخواه در اتوموبیلتان گوش کنید، عمل می کنند.

به همین دلیل مهم است که یک کابل را به چه کیفیتی میخرید. بودن یا نبودن MFI Certification روی جعبه کابلی که تهیه می کند تضمین می کند که آیا با صدای عالی موزیک گوش خواهید کرد یا این موضوع برایتان تبدیل به یک کابوس خواهد شد.

کابل دارای گواهی MFI
کابل دارای گواهی MFI

پس به همین دلیل است که وجود گواهینامه MFI است که به شما این اطمینان را می دهد که لوازم جانبی خریداری شده با دستگاه های گران قیمت Apple تان، ایمن و کارآمد عمل می کنند.

آیا گواهی MFI یعنی لوازم جانبی خریداری شده تولید Apple است؟

پاسخ خیر است. البته قبل از این که این موضوع را بیشتر شرح بدهیم لازم است به این نکته اشاره کنیم که کمپانی اپل هیچ کارخانه ای در جهان ندارد. همه محصولات این کمپانی در آزمایشگاه ها و اتاق های طراحی Apple طراحی می شوند. اما موضوع این است که اپل فقط آن ها را طراحی می کند. از شکل بدنه تا قدرت پردازنده یا CPU.

اما بعد از اتمام فرآیند طراحی، روند تولید محصولات این برند اصطلاحاً Out-Source یا برون سپاری می شود. به طور مثال تمام صفحه نمایش های برند اپل را کمپانی سامسونگ تولید می کند. اما با کیفیت و متریالی که از هر نظر مورد تایید اپل باشد.

به همین دلیل است که این کمپانی لوازم جانبی هم تولید نمی کند. هر قطعه جانبی که تولید شود در صورتی که به لحاظ کیفیت و عملکرد، مورد تایید کمپانی اپل باشد از آن کمپانی گواهینامه MFI دریافت می‌کند.

چطور می توان گواهی MFI دریافت کرد؟

راستش این اصلاً کار ساده ای نیست. چون برای اینکه یک محصول گواهینامه MFI را دریافت کند، باید با انواع مشخصات و استاندارد ها مطابقت داشته باشد.

به عنوان مثال، محصولات MFI باید دارای یک تراشه در کانکتور لایتنینگ باشند که با دستگاه اپل ارتباط برقرار کند. محصولاتی که دارای گواهینامه MFI نیستند ممکن است اصلاً با دستگاه های اپل کار نکنند یا توزیع برق نامنظم داشته باشند. بنابراین از آنجایی که محصولات از طریق تست های انطباق و ایمنی دقیق ایجاد شده توسط اپل به گواهی MFI دست پیدا می کنند، از کیفیت و استاندارد بالایی برخوردار هستند.

خوب است بدانید که این استاندارد ها از زمان اجرایی شدن MFI در سال 2012 یکسان باقی مانده اند، بنابراین هر محصولی که این گواهینامه را داشته باشد، طیف وسیعی از بررسی های یکسان را گذرانده است. بنابراین هر لوازم جانبی که از سال 2012 موفق به دریافت گواهی MFI شده است، یعنی کیفیت یکسانی به محصولات تولیدی بعد از این سال دارد و این موضوعی است که اپل آن را تضمین می کند.

جهت مشاهده و خرید محصولات دارای گواهی MFI کلیک کنید.

ضمناً علاوه بر انطباق با استاندارد ها، تولیدکنندگان باید برای داشتن گواهی MFI، حق امتیاز و هزینه مجوز را در قالب یک عدد به اپل بپردازند. اما نکته دیگری در این موضوع وجود دارد و آن این است که همین عدد اضافه پرداخت شده توسط کمپانی ها به اپل برای دریافت گواهینامه MFI باعث می شود که محصولاتی که این گواهینامه را دارند قیمت مصرف کننده بالاتری نسبت به محصولات بدون این گواهینامه داشته باشند.

این موضوع همان هزینه فایده است. یعنی اگر محصولی می خواهیم که تمایل داریم مطمئن باشیم که اصل است و به دستگاه اصلی مان آسیب نمی زند، باید برایش مبلغ بیشتری پرداخت کنیم. اما در عوض خیالمان بابت استاندارد بودنش، راحت خواهد بود.

آیا ارزش دارد لوازم جانبی را با گواهی MFI بخریم؟

اگرچه داشتن کابل ها و شارژر های بدون گواهینامه MFI یعنی محصولی که هم  ساده تر پیدا می شود وهم ارزان تر است. اما به دلیل عدم کیفیت و نیاز به تعویض هر چند وقت یکبار این لوازم جانبی، خرید یک محصول با کیفیت استاندارد و تایید شده اغلب می تواند در دراز مدت مقرون به صرفه تر باشد.

محصولات دارای تاییدیه MFI بیشتر عمر می کنند و با دستگاه های اپل بهتر کار می کنند. در واقع، برخی از محصولات بدون MFI ممکن است اصلاً با محصول اپل شما کار نکنند! آیا این موضوع واقعاً اعصاب خرد کن و خطرناک نیست؟

داشتن کابل های با کیفیت و استفاده از آن ها اغلب راهی برای محافظت از خود دستگاه است، به این معنی که داشتن محصولات MFI راه حلی امن تر، بهتر و مقرون به صرفه تر برای مصرف کنندگان در دراز مدت است. بگذارید اینطور بگوییم که شاید اگر یک لوازم جانبی را با گواهی MFI بخرید باید هزینه بالاتری بپردازید، اما این خرید گران تر نیست، سرمایه گذاری طولانی مدت تر است.

راه های شناسایی اصالت محصولات دارای گواهی MFi

برای تشخیص گواهی MFi سه راه وجود دارد. اولین و مهم ترین روش این است که به سایت زیر مراجعه کنید:

https://mfi.apple.com/account/accessory-search

این لینک وب سایت اصلی اپل است که در آن لیست محصولاتی که به آن ها گواهی MFI داده شده، وجود دارد. شما می توانید در این سایت کد 12 رقمی MFI که روی محصول مورد نظرتان به عنوان کد تایید درج شده است را در باکسی که این صفحه در اختیارتان قرار می دهد وارد کنید. به این ترتیب می توانید بررسی کنید که آیا کمپانی Apple به آن محصول گواهی MFI داده است یا خیر؟ یا حتی کد درج شده به عنوان کد گواهی MFI یک کد اصلی است یا اعتباری ندارد.

روش دوم برای تشخیص این که محصولی گواهی MFI دارد یا نه این است که می توانید هولوگرام این گواهی یا لیبل آن را روی جعبه پیدا کنید. معمولا کپی کردن هولوگرام کار دشواری است که تولید کنندگان محصولات غیر اصلی یا بدون گواهی دنبال آن نمی روند. بنابراین می توانید از این طریق هم موضوع دارا بودن گواهی MFI را روی یک محصول جانبی بررسی کنید.

لیبل MFI بر روی انواع لوازم جانبی
لیبل MFI بر روی انواع لوازم جانبی

روش سوم خرید لوازم جانبی اپل از فروشگاه هایی است که به آن ها اطمینان دارید. احتمالا در این خصوص سایتی را مطمئن تر از فروشگاه اینترنتی لاجی لوک پیدا نخواهید کرد.

لوازم جانبی اپل با گواهی MFI را از کجا تهیه کنیم؟

بدون تردید از لاجی لوک. چون امکان این که برخی از تولید کنندگان لوازم جانبی عنوان فیک یا غیر اصلی MFI را روی محصولات خود درج کنند، خیلی زیاد است. پس باید در خرید محصولاتی که این گواهینامه روی آن ها درج شده است، همچنان دقت کنید.

برای این که سریع تر به نتیجه مطلوب برسید به لاجی لوک اعتماد کنید و محصولات جانبی اپل با گواهی MFI را از این سایت تهیه کنید.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *