مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

معرفی مسابقه RedDot

جایزه RedDot
فهرست محتوا
7 دقیقه برای مطالعه

مسابقات طراحی RedDot هر سال با عنوان Red Dot Design Award در اِسن آلمان برگزار می گردد. مسابقه طراحی RedDot یکی از بزرگترین مسابقات طراحی در جهان است. جهت بررسی تخصصی تر شرکت کننده ها، جایزه RedDot در سه گروه به شرکت کنندگان تعلق می گیرد.

  • طراحی محصول (Product Design)
  • طراحی ارتباطی برندها (Brands & Communication Design)
  • طراحی مفهومی (Design Concept)

نمونه های اولیه همه شرکت کنندگان توسط داورانی که هر سال بر اساس حوزه های تخصصی جلساتی تشکیل می دهند، ارزیابی می شوند. در هر دوره از برندگان این مسابقه در مراسم Red Dot Gala در محل موزه RedDot تجلیل می شود. برندگان این مسابقه محصولات و کالا های خود را با برچسب های مخصوص RedDot متمایز می کنند.

تاریخچه جایزه RedDot

تاریخچه مسابقه RedDot به بیش از 60 سال پیش بر می گردد. در 30 ژانویه 1954، به پیشنهاد پروفسور Carl Hundhausen، نویسنده آلمانی و رئیس بخش روابط عمومی و تبلیغات شرکت Krupp، انجمن Vereen Industrieform تشکیل شد. هدف این انجمن کمک به طراحی محصولاتی مدرن تر و جذاب تر برای کالاهای مصرفی آلمان همچنین طراحی محصولاتی مناسب برای صادرات در پی جنگ جهانی دوم بود.

در سال 1955 اولین مسابقه طراحی RedDot معرفی شد و نمایشگاهی با عنوان نمایشگاه دائمی محصولات با طراحی جذاب (Ständige Schau formschöner Industrieerzeugnisse) در ویلا هوگل اسن (Villa Hügel in Essen) برگزار شد. معیارهای این نمایشگاه به استاندار و الگویی برای کالاهای مصرفی تبدیل شد که منافع مصرف کننده و تولیدکنندگان صنعت را در نظر می گیرد. این استاندارد ها در سطح جهانی مورد توجه قرار گرفت.

در سال 1961 این نمایشگاه به یک کنیسه قدیمی در اسن آلمان منتقل شد. از آن تاریخ، دیگر کشور های اروپایی مانند ایتالیا و فنلاند وارد این نمایشگاه شدند. در سال 1979 آتش سوزی در این نمایشگاه باعث شد که بیشتر نمایشگاه از بین برود، اما در سال 1981 در مکان جدیدی در اسن آلمان بازگشایی شد.

نگرش های ضد مصرف گرایی که در آن سال ها در حال افزایش بود، این خطر را به وجود آورده بود که مصرف کننده، اهمیت یک طراحی خوب را نادیده بگیرد. در مواجه با این پدیده برگزار کنندگان نمایشگاه توجه خود را روی مصرف کننده معطوف کردند، علاوه بر این بستری برای بحث در مورد عملکرد اقتصادی طراحی های نوین فراهم کردند.

در سال 1990، نام انجمن از “Verein Industrieform” به “Design Zentrum Nordrhein Westfalen”به اختصار DZNRW تغییر یافت. در نهایت در سال 1991 پرفسور پیتر زک مدیریت این مجموعه را به عهده گرفت و لوگوی نمایشگاه به شکل لوگوی امروزی انتخاب شد، برای اولین بار این لوگو در سال 1992 رونمایی شد.

پروفسور پیتر زک - Peter Zec
پروفسور پیتر زک سال 1992
لورد نورمن فاستر در مقابل محل اهدا جایزه RedDot
لورد نورمن فاستر در مقابل محل اهدا جایزه RedDot

پیتر زک در ادامه فعالیت های خود، این رویداد را در توکیو و سنگاپور گسترش داد، همچنین در سال 1997 مکان برگزاری این مسابقه به یک مجتمع زغال سنگ که از تعطیل شده بود، انتقال یافت.

این جا به جایی علاوه بر اینکه این موزه را به جای غیر عادی و جذاب برای بازدیدکنندگان تبدیل کرد، این امکان را فراهم که فضای کافی برای 10هزار بازدیدکننده تامین گردد.

در تصویر مقابل لرد نورمن فاستر را مشاهده می کنید که در مقابل موزه کنونی RedDot در شهر اسن ایستاده است.

برندگان جایزه RedDot

در سال های فعالیت مسابقه RedDot، شرکت های زیادی برای طراحی محصولات خود جایزه RedDot دریافت کردند. همانطور که پیشتر گفتیم این جایزه به محصولات و تولیدات حوزه های محتلف صنعت اهدا می گردد. در ادامه قصد داریم محصولات برجسته حوزه رایانه و گیمینگ که در سال های اخیر موفق به دریافت این جایزه شدند معرفی کنیم.

موس گیمینگ کورسیر – Corsair Dark Core

موس گیمینگ از برند کورسیر یک موس بی سیم است و این قابلیت را دارد که در حین کار با سیستم به وسیله یک پد شارژر، شارژ شود. این موس یک صفحه کلید سه طرفه دارد که در سمت چپ آن 9 کلید قابل برنامه ریزی وجود دارد.

این موس دارای 3 ناحیه نورپردازی RGB است که این نورپردازی عملکرد های مهم موس را پیکربندی می کند.

موس گیمینگ کورسیر - برنده جایزه RedDot
موس گیمینگ کورسیر – برنده جایزه RedDot

این ابزار تعداد زیادی عملکرد کاربردی را در یک فضای کوچک ادغام کرده است و این امر باعث شده این ابزار موس قابل اعتمادی برای گیمرها باشد.

نظر هیئت منصفه جایزه RedDot
شارژر GaN یوگرین - برنده جایزه RedDot
شارژر GaN یوگرین – برنده جایزه RedDot

شارژر GaN مدل CD224 برند یوگرین

شارژر GaN می تواند به طور همزمان 4 دستگاه را شارژ کند. دو شاخه تاشو این محصول این امکان را به کاربر می دهد که این ابزار را به راحتی نگهداری کند.

در این شارژر از نیترید گالیوم استفاده شده است که هم وزن دستگاه را کاهش می دهد و هم باعث می شود دستگاه داغ نکند. بافت سطح به شکلی طراحی شده است که جای انگشت یا خط و خش روی آن نمی ماند.

این شارژر جمع و جور، سبک و قدرتمند است و برای کسانی که سفرهای کاری زیادی با چندین دستگاه می روند، بسیار مناسب است.

نظر هیئت منصفه جایزه RedDot

اسپیکر JBL مدل Boombox 2

این اسپیکر دارای طراحی مدرن است و در قسمت پایین محدب است و زیر دستگاه یک پایه قرار گرقته است. دسته نمادین این دستگاه به پخش صدا می کند. این دستگاه می تواند صدای مناسب به اندازه یک مهمانی را فراهم کند. باتری این دستگاه تا 24 ساعت شارژ نگه می دارد و قابلیت شارژ دستگاه های دیگر را نیز دارد.

اسپیکر boombox JBL - برنده جایزه RedDot سال 2020
اسپیکر boombox JBL – برنده جایزه RedDot سال 2020

این دستگاه با طراحی جسورانه، متمایز و مدرن بر کیفیت صدا تاکید می کند.

نظر هیئت منصفه جایزه RedDot

جهت خرید اسپیکر Boombox 2 جی بی ال کلیک کنید.

کیبورد ارگونومیک لاجیتک مدل ERGO K860

شرکت لاجیتک یکی از تولید کنندگان پیشرو در زمینه تولید موس و کیبورد است. لاجیتک با تولید کیبورد ERGO K860 توانسته است یک کیبورد ارگونومیک به بازار عرضه کند. صفحه کلید منحنی و تقسیم شده این کیبورد، باعث شده است که دستان کاربر فرم طبیعی تر و درستی داشته باشد و عملکرد را بهبود بخشد.

کیبورد لاجیتک مدل ergo k860 - برنده جایزه رددات
کیبورد لاجیتک مدل ergo k860 – برنده جایزه رددات

این طراحی فشار عضلات روی مچ دست و ساعد را کاهش می دهد و در استفاده طولانی مدت از مچ دست و ساعد کاربر در برابر آسیب جلوگیری می کند. کیبورد ارگونومیک لاجیتک مدل ERGO K860 در سال 2020 موفق به دریافت جایزه RedDot شد.

ماوس ارگونومیک لاجیتک مدل MX Vertical

ماوس ارگونومیک عمودی لاجیتک - برنده جایزه رد دات
ماوس ارگونومیک عمودی لاجیتک – برنده جایزه رد دات

این موس با استاندارد های علم ارگونومی و توسط افراد متخصص طراحی شده است. موس لاجیتک مدل MX Vertical با زاویه 57 درجه طراحی شده است. این طراحی فشار بر روی دست را هنگام استفاده از موس عمودی تا 10 درصد کاهش می دهد. همچنین حسگر این موس دقت 4000 DP دارد که 4 برابر دقت یک موس معمولی است و باعث می شود دست کاربر فشار کمتری حس کند.

حاصل این تغییرات در طراحی یک موس ارگونومیک زیباست که در سال 2019 توانسته است جایزه رددات دریافت کند.

مانیتور AOC مدل 27T4

27T4 یک مانیتور فوق باریک و سبک است و یک صفحه نمایش 27 اینچی با ضخامت 7 میلی متر دارد. پشت این مانیتور یک پایه تعبیه شده است و مانیتور می تواند به آن تکیه داده شود.

بلندگوهای این مانیتور به صورت یکپارچه در قسمت پایینی مانیتور قرار دارند و با پخش صدای فراگیر می تواند یک تجربه کاربری متفاوت را به بینندگان هدیه دهد. این دستگاه در سال 2020 موفق به دریافت جایزه رددات شده است.

مانیتور ای او سی - برنده ردددات
مانیتور AOC 27T4

جهت مشاهده و خرید مانیتور های AOC کلیک کنید.

جمع بندی

در کشور آلمان در شهر اِسن، سالانه مسابقه RedDot برگزار می گردد. جایزه RedDot به شرکت ها، برندها و محصولاتی اهدا می شود که طراحی منحصر به فرد، خلاقانه و کاربردی ارائه کرده باشد که هم از جنبه های اقتصادی و هم از جنبه های کاربردی بودن برای کاربر نسبت به رقبا، مزیت و برتری داشته باشد.

این مسابقات در ابتدا برای پیشرفت صنایع و طراحی محصولات مناسب جهت صادرات در کشور آلمان راه اندازی شد، اما با گذشت زمان معیار های هیئت منصفه این مسابقات تبدیل به یک استاندارد و الگوی جهانی شد. امروزه شرکت ها و برند های بسیاری از سراسر دنیا در بخش های مختلف این مسابقات شرکت می کنند.

منبع: red-dot.org

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *