مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

کول پد لپ تاپ و تاثیر آن بر کارایی سیستم

تاثیر CoolPad لپ تاپ بر کارایی و پایداری سیستم
کول پد لپ تاپ
فهرست محتوا
7 دقیقه برای مطالعه

کول پد لپ تاپ ساختمان بسیار ساده ای دارد. همین موضوع اغلب اوقات باعث می شود که افراد به موثر بودن استفاده از آن ها در خنک نگه داشتن سیستم و بالاتر بردن عمر لپ تاپ شک کنند. یعنی این سوال خیلی از افراد است که آیا واقعاً کول پد لپ تاپ وسیله جانبی مفیدی است؟ یا توصیه به استفاه از آن ها برای خنک نگه داشتن لپ تاپ فقط تبلیغات است؟

این مطلب را بخوانید تا علاوه بر گرفتن پاسخ این سوال، به انواع کول پد لپ تاپ نیز آشنا شوید.

کول پد لپ تاپ چیست؟

کول پد لپ تاپ وسیله ای شبیه به یک میز توری، پایه یا رایزر لپ تاپ است. این وسیله روی میز قرار گرفته و لپ تاپ روی آن قرار داده می شود. کول پد پایه‌ هایی قابل تنظیم دارد تا بتوان آن را به میزان ارتفاع مورد نیاز تنظیم کرد. در زیر کول پد چند فن USB قرار دارد. متصل کردن کول پد لپ تاپ به برق یا به خود لپ تاپ باعث به کار افتادن فن ها شده و گردش هوا را در زیر و اطراف لپ تاپ به عنوان محل اصلی خروج گرما بالا می برد.

کول پد گیمینگ N80 از برند DeepCool
کول پد گیمینگ N80 از برند DeepCool

چرا باید از کول پد لپ تاپ استفاده کنیم؟

برای توضیح چرایی لزوم استفاده از کول پد لپ تاپ باید به شرح ضعف لپ تاپ ها در خنک کردن خودشان بپردازیم. درک این موضوع وقتی ساده تر است که لپ تاپ ها را با سیستم های رومیزی مقایسه کنیم.

لپ تاپ ها همه قطعات سیستم های رومیزی یا همان PC ها دارند. فقط همه چیز به شدت فشرده یا کامپکت شده است. به همین دلیل میزان حرارتی که در اثر کار کردن قطعات تولید می شود بیشتر و راه فرار این حرارت بسیار کم است. وقتی میزان حرارت موجود در یک فضا بیشتر می شود، احتمال بروز مشکلی به اسم درگیری حرارتی هم بالا می رود.

کول پد گیمینگ N80 از برند DeepCool
کول پد گیمینگ N80 از برند DeepCool

به این معنی که علاوه بر تولید حرارت زیاد، عملکرد سیستم خنک کننده هم به شدت کاهش پیدا می کند. این موضوع در مورد لپ تاپ هایی که نازک و به شدت قدرتمند هستند، بیشتر وجود دارد.

درگیری حرارتی باعث می شود سیستم نتواند از همه قدرت CPU و GPU استفاده کند. بنابراین کاربر در زمان گرم شدن لپ تاپ به وضوح افت سرعت، کاهش عملکرد و رخ دادن خطا های عجیب را می بیند.

مشکل دیگری که در زمان درگیری حرارتی رخ می دهد، آب شدن و از بین رفتن خمیر سیلیکون یا خمیر حرارتی به کار رفته بین قطعات لپ تاپ است. وقتی حرارت سیستم بالا باشد خمیر سیلیکون یا خمیر حرارتی به شدت تحلیل می رود. همین موضوع باعث چسبیدن قطعات به یکدیگر می شود و مشکل افزایش حرارت داخلی سیستم را بیشتر می کند.

به همین دلیل است که به همه دارندگان لپ تاپ، به ویژه کسانی که در طی روز زیاد از این وسیله استفاده می کنند همواره توصیه می شود که کول پد لپ داشته باشند. کول پد به فن های سیستم کمک می کند حرارت داخلی لپ تاپ را سریع تر خارج کنند و گردش هوای درونی لپ تاپ بالا برود.

برای مطالعه بیشتر خمیر سیلیکون چیست؟ کلیک کنید.

انواع کول پد لپ تاپ کدام است؟

فارغ از این که از چه برندی برای لپ تاپ خود کول پد تهیه می کنید، بد نیست با دسته بندی اصلی انواع کول پد لپ تاپ آشنا شوید:

Passive Laptop Cooling Pad یا پد خنک کننده غیر فعال لپ تاپ

پد خنک کننده لپ تاپ غیر فعال یک پد یا صفحه ای به شکل میز است که هیچ فن یا قطعات متحرک دیگری ندارد. این پد های خنک کننده با هدف ایجاد فاصله بین لپ تاپ و میز و ایجاد گردش هوای بیشتر طراحی شده اند. به همین دلیل شاید بهتر باشد آن ها را در دسته بندی میز ها یا پایه های لپ تاپ قرار دهیم تا کول پد ها.

چون عملاً خود این میز کار Cooling یا خنک سازی را به شکل فعال و محسوس انجام نمی دهد. اما چون نام این محصول از ابتدا Cooling Pad بوده و در رسته لوازم جانبی خنک کننده قرار گرفته است، به آن کول پد غیر فعال یا Passive Laptop Cooling Pad گفته می شود.

استفاده از این نوع کول پد ها به کسانی توصیه می شود که دریچه گردش هوای لپ تاپ آن ها در قسمت زیر لپ تاپ قرار دارد. در غیر این صورت کول پد های غیر فعال عملاً کاربرد خاصی برای انواع دیگر لپ تاپ ندارند.

Active Laptop Cooling Pad یا کول پد لپ تاپ فعال

یک پد خنک کننده لپ تاپ فعال احتمالاً همان چیزی است که در ابتدای این مقاله در ذهنتان به تصویر کشیدید. این وسیله یک مستطیل مشبک مسطح با چند فن است.

ممکن است بعضی از انواع کول پد کمی زرق و برق بیشتری داشته باشند. مثلاً مجهز به چراغ های RGB باشند، اما در نهایت از نظر عملکرد هیچ فرقی باهم ندارند.

این نوع از کول پد ها با پایه های قابل تنظیم خود یک فاصله منطقی بین زمین و لپ‌تاپ ایجاد می کنند. هم زمان چرخش فن ها به خروج منظم و سریع حرارت تولید شده توسط قطعات لپ تاپ کمک می کند. بنابراین این وسیله برای لپ تاپ هایی که خروجی یا دریچه حرارتی آن ها در زیر قرار دارد بسیار مناسب هستند. هرچند که منجر به خنک ماندن سایر انواع لپ تاپ نیز می شوند.

Attachable Laptop Cooler / Vacuum Laptop Cooler یا کولر لپ تاپ قابل اتصال / کولر لپ تاپ وکیوم

این آخرین مدل از گروه کول پد لپتاپ است که به آن ها کولر لپ تاپ خلاء نیز گفته می شود. روشی که این مدل از کول پد لپ تاپ کار می کند منجر به بلکه تسریع خروج حرارت از لپ تاپ می شود.

این کول پد لپ تاپ را می توان به هر جایی که دریچه خروجی حرارت لپ تاپ باشد (تا زمانی که در کناره ها یا پشت باشد) وصل کرد. کول پد لپ تاپ وکیوم قادر است سریع تر از فن های داخلی، هوای گرم جمع شده را از لپ تاپ خارج کند.

البته متخصصان خرید چنین کول پد هایی را خیلی توصیه نمی کنند. چون عملکرد آن ها چندان هم شبیه به چیزی که تولید کنندگان آن ادعا می کنند، نیست. چون ظاهراً ایجاد فشار مضاعف برای خروج سریع تر گرما از داخل محفظه لپ تاپ کمک چندانی به گرم نماندن لپ تاپ نمی کند.

پایه خنک کننده لپ تاپ دارای فن
پایه خنک کننده لپ تاپ دارای فن

چه نوع کول پدی برای لپ تاپ من مناسب است؟

قبل از این که اقدام به خرید کول پد لپتاپ کنید، باید مطمئن شوید که سیستم شما هوای گرم را از کدام دریچه و با چه مکانیزمی خارج می کند؟ در اکثر لپ تاپ ها هوا از پایین وارد می شود و در طرفین یا پشت آن تخلیه می شود.

اگر دریچه خروجی گرمای لپ تاپ شما در کنار یا پشت آن باشد و نه در پایین، می توانید یک پد خنک کننده ساده را انتخاب کنید. چون پد خنک کننده غیر فعال ارزان ترین و بی صدا ترین مدل کول پد است و هیچ فن متحرکی ندارد. آنها را می‌توان تا ارتفاع دلخواهی روی سطح میز تنظیم کرد.

اما اگر سیستم تهویه سریع تری می خواهید، باید کول پدی بخرید که مجهز به فن فعال است. پد خنک کننده فعال بهترین انتخاب برای اکثر کاربران خواهد بود، اما به دلیل وجود فن های متصل، کمی سر و صدا دارد و طبیعتاً انرژی برق را مصرف می‌کند. در ضمن بهتر است برای لپ تاپی که خروجی هوای آن در زیر دستگاه تعبیه شده از این نوع کول پد استفاده نکنید. چون باعث ایجاد جهت گردش هوای معکوس و برگشت هوا و گرد و غبار به داخل بدنه لپ تاپ می شود.

در نهایت اگر لپ تاپ شما کار تهویه را به خوبی انجام نمی دهد، می توانید از کول پد وکیوم برای تقویت عملکرد آن استفاده کنید. به شرطی که بتوانید کول پد وکیوم را به لپ تاپ خود به درستی متصل کرده و آن را کاملاً آب بندی کنید.

در نهایت به یاد داشته باشید که لپ تاپ یک وسیله حساس به گرماست و برای بالا ماندن قدرت، عملکرد و طول عمر خود نیاز به کول پد دارد. پس در خرید این وسیله دقت کنید و اگر یک کول پد مناسب ندارید، خرید آن را در اولویت بگذارید.

اگر قصد خرید کول پد لپ تاپ از برند های معتبر و شناخته شده ای چون دیپ کول و یوگرین را دارید، با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک و بررسی و مقایسه انواع مدل های موجود اقدام به خرید پایه خنک کننده لپ تاپ نمایید. فروشگاه اینترنتی لاجی لوک انواع لوازم جانبی و تجهیزات کامپیوتری را با گارانتی اصلی و تضمین بهترین قیمت بازار به فروش می رساند.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *