مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

تکنولوژی حذف نویز

معرفی تکنولوژی Noise Canceling و کاربرد آن
تکنولوژی حذف نویز - Noise Cancelling
فهرست محتوا
5 دقیقه برای مطالعه

تکنولوژی حذف نویز یا نویز کنسلینگ (Noise Cancelling) یک فناوری برای فیلتر کردن صدا های محیطی است. تکنولوژی حذف نویز به روش های مختلف سعی دارد تا حد امکان نویز های محیط را کاهش داده و از رسیدن آن ها به گوش کاربر جلوگیری کند.

تا پیش از تکنولوژی Noise Cancelling زمانی که از هندزفری و هدفون استفاده می کردید، صدا های محیطی به طور ناخواسته به گوش شما می رسید. این موضوع در مکان های عمومی و میحط های شلوغ بسیار شایع است که در زمان استفاده از هدفون و هندزفری صدا های مزاحم مانند عبور و مرور وسایل نقلیه، بوق و ترافیک، صحبت کردن دیگر افراد و دیگر نویز های محیط را نیز بشنوید.

تکنولوژی حذف نویز در هدست
تکنولوژی حذف نویز در هدست

امروزه تکنولوژی حذف صدای محیط یکی از ویژگی های جذاب برای انواع هدفون و هندزفری ها محسوب می شود.

نویز کنسلینگ چیست؟

به زبان ساده نویز کنسلینگ یا حذف نویز تکنولوژی استفاده شده در هندزفری یا هدفون است که مانع رسیدن صدا های ناخواسته و نویز های محیط به گوش کاربر می شود. این فرایند با روش های مختلفی انجام می شود. در ادامه به بررسی روش های حذف صدای محیط در هدفون و هندزفری می پردازیم.

تکنولوژی حذف نویز غیر فعال

ساده ترین روش نویز محیط این است که جلوی شنیده شدن آن ها را بگیریم. این راه حل ساده در روش حذف نویز غیر فعال (Passive) استفاده می شود. به بیان دیگر در این روش با هدفون و هندزفری را به گونه ای طراحی می کنند که جلوی صدا ها و نویز های محیط را می گیرد. در روش حذف نویز غیر فعال با استفاده فرم گوش کاربر و طراحی ارگونومیک گوشی ها جلوی شنیده شدن صدا را می گیرد.

از مزایا این روش حذف صدای محیط به صورت طبیعی است و در واقع محیطی آکوستیک را بین پرده گوش و پخش کننده صدا موسیقی ایجاد می کند تا شما تنها صدای پخش شده را بشنوید. همچنین این روش به سخت افزار هوشمندی نیاز ندارد و تنها با ایزوله کردن و قرار گیری در گوش، صدای بدون نویز به گوش کاربر می رسد.

هدفون با تکنولوژی حذف نوز غیرفعال
هدفون با تکنولوژی حذف نوز غیرفعال – PNC

اما نکته منفی در رابطه با تکنولوژی حذف نویز غیر فعال یا Passive Noise Cancelling این است که در استفاده های طولانی باعث اذیت شدن کاربر می شود. این مورد زمانی اتفاق می افتد که شما زمان زیادی را بدون شنیدن هیچ صدایی تنهای به موسیقی گوش می کنید و گوشی ها به طور کامل (تقریبا کامل) ارتباط شما را با دنیای اطرافتان قطع می کنند.

تکنولوژی حذف نویز فعال

تکنولوژی حذف نویز فعال (Active) جدید ترین تکنولوژی برای حذف صدای محیط است. در این روش بر علاوه بر جلوگیری از ورود صدای محیط مکانیزم دیگری نیز به کار گرفته می شود. در این حالت صدا ها و نویز های محیط توسط میکروفون خارجی دریافت می شوند و بعد از آنالیز آن ها امواج صوتی خلاف نویز های محیط ایجاد شده و مانع از شنیدن صدای نویز توسط گوش می شود.

تکنولوژی حذف نویز فعال یا Active Noise Cancelling این امکان را فراهم میکند تا صدا هایی که توسط گوشی و فوم هدفون هندزفری گرفته نمی شوند نیز خنثی شوند. هدفون ها و ایرفون هایی که از تکنولوژی حذف نویز فعال (ANC) پشتیبانی می کنند دارای یک تراشه برای آنالیز صوت های دریافتی از میکروفون خارجی هستند.

حذف نویز فعال با استفاده از تراشه ANC
حذف نویز فعال با استفاده از تراشه ANC

وظیفه این تراشه آنالیز صدای محیط و تشخیص نویز ها است. وقتی میکروفون خارجی نویز های محیط را ضبط می کند، تراشه هوشمند ای صدا ها را آنالیز کرده و امواجی برخلاف صدای محیط در گوش کاربر پخش می کند. طبق قوانین فیزیک، وقتی امواج غیر همسو از منبعی منتشر شوند یکدیگر را خنثی می کنند. به این ترتیب حتی در محیط های شلوغ کاربر احساس سکوت مطلق را تجربه می کند.

کاربرد های تکنولوژی حذف نویز

با پیشرفت تکنولوژی حذف نویز، پای این فناوری به بخش های مختلف صنعت و کاربرد های روزمره دیگر نیز باز شد. امروزه از تکنولوژی حذف نویز در بخش های مختلفی همچون پزشکی، هوانوردی و نظامی، اختلالات خواب و دیگر بخش ها استفاده می شود. در ادامه به بررسی تعدادی از این موارد می پردازیم و اهمیت استفاده از تکنولوژی حذف نویز را در بخش های مختلف خواهیم دید.

در پزشکی

یکی از مهم ترین کاربرد های تکنولوژی Noise Cancelling در پزشکی و برای کاهش اثرات نویز محیط روی بیماران است. اگر شما دچار اختلالات خواب باشید و به پزشک مراجعه کنید اولین گام برای حل مشکل استفاده از گوشی های نویز کنسلینگ و چشم بند برای جلوگیری از نور است.

این موضوع برای افراد مبتلا به اوتیسم نیز وجود دارد. این افراد به دلیل حساسیت زیادی که نسبت به نور و صدا دارند باید از این گوشی ها استفاده کنند.

سلامت گوش

اگر به رانندگان ماشین های سنگین در معادن و کارخانه ها توجه کرده باشید گوشی بزرگی را روی سرشان میبینید. صدای تجهیزات و ماشین آلات سنگین به مرور باعث ضعیف شدن شنوایی و آسیب های جدی به پرده گوش می شود. به همین دلیل این افراد از گوشی های نویز کنسلینگ استفاده می کنند.

در صنعت موسیقی

از سال های گذشته تا کنون استفاده از تکنولوژی حذف نویز به یکی از موارد تبلیغاتی مهم در طراحی و تولید هدست، هدفون، هندزفری و ایرفون ها بدل شده. امروزه اگر به دنبال خرید هدست و هدفون باشید قطعا داشتن تکنولوژی حذف نویز یکی از موارد مهم در انتخاب شما خواهد بود.

پیشتر در مقاله ای به معرفی ایرفون های برند یوگرین پرداختیم. ایرفون های برنند یوگرین دارای تکنولوژی حذف نویز هستند. برای مطالعه مقاله معرفی ایرفون های برند یوگرین کلیک کنید.

تکنولوژی نویز کنسلینک در دستگاه های صوتی این امکان را با کاربر خواهد داد تا در هنگام گوش کردن به موسیقی یا مکالمات تلفنی صدای با کیفیت تری را بشنود.

اگر قصد خرید هدفون یا ایرفون با تکنولوژی نویز کنسلینگ را داریر می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی لاجی لوک و بررسی کالا های موجود اقدام به مقایسه و بررسی کنید، پس از اطمینان و مشاوره با پشتیبانی می توانید اقدام به خرید هدست و ایروفن نویز کنسلینگ نمایید.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی تکنولوژی حذف نویز یا Noise Cancelling پرداختیم و روش کارکرد آن را مورد بررسی قرار دادیم. تفاوت ها، مزایا و معایب هر کدام از روش های حذف نویز فعال و غیر فعال را بیان کردیم و کاربرد های این تکنولوژی را در بخش های مختلف و صنعت دیدیم. تکنولوژی نویز کنسلینگ یکی از تکنولوژی هایی است که زندگی را برای ما ساده تر و آسان تر از قبل کرده.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *