مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

عینک واقعیت افزوده چیست و چگونه کار می کند؟

بررسی عینک های AR
فهرست محتوا
10 دقیقه برای مطالعه

در این مقاله تکنولوژی جدید و رو به رشد عینک واقعیت افزوده و کاربردهای آن را بررسی خواهیم کرد و برترین شرکت های فعال در این عرصه را معرفی می کنیم.

امروزه چیزهای زیادی در مورد عینک واقعیت افزوده می شنویم، اما نمی دانیم عینک AR چیست و چگونه کار می کند. ما در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد تا متوجه شوید که چه معنایی دارد و چگونه کار می کند. عینک‌های واقعیت افزوده دستگاه‌های پوشیدنی نوآورانه‌ای هستند که به‌طور یکپارچه دنیای فیزیکی و دیجیتال را به هم متصل می‌کنند و نحوه دید و تعامل ما با محیط را تغییر می‌کنند. واقعیت افزوده (AR) از فناوری برای ترکیب یک محیط مصنوعی با محیط واقعی استفاده می کند. واقعیت افزوده برای ایجاد یک محیط شبیه سازی شده به اپتیک متکی است.

ایجاد واقعیت افزوده، نیازمند یک سیستم سخت سخت‌افزاری است که شامل رایانه ای است که قادر به انجام شبیه سازی های بلادرنگ باشد. با استفاده از نمایشگرهای بصری، رایانه ها به طور همزمان به محیط دنیای واقعی پاسخ می دهند و تقاطع ها و ارتباطات بین این دو را یکپارچه می کنند و به کاربران یک تجربه واقعیت افزوده می دهند.

عینک واقعیت افزوده چیست؟

عینک واقعیت افزوده
عینک واقعیت افزوده

 امروزه، ما از فناوری واقعیت افزوده در تلفن یا تبلت خود استفاده می کنیم. قابل مشاهده ترین نمونه های واقعیت افزوده در استفاده روزانه، فیلترهای چهره در پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی است که ما به طور معمول از آن ها استفاده می کنیم. از واقعیت افزوده برای تولید همه این فیلترها و شخصیت های بازی استفاده شده است. واقعیت افزوده ادغام دنیای فیزیکی و مجازی ما است که با افزودن چیزهای دیجیتالی به دنیای واقعی ما امکان پذیر شده است.

 عینک واقعیت افزوده دقیقا چگونه کار می کنند؟

 امروزه، ما از فناوری واقعیت افزوده بر روی گوشی یا تبلت خود استفاده می کنیم. برجسته‌ترین نمونه واقعیت افزوده در استفاده روزانه، فیلترهای چهره موجود در پلتفرم مختلف رسانه‌های اجتماعی است که ما به طور منظم از آنها استفاده کنیم. برای ایجاد تمامی این فیلترها و شخصیت های بازی از واقعیت افزوده استفاده شده است. واقعیت افزوده ادغام دنیای فیزیکی و مجازی ما است که با افزودن اشیاء دیجیتالی به دنیای واقعی ما ایجاد شده است.

علاوه بر این، عینک مکان کاربر را ردیابی می کند. با قرار دادن یک شی دیجیتال روی نقشه مجازی، می توانیم از عینک AR برای قرار دادن آن در یک محیط فیزیکی استفاده کنیم. ما این شی را طوری می بینیم که گویی واقعی است.

اجزای مهمی که عینک واقعیت افزوده

1- Display

“Synthesizer” نام دیگری برای نمایشگر عینک‌ های واقعیت افزوده است. این عبارت به درستی اجزای دستگاه را توصیف می کند. این عینک ترکیبی از لنزهای شیشه ای است که نور طبیعی را به چشم ها می دهد و صفحه نمایش های دیجیتال LED یا OLED که تصاویر تولید شده توسط کامپیوتر را به چشم ها منتقل می کند. وقتی از عینک واقعیت افزوده استفاده می کنید، تصاویر را از دو منبع می بینید: دنیای واقعی و اشیاء تولید شده توسط کامپیوتر. از دنیای بیرون.

2- Camera

برنامه های واقعیت افزوده در تلفن های همراه یا وب به دوربینی برای ضبط و تجزیه و تحلیل تصاویر و محیط ها نیاز دارند. این دوربین را می توان مستقیم به عینک‌ واقعیت افزوده متصل کرد و یا از دوربین تلفن همراه برای عکس برداری استفاده کرد.

3- Registration

Registration شامل آیکون هایی (برای کاربر قابل مشاهده نیست) است که از طریق آن بخش IT دستگاه شی AR را در محیط واقعی قرار می دهد. امروزه بسیاری از اپلیکیشن های عینک هوشمند AR در بازار موجود دارد. هنگام استفاده از نرم افزار واقعیت افزوده برای دکوراسیون منزل، این نکات به شما کمک می کند تا یک مبل یا میز قهوه جدید را در اتاق نشیمن خود تصور کنید. نمادها یا نشانگرها از عناصر اساسی در محیط فیزیکی برای راهنمایی کاربران استفاده می می‌کنند.

4- شناخت در رایانه ها

در این سطح فرآیندی رخ می دهد که می توان آن را «جادویی» در نظر گرفت. برنامه یا نرم افزار پیشنهادی باید دو نوع تصویر را ترکیب کند: یکی که توسط دوربین گرفته شده و دیگری توسط یک رجیستری تجاری تولید شده است. آنچه از طریق عینک‌ واقعیت افزوده می بینید حاصل این ترکیب و به عبارت ترکیبی دو تصویر متفاوت است.

5- زاویه دید

هنگام خرید عینک AR، یکی از مهمترین مواردی که باید به آن توجه کرد میدان دید است. میانگین میدان دید انسان تقریباً 210 درجه افقی و 150 درجه عمودی است. عینک های AR نمی نمی‌توانند این اعداد را بازتولید کنند، عمدتاً به دلیل محدودیت‌های های فیزیکی استفاده از عینک بر روی سر. سپس مسئله قدرت محاسباتی مورد نیاز برای پردازش و نمایش اشیاء دیجیتال با وضوح مناسب وجود دارد. در حال حاضر میدان دید 50 درجه به طور گسترده ای برای عینک های AR در نظر گرفته شده است.

موارد استفاده و کاربردهای عینک های AR

  •  آموزش آکادمیک و صنعتی: واقعیت افزوده تغییرات قابل توجهی در آموزش دانشگاهی و صنعتی ایجاد کرده است. با استفاده از این فناوری، سخنرانی‌ها و دوره‌های تعاملی‌تر می‌شوند و به جای تئوری، بر تجربه عملی تمرکز می‌کنند. واقعی افزوده با ترکیب اشیاء مجازی در محیط‌های واقعی، یادگیری و توسعه مهارت‌ها را افزایش می‌دهد و به دانش‌آموزان و دستیاران اجازه می‌دهد تا مهارت‌های خود را در دستگاه‌های فیزیکی تمرین کنند.
  • کمک و همکاری از راه دور: استفاده از کمک از راه دور از طریق واقعیت افزوده، مزایای متعددی از نظر دستیاران و متخصصان، دارد. علاوه بر همکاری سریعتر، شما توانایی استفاده از اطلاعات دیجیتالی مانند انیمیشن‌های های دیجیتال، تصاویر و سایر اطلاعات را در یک فضای واقعی و فیزیکی دارید. ترکیب فناوری پیشرفته و فناوری پوشیدنی در انجام فعالیت های روزانه بسیار مفید است.
  • حسابرسی و بازرسی: حسابرسان می توانند با استفاده از چک لیست تعاملی، از کیفیت حسابرسی و بازرسی فرآیندهای تجاری، عملیات، تجهیزات و ماشین آلات اطمینان حاصل کنند. با بازرسی بصری از راه دور می توانید بهره وری را افزایش، دهید، هزینه ها را کاهش دهید و بازرسی های بدون خطا را انجام دهید.
  • خدمات درمانی: استفاده از عینک های واقعیت افزوده برای انجام عمل های جراحی در زمان واقعی، چشم انداز مراقبت های بهداشتی را تغییر می دهد. کارکنان مورد نیاز برای کمک به جراح دیگر مورد نیاز نیست. جراحان بار دیگر به وظایف خود مشغول شدند. با استفاده از واقعیت افزوده در درمان، آنها می توانند از گفتار و چشمان خود برای دریافت دستورات از طریق عینک استفاده کنند.
  • کمک به کسب‌وکارها: واقعیت افزوده و واقعیت مجازی خطوط بین دنیای فیزیکی و دیجیتال را محو می‌کنند. آنها به دلیل ارائه روشی جدید برای تعامل با مشتریان، همکاران و محیط اطراف ما شناخته شده اند.
  • پرداخت امن: شکی نیست که ابزارهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای مشتریان، بانک‌ها و شرکت‌های پرداخت آسان‌تر و قابل دسترس‌تر می‌شوند زیرا امکان ارتباط سریع‌تر با مشتریان را در محیط‌های مجازی فراهم می‌کنند.

برترین برندهای عینک واقعیت افزوده

گوگل و اپل مدت‌هاست که استانداردهایی را در تحقیق و توسعه عینک‌های AR تعیین کرده‌اند. با این حال، اخیراً، تولید کنندگان جدیدی ظهور کرده و در حال رشد هستند، از جمله مایکروسافت، فیس بوک، Viziox، Epson و غیره. مدت زیادی است که گوگل و اپل استانداردهایی را برای تحقیق و توسعه برای عینک های AR تعیین کرده اند. با این حال، اخیراً، تولیدکنندگان جدیدی ظهور کرده و در خط مقدم قرار گرفته اند، از جمله مایکروسافت، فیس بوک، ویوزیکس، اپسون و غیره.

 ۱- گوگل (Google)

عینک واقعیت افزوده
عینک واقعیت افزوده

گوگل در سال ۲۰۱۲ با راه اندازی عینک AR به بازار یکی از پیشتازان عرضه عینک AR یا عینک واقعیت افزوده به بازار شد. این شرکت ۸۰۰۰ جفت دیگر را در همان سال عرضه کرد، اما در نهایت گوگل با دستگاه‌هایی با عمر باتری طولانی‌تر و پردازنده‌های سریع‌تر روبرو شد. اما گوگل به وضوح قصد خروج از بازار را به این زودی ها ندارد. در بهار ۲۰۲۰، گوگل Google Glass Enterprise Edition 2 را منتشر کرد. این نسخه از عینک AR Google برای مشاغل ساختمانی و کارخانه و همچنین در زمینه پزشکی در نظر گرفته شده است.

در نشانه دیگری مبنی بر اینکه گوگل برای مدت طولانی در این زمینه است، آن ها اخیراً شرکت North را خریداری کردند که در هشت سال گذشته فناوری عینک های AR را توسعه داده است. گوگل ادعا کرده است که این خریداری به تلاش‌های آن ها برای ایجاد یک دنیایی که دستگاه‌های متصل به یکدیگر کار می‌کنند تا اطلاعات را به‌صورت به موقع ارائه دهند، کمک خواهد کرد.

 ۲- اپل (Apple)

عینک واقعیت افزوده
عینک واقعیت افزوده

حدس و گمان های زیادی در مورد عینک واقعیت افزوده اپل وجود دارد. این فناوری که اپل آن را با نام “Apple Glass” معرفی کرده است، هنوز در مرحله توسعه قرار دارد. برخی منابع خوش‌بین بودند که این عینک‌ها در سال ۲۰۲۱ معرفی شوند، اما برآوردهای اخیر تاریخ عرضه را به سال ۲۰۲۵ موکول کرده‌ است.

ویژگی‌های مورد انتظار برای این دستگاه‌ ها با در نظر گرفتن شرایط فعلی و مواردی که تا کنون در آن ها پیشرفت هایی صورت گرفته، به نسبت قطعیت بیشتری دارند. گزارش بلومبرگ توضیح می‌دهد که قابلیت‌های مورد انتظار این دستگاه‌ها شباهتی به Apple Watch دارند و این عینک‌ها با یک iPhone کاربر همگام می‌شوند تا اطلاعاتی مانند پیام‌ها، ایمیل‌ها، نقشه‌ها و بازی‌ها را بر روی دید کاربر نمایش دهند.

همچنین شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه لنزهای عینک واقعیت افزوده اپل با استفاده از فناوری به نام “subassembly اپتیکال” به طور خودکار برای دید ضعیف تنظیم می شوند. این نوع عملکرد نیاز به لنزهای تجویزی را از بین می برد.

۳- مایکروسافت (Microsoft)

عینک واقعیت افزوده
عینک واقعیت افزوده

در بازار شرکتی، رقیب اصلی گوگل برای عینک‌ واقعیت افزوده، عینک‌های HoloLens از شرکت مایکروسافت هستند. این عینک‌ واقعیت افزوده مایکروسافت یک ترکیب بین عینک و هدست هستند و برای استفاده روزانه مناسب نیستند. به جای اینکه برای استفاده روزانه طراحی شوند، آن ها تجربه‌ای جذاب و غرق‌نما از تصاویر سه بعدی با دقت بالا ارائه می‌دهند که می‌توان آن ها را به صورت دستی تغییر داد.

 ۴- فیس بوک (Facebook)

عینک واقعیت افزوده
عینک واقعیت افزوده

در ژانویه سال ۲۰۲۱، مارک زاکربرگ از فیس بوک اعلام کرد که این شرکت اولین عینک هوشمند خود را در طول سال عرضه خواهد کرد. زاکربرگ ضمن انحراف از سوالات خاص در مورد محصول، گفت که عینک AR فیس بوک “گام بعدی در مسیر عینک واقعیت افزوده” خواهد بود. همکاری این شرکت با EssilorLuxottica، سازنده Ray-Ban، نویدبخش کیفیت و طراحی محصول است.

 ۵- ویوزیکس (Vuzix)

عینک واقعیت افزوده
عینک واقعیت افزوده

در گذشته، شرکت ویوزیکس به طور اصلی بر روی تحقیق و توسعه برای صفحه‌نمایش‌های نسل بعدی نظامی تمرکز داشته است، اما اخیراً وارد فضای مصرف‌کننده شده و با عینک‌های هوشمند Blade AR، وارد بازار شده است. به عنوان یکی از اولین عینک‌ واقعیت افزوده مستقل که در بازار موجود است، عینک‌ واقعیت افزوده ویوزیکس یکی از تنها چند مدل است که شبیه عینک‌های استاندارد به نظر می‌رسند در حالی که همچنان اسپیکرهای استریو داخلی و یک دوربین اتوفوکوس را ارائه می‌دهند.

۶- اپسون (Epson)

عینک واقعیت افزوده
عینک واقعیت افزوده

ایپسون، شرکتی است که به دلیل محصولاتی مانند چاپگرها و دستگاه‌های کپی شناخته می‌شود، اما اخیرا وارد بازار عینک واقعیت افزوده شده و عینک‌های AR Moverio خود را معرفی کرده است. این عینک‌ها برای کمک به کسب‌وکارها در خدمات از راه دور، همکاری و آموزش طراحی شده‌اند.

تفاوت عینک واقعیت افزوده با عینک واقعیت مجازی چیست؟

تفاوت اصلی بین واقعیت افزوده و واقعیت مجازی این است که در واقعیت افزوده، محیط واقعی از طریق اپتیک گرفته می شود و سپس محیط شبیه سازی شده به محیط واقعی نگاشت می شود تا از طریق نمایشگر بصری به کاربر نمایش داده شود. در واقعیت افزوده، نمایشگر اغلب شفاف است تا محیط شبیه سازی شده بتواند با محیط واقعی ترکیب شود. در واقعیت مجازی (VR)، صفحه نمایشگر تنها نیاز به خروجی از محیط شبیه سازی شده دارد.

واقعیت افزوده (AR) به نمایشگرهایی با روشنایی بالا به ویژه برای محیط‌های روشن مانند فضاهای باز و اتاق‌های عمل نیاز دارد. برای بهترین تجربه واقعیت افزوده، تفاوت زاویه‌ای ای بین دو چشم باید بین 1 تا 3 دقیقه‌ی قوسی باشد. یک دیگر از تفاوت های شیشه های سایز بزرگ و شیشه های ارگانیک در بسته بندی و استفاده است. در حالی که عینک های واقعیت مجازی میدان دید کاربر را به طور کامل در یک محیطی مجازی غوطه ور می کنند، عینک‌ های واقعی افزوده داده های کاربر را از صحنه واقعی نشان می می‌دهند.

واقعیت مجازی، علاوه بر واقعیت بصری، حواس شنوایی و لامسه کاربر را نیز در بر می گیرد و به او اجازه می دهد واقعیت کاملاً متفاوت را کشف و تعامل کند. از طرف دیگر، عینک‌ واقعیت افزوده اساسی کاربر را در دنیای واقعی قرار می دهد و به دلخواه شما ویژگی های اضافی را اضافه می کند.

عینک واقعیت افزوده نقش حیاتی در رسیدن به مرحله نهایی مرحله بعدی دارند و تضمین می کنند که واقعیت افزوده به عنوان یک فناوری وارد جریان اصلی می شود.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *