مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

سرویس میزبانی ویدیو یا VOD چیست؟

فهرست محتوا
4 دقیقه برای مطالعه

در چند سال اخیر محتوای ویدیویی محبوبیت بسیار زیادی در میان کاربران وب پیدا کرده است به‌طوری که در صنعت آموزش، امروزه بیش از 70 درصد افراد، محتوای ویدیویی را به سایر قالب‌های ارایه محتوا ترجیح می‌دهند. به‌همین‌دلیل کسب‌وکارهای مختلف بیش از پیش به تولید و انتشار محتوای ویدیویی روی می‌آورند، اما با تولید بیش‌تر محتوا با دغدغه‌های متعدد زیرساختی نیز روبه‌رو می‌شوند.

پلتفرم میزبانی ویدیو ابر آروان یک راهکار مناسب برای تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محتوای ویدیویی است که با کاهش هزینه‌های زیرساختی و دسترسی‌پذیری بالا، دغدغه و نیاز کسب‌وکارهای مختلف را برطرف می‌کند. در این مطلب ما سعی می‌کنیم تا پلتفرم ویدیو یا VOD ابر آروان را معرفی کنیم و مهم‌ترین مزیت‌های آن را شرح دهیم.

سرویس میزبانی ویدیو چیست؟

سرویس میزبانی ویدیو یا همان VODکه مخفف عبارت Video on Demand است از اوایل دهه ۹۰ شمسی، هم‌زمان با روی کار آمدن سرویس‌های پخش فیلم در ایران رونق گرفت. هر کاربر که اینترنت داشته باشد می‌تواند با استفاده از سرویس میزبانی ویديو در هر زمان و با هر دستگاه یا مرورگری محتوای ویدیویی خود را تماشا کند.

تولیدکنندگان محتوای ویدیویی برای انتشار امن و پایدار محتواهای خود به زیرساختی نیاز دارند که بتواند فایل‌های چندرسانه‌ای آن‌ها را در کم‌ترین زمان و بهترین شکل به‌دست کاربر برساند. اما تهیه این زیرساخت برای بیش‌تر کسب‌وکارها از نظر دانش فنی و هزینه‌های وارده کاری منطقی به‌نظر نمی‌آید. به‌همین‌دلیل برخی از شرکت‌های ارایه‌دهنده زیرساخت ابری مانند ابر آروان با در اختیار قرار دادن سرویس میزبانی ویدیو سعی می‌کنند تا زیرساخت‌های لازم برای انتشار بدون دغدغه‌ی محتوای صوتی یا ویدیویی تولیدکنندگان را فراهم کنند.

مزیت‌های سرویس میزبانی ویدیو

اگر مشغله‌های زندگی مدرن به کاربر امکان تماشای سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی. پخش زنده فوتبال .حضور در سالن سینما و… را نمی‌دهد سرویس میزبانی ویدیو به او این امکان را می‌دهد که در هر زمان و مکانی که بخواهد به محتوای ویدیویی که پیش از این ضبط شده و توسط VOD ذخیره شده است دسترسی داشته باشد. هم‌چنین شرکت‌ها و سازمان‌ها بدون صرف هزینه‌های بسیار، برای ایجاد زیرساخت می‌توانند محتواهای ویدیویی خود را با کیفیت‌های مختلف به هر تعداد مخاطب ارایه دهند. سرویس میزبانی ویدیو بسته به نیازهای کاربران یا کسب‌و‌کارها مزیت‌های فراوانی دارد که در اینجا به چند ویژگی مهم VOD اشاره می‌کنیم:

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها و پرداخت هزینه کمتر نسبت به خرید کامل محتوا
  • سهولت استفاده با کمک تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ یا کامیپوتر و عدم نیاز به دستگاه‌های نمایش‌دهنده ویدیو مانند سیستم ویدیوی خانگی یا لوح فشرده
  • دسترسی به طیف عظیم و متنوع از محتواهای ویدیویی
  • مدیریت تعداد بالای کاربرها در زمان تماشای ویدیوها از سوی سرویس میزبانی ویدیو
  • تطبیق خروجی ویدیوها در تمام مرورگرها و دستگاه‌های نمایش‌دهنده‌ی مخاطب
  • حذف هزینه‌های نگهداری و توسعه زیرساخت تبدیل و نمایش ویدیوها
  • امکان مشاهده دیدگاه‌های کاربران، تبادل نظر با آن‌ها و افزایش تعامل کاربرها
  • قابلیت مکث، عقب و جلو رفتن ویدیو به هنگام تماشای آن مطابق با میل کاربر
  • امکان ضبط برنامه‌های پخش زنده در سرویس میزبانی ویدیو و ارایه آن به مخاطبان
  • حفاظت از محتوای ویدیویی خود در برابر سرقت و دانلود غیرقانونی

سرویس میزبانی ویدیو برای کدام کسب‌وکارها مناسب است؟

سرویس میزبانی ویدیو برای کسب‌و‌کارهایی که در زمینه انتشار فیلم و سریال فعالیت می‌کنند محبوبیت بسیاری دارد، اما در حالت کلی هر کسب‌و‌کاری که به‌نوعی با انتشار محتوا سروکار دارد، می‌تواند برای صرفه‌جویی در منابع و تجربه کاربری بهتر از سرویس ویدیو استفاده کند. برای مثال این سرویس می‌تواند در تحول فعالیت‌های مرتبط با «کلاس‌های آموزشی آنلاین»، «پخش رویدادهای ورزشی»، «وبلاگ‌های ویدیومحور»، «برگزارکنندگان وبینار» و … نقش بسیار مفیدی داشته باشد.

قیمت سرویس میزبانی ویدیو

حالا می‌دانیم که منظور از سرویس میزبانی ویدیو، پلتفرمی است که محتوای ویدیویی را با چند فرمت و کیفیت به شکل همزمان تبدیل می‌کند و آن را بر بستری امن و نامحدود ذخیره‌سازی یا زنده در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در صورتی که به دنبال همچین پلتفرمی هستید پس باید به روش‌های قیمت‌گذاری آن نیز آشنا شوید. شیوه‌ی قیمت‌گذاری سرویس میزبانی با توجه به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌دهد ممکن است متفاوت باشد. پلتفرم ویدیو ابر آروان از چند سرویس میزبانی ویدیو، پخش زنده، میزبانی صوت و تبلیغات ویدویی تشکیل شده است که قیمت‌گذاری آن براساس تعداد ساعت تماشای کاربر و تعداد ساعت خود ویدیو(فضای ذخیره‌سازی) است.

ابر آروان بسته‌های پلتفرم ویدیو خود را به چهار بسته تقسیم کرده است که شامل بسته‌های پایه، رشد، حرفه‌ای و سازمانی است. بسته پایه که شامل 100 ساعت تماشا یا watch time است به شکل رایگان ارایه می‌شود. از جمله مزیت‌های پلتفرم ویدیو ابر آروان نیز می‌توان به تطبیق محتوا با مرورگر یا دستگاه نمایش‌دهنده‌ی کاربر، تعیین اندازه ویدیو، تعیین کیفیت صدا و تصویر، ارایه گزارش تعداد بازدید، مدت تماشا و…اشاره کرد.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *