مجله اینترنتی لاجی مگ
پرطرفدارها:

آموزش استفاده از سرور مجازی برای هاستینگ سایت

آموزش استفاده از سرور مجازی برای هاستینگ سایت
فهرست محتوا
5 دقیقه برای مطالعه

اگربرای راه‌اندازی وب‌سایت خود هیجان‌زده هستید، اما مطمئن نیستید که آن را  چگونه میزبانی کنید، VPS و هاست گزینه ها ی مورد نیاز شما هستند. اما در این مقاله میخواهیم درباره ی آموزش استفاده از سرور مجازی برای هاستینگ سایت صحبت کنیم. پس ابتدا باید مشخص کنیم VPS دقیقا چیست و چگونه در رابطه با میزبانی وب کار می کند؟

اگربرای راه‌اندازی وب‌سایت خود هیجان‌زده هستید، اما مطمئن نیستید که آن را  چگونه میزبانی کنید، VPS و هاست گزینه ها ی مورد نیاز شما هستند. اما در این مقاله میخواهیم درباره ی آموزش استفاده از سرور مجازی برای هاستینگ سایت صحبت کنیم. پس ابتدا باید مشخص کنیم VPS یا سرور مجازی دقیقا چیست و چگونه در رابطه با میزبانی وب کار می کند؟

سرور مجازی یا vps مخفف virtual private server هست. سرور مجازی همان کامپیوتر هست با این تفاوت که شما میتوانید آنلاین همه جا از طریق کامپیوتر یا موبایل از آن استفاده کنید.

در سرورهای مجازی، کاربران می‌توانند تمام تنظیمات نرم‌افزار سرور را به‌ طور کامل و از راه دور انجام دهند، نصب و راه‌اندازی و همچنین آن را سفارشی‌سازی کنند. در اصل، این بدان معناست که هر کاربر منابع اختصاصی خود را دارد، مانند CPU، RAM و فضای SSD مخصوصاً اگر وب‌سایت‌های زیادی را اجرا می‌کنید، مانند سایت‌هایی که باید حجم ترافیک بالایی داشته باشند یا برنامه‌های خاصی که برای اجرای روان به منابع زیادی نیاز دارند.

آموزش استفاده از سرور مجازی برای هاستینگ سایت
آموزش استفاده از سرور مجازی برای هاستینگ سایت

تفاوت سرورهای مجازی هاستینگ بر اساس سیستم‌عامل

سرورهای مجازی هاستینگ بر پایه سیستم‌عامل به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند که کاربران باید بر اساس نیازهای خود انتخاب کنند. این دو دسته شامل موارد زیر هستند:

۱. سرورهای مجازی هاستینگ لینوکس

سرورهای مجازی لینوکس یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین گزینه‌های هاستینگ هستند. ویژگی‌های این نوع سرور مجازی شامل انعطاف پذیری بی‌نظیر، سهولت در استفاده، ثبات بالا، هزینه مناسب، امنیت بالا و امکان اضافه یا حذف نرم‌افزارها هستند.

۲. سرورهای مجازی هاستینگ ویندوز

یکی دیگر از گزینه‌های سرورهای مجازی هاستینگ، سیستم‌عامل ویندوز است. این نوع سرورهای مجازی از سیستم‌عامل قدرتمند ویندوز استفاده می‌کنند که به کاربران اجازه می‌دهد تا تغییرات مدنظر خود را اعمال کنند.

انواع کنترل پنل برای سرورهای مجازی هاستینگ

برای مدیریت و کنترل سرورهای مجازی هاستینگ، انواع مختلفی از کنترل پنل‌ها وجود دارد که هر کدام ویژگی‌ها و امکانات خاص خود را دارند. برخی از معروف‌ترین انواع کنترل پنل عبارتند از:

۱. cPanel

۲. Plesk

۳. DirectAdmin

۴. Webmin

۵. Virtualmin

۶. ISPConfig

 سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک به ترتیب پر کاربردترین هستند. اما هر یک از این کنترل پنل‌ها ویژگی‌ها، مزایا و محدودیت‌های خود را دارند که بسته به نیاز و ترجیحات کاربران، انتخاب می‌شوند.

آیا می توان از VPS برای میزبانی وب استفاده کرد؟

بله. یکی از بهترین چیزها در مورد VPS این است که منابع اختصاصی برای میزبانی وب سایت در سرور مجازی فراهم است. بسیاری از کسب و کارها به دلیل انعطاف پذیری ای که نسبت به مواردی مانند منابع خاص از جمله  هارد، RAM، CPU و سایر قسمت ها ارائه می دهد، این کار را انجام می دهند. به علاوه، می‌توانید نه فقط یکی بلکه چندین وب‌سایت را روی یک VPS اجرا کنید .

میزبانی وب با VPS در مقابل میزبانی با هاست اشتراکی

ممکن است به فکر انتخاب هاست اشتراکی برای میزبانی وب سایت خود به جای VPS باشید، اما هر کدام مزایا و معایب خود را دارند که باید در نظر گرفته شوند.

وقتی صحبت از میزبانی اشتراکی در مقابل میزبانی VPS می شود، میزبانی اشتراکی برای مشاغل کوچکتر که به دنبال جایگزین ارزان تری هستند که در آن منابع به معنای واقعی کلمه در تمام وب سایت هایی که شما مدیریت می کنید به اشتراک گذاشته می شود،عالی است. با این حال، با میزبانی VPS، شما کنترل بیشتری دارید و می توانید منابع بیشتری را به وب سایت های انتخابی اختصاص دهید تا مواردی مانند سرعت بارگذاری و افزایش عملکرد را بهبود بخشید.

آیا زمان ان رسیده است که از میزبانی اشتراکی به میزبانی سرور مجازی رفت؟

 VPS به دلیل منابع عظیمی که برای کاربران و مدیران فراهم می کند می تواند هزاران بازدید کننده را در خود جای دهد. بنابراین اگر متوجه شده اید که سایت شما خرابی بیشتری را تجربه می کند، به دلیل ترافیک بیشتر کندتر است، یا نرخ پرش سایت شما(Bounce rate) در نتیجه این امر بسیار بالاتر است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که هاستینگ سایت به VPS تغییرکند.

(نرخ پرش به تعداد کاربرانی اشاره دارد که پس از ورود به وب‌سایت شما، بدون مشاهده‌ی هیچ صفحه‌ی دیگری، از آن خارج می‌شوند.)

  VPS امنیت بسیار بیشتری نسبت به هاست اشتراکی فراهم می کند. این امر به ویژه برای ایمن نگه داشتن اطلاعات حساس و همچنین ایجاد اعتماد با مشتریان مهم است.

بعلاوه، هاستینگ سایت با سرور مجازی یا VPS  نسبت به میزبانی با هاست اشتراکی پیچیده تر و تخصصی تر است و برای افراد مبتدی پیشنهاد نمیشود پس به این موضوع باید توجه کنید.

نحوه استفاده از سرور مجازی برای هاستینگ سایت

اکنون که می دانیم میزبانی وب سایت شما بر روی VPS چگونه می تواند برای کسب و کار شما مفید باشد، در اینجا یک رویکرد گام به گام برای شروع و راه اندازی آورده شده است.

انتخاب VPS مناسب

قبل از راه اندازی VPS برای میزبانی وب، انتخاب سرور مناسب، پایه و اساس موفقیت آمیزی میزبانی وب سایت شما است.

اتصال به VPS

 فرض اینکه از VPS ویندوز استفاده می کنید، می توانید به راحتی از طریق ابزار Remote Desktop به آن متصل شوید. این از قبل بر روی سیستم عامل ویندوز شما نصب شده است و فقط به دسترسی administrator نیاز دارید.

  1. روی منوی Start در رایانه خود کلیک کنید و عبارت Remote Desktop Connection را جستجو کنید.
  2. وقتی برنامه Remote Desktop باز شد، آن را انتخاب کنید
  3. آدرس ایپی سرور مجازی را در کادر پاپ آپ وارد کنید.
  4. نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید
  5. روی اتصال کلیک کنید و اکنون وارد ویندوز سرور شوید.
  6. راه اندازی میزبانی وب سایت

پس از ورود به سرور خود و خرید نام دامنه، باید اطمینان حاصل کنید که  رکورد های DNS  شما به آدرس IP جدید VPS شما اشاره دارد. به زبان ساده، (name server)DNS شما یک دامنه را به آدرس IP سرور شما پیوند می‌دهد.

3. نصب و پیکربندی وب سرور

 به عنوان مثال Apache را برای ویندوز با مراجعه به سایت رسمی Apache HTTP Server و دانلود نسخه ویندوز (یا از طریق ApacheHaus) دانلود کنید

4 . نصب(سیستم مدیریت محتوا)CMSیا انتقال سایت موجود

فرض کنید می خواهید از وردپرس استفاده کنید ونیاز به انتقال میزبانی وب دارید. (قبل از انجام این مرحله ابتدا راهنمای نحوه انتقال میزبانی وب را بخوانید.)

این مواردی که برای نحوه ی استفاده از سرور مجازی برای هاستینگ سایت گفته شد تنها مقدمه ای از کارهایی بود که شما باید انجام دهید،کارهایی از قبیل کانفیگ ،پیکربندی و تنظیمات DNS که هر کدام مراحلی دارد که شما باید کاملا به ان مسلط باشید تا در این را موفق شوید. منتظر نظرات شما در دیدگاه های این پست از مجله اینترنتی لاجی مگ هستیم.

جستجو
اشتراک گذاری
لینک های مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *